5 430 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Anskaffningsvärdet viktigt?
Hej!
Vi kommer att får en tomt som gåva, och då har vi kollat upp att vi kommer att få betala en gåvoskatt på 4% på taxeringsvärdet, stämmer det? Sen att man får dra av 10 000, för det är det man får ge i gåva.
Men vår fundering är att om vi nu säljer tomten som vi fått som gåva, utan någon byggnad på, då måste vi skatta för den då istället? eller?
Om vi nu behåller tomten och bygger på den. Och lånar för att bygga. Hur blir det då om vi måste sälja huset, måste man skatta då? Man skattar väl på vinsten man gör när man säljer, men om vi har lån som då ska lösas och vi inte gör någon förtjänst på försäljningen, då behöver vi inte skatta? Säg att vi däremot skulle göra en vinst på 100 000, då är det de där 100' som man skattar för???
HJÄLP! :-/
Vi kommer att får en tomt som gåva, och då har vi kollat upp att vi kommer att få betala en gåvoskatt på 4% på taxeringsvärdet, stämmer det? Sen att man får dra av 10 000, för det är det man får ge i gåva.
Men vår fundering är att om vi nu säljer tomten som vi fått som gåva, utan någon byggnad på, då måste vi skatta för den då istället? eller?
Om vi nu behåller tomten och bygger på den. Och lånar för att bygga. Hur blir det då om vi måste sälja huset, måste man skatta då? Man skattar väl på vinsten man gör när man säljer, men om vi har lån som då ska lösas och vi inte gör någon förtjänst på försäljningen, då behöver vi inte skatta? Säg att vi däremot skulle göra en vinst på 100 000, då är det de där 100' som man skattar för???
HJÄLP! :-/
Men, det har nog aldrig funnits något tidigare anskaffningsvärde, det varit en större mark tidigare, som senare styckats av till delvis tomter och sedan har tomten gått i arv...det går nog inte att se så långt bakåt... vet du nåt om hur det blir då?
Skattemyndigheten tar ingen hänsyn till dina lån i detta avseendet. Försäljningspris - anskaffningskostnad = reavinst.Moz skrev:
Mer info hittar du på: http://skatteverket.se/deklaration/index.html
Det finns alltid ett anskaffningsvärde. Exakt hur det beräknas i ditt fall har jag ingen aning om (det kan dom hjälpa dig med på RSV) - går det inte att definera brukar man ju använda någon lämplig schablon.Moz skrev:
Du vill ju ha ett så högt anskaffningsvärde som möjligt.
Den som ger oss tomten vet inget anskaffningsvärde. De har ärvt den av en inom släkten som hade mycket mark som efter en tid styckades av så att det blev några tomter, som då gick i arv. Uppskattningsvis köpte han marken för kanske 10 000 i början av 1900..... Men vem har papper på det då???? 
Ringde och kollade med skattekontoret och de sa att om det inte fanns något anskaffningsvärde, så var de något värde från 1952 man använde sig av. Alltså måste det finnas någon typ av schablon ändå?
Ringde och kollade med skattekontoret och de sa att om det inte fanns något anskaffningsvärde, så var de något värde från 1952 man använde sig av. Alltså måste det finnas någon typ av schablon ändå?
Klicka här för att svara