Vi bygger hus som ska vara färdigt vecka 3.
Nu menar skattemyndigheten att om vårt hus inte är 100% klart tills den 1:a januari så måste vi skatta för huset hela 2004. >:(

Är det någon som råkat ut för liknande? Finns det något sätt att gå runt det?

Vi har absolut inte räknat med att skatta på huset de första fem åren...

• Gilla
claekm
  • Laddar…
Vi har fått samma besked. Första skattefria året blir året efter vad skattesnubbarna kallar "färdigställandeåret". Dvs om huset blir färdigt  2004, så blir 2005 det första skattefria året.

Under 2004 beräknas fastighetsskatten baserat på 75% av nedlagt belopp den 31 december 2003.

-Berit

Berit skrev:
Vi har fått samma besked. Första skattefria året blir året efter vad skattesnubbarna kallar "färdigställandeåret". Dvs om huset blir färdigt  2004, så blir 2005 det första skattefria året.

Under 2004 beräknas fastighetsskatten baserat på 75% av nedlagt belopp den 31 december 2003.

-Berit

Så är det.

Ok. Tack för hjälpen!

Måste säga att en del regler är bra dumma i alla fall...

Det skulle verkligen vara skönt om vi också han flytta in innan årsskiftet så vi slapp skatten första året.
Vilket datum är det som räknas?
Vi har funderat på att skriva oss i huset innan årskiftet även om vi kanske inte hinner flytta in. Vi kommer flytta in i julhelgen, men vi vet ju inte exakt när.

Är det någon besiktning som avgör om huset är klart eller inte?

Jemy: Jag frågade hur skattemyndigheterna bestämmer när ett hus är klart. Mest i motsatt intresse - kan man kanske lägga en liten tegelpanna i garaget och fördröja fastighetsskatten för evigt...

Huset ska vara "beboeligt". Dvs om det fattas lite tapeter, lister (eller en tegelpanna) tar dom ingen hänsyn till. Om däremot INGA tegelpannor är lagda, eller det inte finns el eller vatten så är det nog tvivelaktigt om det är beboeligt.

Berit

Om det är att huset ska vara beboeligt så klarar nog vi oss tror jag. Det är klart för besiktning den 18/1 så...

Anledningen till att vi inte vill betala skatt första året är att vi ska ha barn och då kommer jag att vara hemma det året, dvs en minskad inkomst med 20% och då hade vi inte räknat med att få skatta. Blir tufft med ekonomin i så fall...

Att skriva sig i huset gör inte att skattemyndigheten anser att huset är färdigt. Vad de anbelangar kanske du bor permanent i en husvagn som står på tomten.

I fastighetsdeklarationen som jag fyllde i i höstas fick jag kryssa i rutan att huset är under byggnation. Om du istället kryssar i att huset är färdigt, kanske skattemyndigheten går med på det. Aderton dagar före slutbesiktning var åtminståne mitt hus beboeligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.