Hej!

Jag är ute efter tips på enkla smidiga avgränsningar man kan sätta upp för att tex inte klippa av vårlökarna, avgränsa område om man gör om i trädgården etc. Hur gör ni?

MVH
Kalle
 
OpiMaza
Jg har ett par tryckta bräder som jag ställer upp på högkant för att spärra av vissa ytor.
Har ett par tvingar som jag har som stöd
 
Om det är en bunt krokusar i gräsmattan som ska sparas till midsommar och klippas sedan, borde väl 30 cm långa bitar av armeringsjärn kunna tryckas ner i mattan för att bilda en bur? Det är åtminstone vad jag själv tänker prova när jag väl får hit en robotklippare..
 
Bambublompinnar och lite snöre?
Eller såna här gröna som man har till pioner och andra buskar som behöver lite stöd?
 
Gräsklipparen dunsar i hindren-pinnarna med viss fart, och den kan vara enveten också... Bambupinnar kanske håller, någon som provat?
Såna där gröna centimetertjocka pinnar håller säkert. Men jag tror stumpar av armeringsjärn blir billigare och estetiskt likvärdiga. De behöver ju inte gå högt över marken utan endast i sarg-höjd på klipparen.
 
Har ingen aning om vad robotgräsklippare reagerar på, jag svarade på frågan i trådstarten och räknade med att det handlade om folk (ungar karlar tanter mfl) som inte ser vart de går :D

Armeringsjärn låter rätt fult?
 
  • Gilla
danos
  • Laddar…
svartöra skrev:
Såna där gröna centimetertjocka pinnar håller säkert. Men jag tror stumpar av armeringsjärn blir billigare och estetiskt likvärdiga. De behöver ju inte gå högt över marken utan endast i sarg-höjd på klipparen.
Jag skulle rekommendera att överkanten på sargen är bred/lång eller hög. Att trilla på pinnar/armeringsjärn som bara sticker upp en/två dm kan vara dödligt om tex huvudet (tex ögat) träffar änden på pinnen.
 
Det går inte att göra en vanlig ö med slingan och sen sätta en strömbrytare som kopplar till eller från ön? Vore kul om någon testat.
 
  • Gilla
N199490
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Jag skulle rekommendera att överkanten på sargen är bred/lång eller hög. Att trilla på pinnar/armeringsjärn som bara sticker upp en/två dm kan vara dödligt om tex huvudet (tex ögat) träffar änden på pinnen.
Tänkvärt, men lite långsökt. Det borde särskilt drabba lantmätare eftersom gränsrör endast sticker upp en bit ovan mark. Eller campare - tänk på tältpinnar. Nåja, allvarligt talat finns risken givetvis. Just armeringsjärn får också skarpa kanter där man kapar dem.

Jag tror dock att pinnar är både diskretare och mer praktiskt när det gäller att ringa in de tillfälliga zonerna. Brädlappar mm ser inte så vackert ut, eller? Men det är förstås synd om folk med otur trillar och skadar sig. Man kanske kan stuka ändarna eller sätta på en hatt av någon sort. En skåpknopp kanske? Sedan kan man knyta ett band mellan knopparna. Tar man blomsterpinnar av lite kraftigare sort lär de nog hålla för robotdunsarna men ändå troligen knäckas om någon ramlar mot dem.

Här har robottillverkarna helt klart missat en chans till originaltillbehör...
 
Ställde liknande fråga i en tidigare tråd.
Verkar finnas kraftigare sarger än den jag frågade om då.
Denna kanske?
S39396.jpg
 
Jag kör med brädor på högkant och gröna plastade blomställningsjärn. Två sådana järn håller en bräda på plats. Och iom att de är gröna så fungerar de i gräsmattan också.

Jag använder dessa blomställningar utan brädor vid mindre temporära avspärrningar också, men man snavar lätt på dem då de inte syns...
 
svartöra skrev:
Tänkvärt, men lite långsökt. Det borde särskilt drabba lantmätare eftersom gränsrör endast sticker upp en bit ovan mark. Eller campare - tänk på tältpinnar.
Ja? Tältpinnar har man väl snubblat över rätt många gånger i sina dar...
 
Vi använder gamla pallkragar för tillfälliga inhägnader på gräsmattan. Ser helt okej ut och lätta att sätta dit och ta bort.
 
Jag testade lite olika varianter, från pinnar med sträckt hönsnät, rep och plast runt med varierande resultat. Var materialet mjukt (som i samtliga ovanstående fall) vände oftast inte klipparen utan stod och åkte mot hindret för att så småningom få motstånd mot en pinne och vända då. Bäst var att ha en planka förankrad med något i varje hörn. Då behövdes inte så många förankringspunkter och klipparn behövde inte tveka - vänder direkt vid plankkrock.
 
svartöra skrev:
Tänkvärt, men lite långsökt. Det borde särskilt drabba lantmätare eftersom gränsrör endast sticker upp en bit ovan mark. Eller campare - tänk på tältpinnar. Nåja, allvarligt talat finns risken givetvis. Just armeringsjärn får också skarpa kanter där man kapar dem.
Jag tycker också "uppstickande armeringsjärn" låter lite läskigt. Skulle nog inte vilja ha stojande ungar som springer runt i en trädgård där det sticker upp armeringsjärn i gräsmattan. Dock kan du ganska enkelt "putsa till" kanterna med exempelvis en vinkelslip så att de blir relativt "mjuka".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.