Robotgräsklippare
Tollarn: Va blev det för maskin? Själv är jag mycket nöjd med min landroid 2.0
peternicklas: [citat] Och jag väntar på att S ska komma, small för mindre ytor.
lazy rick: [citat] Ca 300 meter har jag nog 900m2 gräs med diverse krusiduller. Där den körde av finns asfalt, staket och plattor.. Ingen el eller metall.. Dock skaffade grannen iMow nyss, det är dock inte där min körde av... :/
Henke2: [citat] Gammal post, men måste ändå kommentera vilken vårdslös förälder du är som låter en tvååring ens vara nära roboten och sparka på den. Titta på bilden när den kör över krönet, där får du ju in hela huvudet på din tvååring utan att någon sensor säger stopp. Du borde skämmas och tänka om. [bild]
bjoma: 70 cm räcker om du bara vill att den ska kunna "tvingas" igenom passagen. Dvs den kanske inte själv hittar igenom när den är ute och klipper. Men det går ju att ställa in så att den ibland vid start följa slingan x antal meter innan den börjar klippa. På så sätt kommer den ta sig igenom passagen och nå det andra området.
MattisH: Vi har också använt, både jag och farsan. Funkar fint och billigt!
h00matis: Även jag fick ett nytt på garantin, ska som sagt bli spännande att se vad det är för sorts batterier i det.
Henke2: Jag har Landroid M, den hade klarat detta tror jag med hjälp av sina dubbla nossensorer :) (med reservation för odlingslådorna) [bild]
MrSmith: Jag skulle utan att tveka välja en Automower då alla deras modeller har guidelina med vars hjälp du kan leda ut klipparen till olika områden men även fånga in klipparen då den ska tillbaka till laddstationen. Det är bra priser just nu Automower, kolla på Prisjakt. Förmodligen klarar du dig med 308 om du inte i framtiden ska klippa större yta, tomtkartan visar på mer men där kanske
Anonymiserad 147971: [citat] Lasse, Du tänker dig att du gränslar slingan i V:et med armeringsjärnet ner i jorden, men har kvar manteln på kabeln? Jag är inte heller så hemma på högspänning, är mer av en elektroniknisse, men jag tror helt klart det kan hjälpa en del och ladda ur ganska mycket ur slingan, i alla fall statisk elektricitet. Dock så tror jag att ett blixtnedslag någon kilometer bort, eller
Robothäxan: Nej, det var inte moderkortet som det var fel på heller. Fick tillbaka den men samma fel. Den dör i laddstationen efter man startat igång den. När områdesslingan var av vid ett tillfälle förra året gick den ut och alldeles innan kniven skulle starta så sa den: sync, ingen signal. Då lagade vi slingan och sedan fungerade det. Men nu dör den alltså inne i laddstationen strax efter att
vallenman: jag har suttit i telefonkö i ca 45 min till Tidab, tröttnade. Nu blir man utan klippare i ca 1v misstänker jag, ÅF ska konstatera felet, beställa ev motorn levtid till ÅF, helgen osv. Tur att det lite svalare nu så gräset stannar upp. // Vallenman
pacman42: Lekte för några år sedan med en neodynmagnet i min trädgård efter att ha råkat ut för samma sak. Jag hittade skruvar och spikar och plåtbitar mm... ...hittade inte då någon kniv, men har lyckats hitta en flisa av en okulärt en annan gång. Den låg platt på marken utan risk att man skall skära sig på den. Hittade även glasbitar när jag skottade upp min nyinköpta gräsmattejord.
Marie Bö: I ditt fall när klipparen har flyttats till ny gräsmatta som har tjockare gräs kan du behöva nollställa beräkningen för när Automower skall börja fyrkantklippa. Du hittar hur du gör i Technical Manual här https://sites.google.com/site/visesnu/technical-manual på sidan 41-42 under Square mode cutting (5-6-1). Här kan du även justera nivån hur ofta Automower skall börja
Abki: TC300 finns för upp till 300 M2. Kan styras med app (För samsung hittae jag bara 1 modell som passar). Elgiganten tar 8.490 för den.
Mag-Nil: Hej! Jag är ny på forumet,har en fråga angående Robomow Rs630. Mitt problem är när klipparen ska gå till delzon, backar ut från laddstationen allt frid och fröjd. Sen börjar den att följa kant kabeln vilket innebär att den kör på laddstationen ett par gånger sen stänger den bara av, slår in pin koden och den startar igen. Men nu tror den att den är i delzonen. Någon som har
automov_308: Nu har Skalman fått ögon för att lättare hitta in i sitt lilla bo :rolleyes: [video=youtube;2Y-wulXnBPk]https://www.youtube.com/watch?v=2Y-wulXnBPk&list=HL1401463448&feature=mh_lolz[/video]
Stingray468: Hej, Har en tomt där jag stängt av 2 gräsmattor för att inte hunden ska kunna springa runt huset och skälla på de som går på gatan. Jag skulle vilja få klippningen av dessa att funka så enkelt som möjligt och undrar om ni kan hjälpa mej välja en robot som klarar detta. Har kollat på tre robotar: AM320, 330x eller Gardena R160. De tre klipp alternativ jag funderat på är: 1. Hantera
pacman42: Som tidigare skrivits så gömmer den sig väl under gräset rötter. Det är I praktiken lättare att ta upp en nedgrävd slinga än en som vuxit över under två säsonger. Detta beror på att rötterna fjädrar lite och därför blir den svår att dra upp. Nedgrävd i jorden får du bättre "ryck" när den skall upp vilket åtminstone jag tycker är enklare. Lättare att lägga under jord.
auto: [citat] Nyfiken som man är så testade jag detta, funkar i några sekunder sen kommer det upp ett fel meddelande som säger att det är för hög ström. Detta är testat på automower 305 med mjukvara från 2013.
xpect: Tack, då vet jag att den klarar lutningen! Skönt! Vi har dock ingen lutning mot begränsningskabeln, så du behöver inte mäta för min skull.
peternicklas: [citat] Samma sak med mig. Fungerar utan problem med Landroid 2.0 tillsammans med HQ.
frav: Det finns ju laddningsregulatorer att införskaffa till solceller för att inte överladdning skall ske.
eleson: Frågan är intressant, det kräver en del att skapa ett trovärdigt varumärke inom ett område. Det kan handla om flera generationer av trovärdiga produkter. Skoda tycker jag är intressant, där lyckades man direkt forma om märket från något skrattretande till något som förtjänade respekt. Så att branda de som Toro kan spara massor med tid för etablering.
Nilsson2: Man kan alltid böja armeringsjärnet som en mäla och köra ner ändarna i backen.
mortimer: Kör numera själv på läge 3,5 vilket innebär ca 33mm. Ser riktigt bra ut faktiskt. Mattan har blivit ännu tjockare och finare än den förr varit. Den får dock gödning och vatten precis som vanligt men den ser överlag tjockare och tätare ut; tror inte det är inbillning heller. Förr hette det att man inte skulle klippa mitt på de varmaste dagarna; nu kör jag min klippare kvällstid
pacman42: Guidekabel är ett måste om man har en komplex trädgård! Komplex innefattar: - smala passager (jag har tre stycken, snart fyra, mellan olika delar på tomten) - branta sluttningar längs begränsningen (har det på två ställen, här klarar inte klipparen av att följa kantbegränsningen) - begränsning på naket berg (nedskuren med diamantklinga, har det på två ställen på tomten, på
pacman42: När min 220 viker av så beror det på att hjulen inte får grepp i marken. Har läst här om andra som satt skoterdubb/skruvar i däcken för att minska detta problemet. Jag har valt att inte adressera detta med mer än att jag bytte från 220s däck till 230s som hade bättre mönster för att hålla spåret.