2 577 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Byggkreditiv och senare lån i samma bank?
Hejsan!
Har en liten fundering... :
När man har byggt klart och skall göra om kreditivet till vanligt lån, kan man då byta bank utan att "straffas" för det? Tänkte att man kanske kan spela ut några banker mot varandra... Eller är man låst vid kreditivgivande bank? ???
//Helena
Har en liten fundering... :
När man har byggt klart och skall göra om kreditivet till vanligt lån, kan man då byta bank utan att "straffas" för det? Tänkte att man kanske kan spela ut några banker mot varandra... Eller är man låst vid kreditivgivande bank? ???
//Helena
Vi var inte heller bundna vid banken vi tog kreditivet i (Östgöta). En värdering av huset ingick i kostnaderna för byggkreditivet men den värderingen fick vi inte tillgång till. Så merkostnaden för oss blev att bekosta en egen värdering av huset så att vi kunde söka lån hos andra banker. Och i och med att allting i husbygget görs i akut tidsnöd så bokade vi första bästa värderingsman och fick pröjsa 1800 för det lilla nöjet.
Om du redan har kreditivet och är på väg att placera lånen så bör du veta ifall banken har tagit någon "depositionsavgift" eller nått liknande. Om du håller på att förhandla med flera banker om kreditiv så kan du ju förhandla slutfinansiering på samma gång. Det är halv-fult att ta byta bank efter byggkreditivet om banken skött sig bra under kreditivet
För att banken som har byggkreditivet skall kunna kräva extra esättning om man inte placerar de långfristiga lånen hos dem måste detta finnas avtalat i villkoren för kreditivet från början. Detta är inget de kan komma med i efterhand.
Vilken bank jobbar du på?Finansvalpen skrev:
Håller med finansvalpen. Försök göra hela affären på en gång. Tänk på att kreditivet är för en kort period medan bottenlånet för de allra flesta är ett lång åtagande. Ränterabatter kan man förhandla till sig redan från början. Det är ju bara att ta med det i förutsättningarna. Lägger du allt rörligt kan du ju byta bank när som helst dessutom
.
/Fredrik
/Fredrik
Jag har ett muntligt löfte med min bank om minimivillkoren när kreditivet skall läggas om till bottenlån. Personligen tyckte jag det kände skönt att ha en bra lösning klar. Sedan är det självklart att skulle en annan bank ge betydligt bättre villkor (knappast troligt) så byter vi.
Men jag tycker att man inom rimliga gränser ska ta hänsyn till om du har en bra bankkontakt vilket faktiskt är värdefullt i sig. Det finns två sidor av att alltid pressa ut det allra sista i en affär och alltid byta leverantör så fort villkoren kortsiktigt är något bättre. Tänk på att 5 (0,05 %) räntepunkter motsvarar 350 kr per år på ett miljonlån efter skattesubvention.
/Fredrik
Men jag tycker att man inom rimliga gränser ska ta hänsyn till om du har en bra bankkontakt vilket faktiskt är värdefullt i sig. Det finns två sidor av att alltid pressa ut det allra sista i en affär och alltid byta leverantör så fort villkoren kortsiktigt är något bättre. Tänk på att 5 (0,05 %) räntepunkter motsvarar 350 kr per år på ett miljonlån efter skattesubvention.
/Fredrik
Klicka här för att svara