Hej!

Jag har en sluttning där gräsklipparen gillar att vika av. Den kommer inte upp där så ofta så jag tänkte om jag skulle skaffa tyngre framhjul. Ser att de kostar 600 kr på husqvarna.se.

Har läst att originalhjulen är tomma inuti och de tyngre massiva. Går det att plocka isär originalhjulen och fylla dem med typ sand eller skruv för att spara 600 kr?

Har den inte kundvagnshjul fram? Vill man inte ha en lättare nos då så att den inte faller ner? Mer tyngt i nosen gör ju att gravitationen vill dra ner den ännu mera.

Tyngden är för att den inte skall stegra i branta sluttningar. Har ett par sådana på tomten, men den stegrar aldrig över. Har valt att inte tynga ner nosen då den kommer att slira än mer om man har en kant i en sluttning då...

Nu har jag tagit av hjulen och fyllt dem med finbetong. Hjulen har ett lock som sitter med tre torx-skruvar. Ser inte ut som kundvagnshjul. Nu ligger hjulen i ugnen för bakning :). Tänkte först fylla med sand men då är risken att sanden smiter ut/sätter sig i lagren så därför valde jag betong i stället.

Mystin skrev:
Ser inte ut som kundvagnshjul.
Ingenjören talar till esteten ;) Tänkte på funktionen och inte formen, att dem liksom bara svänger med som på en kundvagn.

Det hjälpte föga. Den viker fortfarande av.

Mystin skrev:
Det hjälpte föga. Den viker fortfarande av.
Det du behöver göra är att vikta den bakom drivande hjulaxeln, det blir en klurigare konstruktion.

Men har den inte kompensering för backar och denna gått sönder på din maskin?

När min 220 viker av så beror det på att hjulen inte får grepp i marken. Har läst här om andra som satt skoterdubb/skruvar i däcken för att minska detta problemet. Jag har valt att inte adressera detta med mer än att jag bytte från 220s däck till 230s som hade bättre mönster för att hålla spåret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.