Håller med om att bankerna oftast är mer pigga på att rekrytera andra bankers kunder än att behålla sina egna. Dom måste ha något snedvridet bonusssystem som bara fokuserar på nyförsäljning och inte på merförsäljning.
De har ingen bonus, affärsbankerna jobbar inte så (har själv jobbat på Nordea). De har säljmål, men det ger inga extra pengar i lönekuvertet.

Annars kan jag rekommendera SBAB, då behöver man inte bekymra sig om att förhandla ner räntan, för den ligger redan på den nivå man kan få som bäst någon annanstans. De har nästan obefintliga administrationskostnader (inga kundkontor), så de kan hålla lägre marginaler. Detta får dock vägas mot möjligheten att lägga 85% i bottenlån hos andra låneinstitut, vet inte om SBAB kör med det.

*Nöjd SBAB kund som sover gott då han aldrig mehöver oroa sig för om han betalar för mycket*

Om de inte har någon personlig- eller kontorsbonus vet säkert du bättre än mig då du arbetat på bank innan men att man får bättre villkor och blir bättre bemött som "potentiell kund" är ett faktum.

När det gäller SBAB så har de som du säger mycket lägre ränta än de traditionella bankerna MEN att man inte kan komma under deras marknadsräntor är inte sant. Men den bonus vi fått på Nordea för nybygget så kommer vi en bra bit under SBAB. Idag har vi SEB på bolånen och när vi tecknade lån för 2 år sedan var löftet "SBAB's ränta minus 0.2%". Vi var då ny kund i banken....

Som alla andra utgifter såsom el, försäkring, bilköp mm. så lönar det sig att jämföra och spela de olika aktörerna mot varandra, så länge man orkar och har tid. Det finns aldrig någon som alltid är billigast.

Den här tråden skulle kunna vara kanonbra om folk uppdaterade med sina lånelöften hos respektive bank så kan vi andra kanske använda dessa löften i vår "kamp mot bättre räntor" ;-)
Mitt lånelöfte finns tidigare i tråden.

När det gäller SBAB så har de som du säger mycket lägre ränta än de traditionella bankerna MEN att man inte kan komma under deras marknadsräntor är inte sant. Men den bonus vi fått på Nordea för nybygget så kommer vi en bra bit under SBAB. Idag har vi SEB på bolånen och när vi tecknade lån för 2 år sedan var löftet "SBAB's ränta minus 0.2%". Vi var då ny kund i banken....
Det var intressant! Bra att du sade det, eftersom jag är intresserad av SEB's (m.fl.) möjlighet att lägga 85% i bottenlån, men har hittills trott att SBAB alltid låg lägst i räntenivå.

Någon som vet om SBAB har någon prutmån på räntan alls, eller om de i något fall tillåter 85% i bottenlån? När jag förhandlade om räntan med SBAB för vår bostadsrättsförening (bor än så länge i BR), så lade de sig långt under "vanliga" räntorna, men då var det frågan om att lägga om lån på 110 Mille.

Mats

Hej

Har precis tagit nya lån för ca 2 veckor sedan och det blev Nordea med 0,5 % rabatt på fasta lånen och bottenlån upp till 90 %.

Med dagens ränta så innebär det på ett 1år's lån 3,6 %

Håller dock helt med om att det är lättare att få bra lånevillkor om man är villig att byta bank, min gammla bank hängde med länge men, ville inte gå ner de sista % enheterna.

Vi skall bygga team boro som har ett samarbetsavtal med SEB ( -0,60 % ) och vi har fått
4,40% byggkreditiv
Ingen avgift för uttagande av kreditiv
3,80 % rörligt
5,80 % 10 år bundet
5,40 % 5 år
Rörligt på topplån

Efter en runda till:

Nordea:
4,70 % i kreditiv
90 % bottenlån (75% på 50-år + 15% på 30-år)
0,25 % uppläggningsavg. (-0,25%)
Bolån -0,25% från officiella listan på samtliga bindn.tider

LF:
4,80 % i kreditiv
75 % bottenlån
0,25 % uppläggningsavg.
bottenl+topplån enligt officiellalistan, ingen prutmån

SEB:
4,95% kreditiv
75% bottenlån + topplån till 90%
0,5% avg+3000:-
Bolån enl. officiell lista.
Tog lång tid att få svar, 1 vecka mer än vad de lovad.

Återstår att trimma lite på kreditivsnivån.
Det e bara att spela ut dem mot varandra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.