Hej,

Jag undrar vad det finns för skäl att överhuvud taget tillfråga en bank när det gäller bolån. SBAB är ligger ju, som jag förstått det, alltid lägst (med ganska god marginal). Kan man "ta igen" den högre räntan hos en bank på något annat sätt, typ banktjänster osv? Ge gärna exempel.
Jag har iofs hört att man kan "snacka ned" bankerna till SBABs nivåer, men det är ju liksom ingen poäng om man inte hamnar en bit under eftersom man ju ska omförhandla om några år igen...
Vad är bankernas argument? Bygger det bara på att dom hoppas att man skäms för att bryta sin "relation" med sin "personliga bankman"? ;o)

Vi har hamnat en bit under SBAB:s räntor:-). Sen får man ju inte låna av SBAB till nyproduktion eftersom de bara lånar ut om man ska köpa ett gammalt hus.

Intressant! Vilken bank är detta och gäller det både rörligt och bundet?

Ja, vi har fått ner räntorna en bra bit under och det gäller alla lånen. Det gäller att ställa bankerna mot varandra och vara hård i förhandlingarna.

Bankerna utgår ifrån individuella förutsättningar när de sätter räntorna: inkomst, insats, boendekostnad, hur mycket man har över varje månad m.m.

SEB och Handelsbanken har gett oss bra räntor båda två.

Hmm, vi fick inte bättre räntor än SBAB... Åtminstone inte på de icke-rörliga delarna av bottenlånet. Den rörliga räntan kunde vi få 0.05 % under SBAB, men det tyckte vi inte att det var värt, då vi troligtvis måste omförhandla den rörliga räntan varje år.

Nu har vi enbart bottenlån, och de banker vi frågade ville hemskt gärna att vi skulle ta topplån, det verkar vara där de största pengarna finns att tjäna för bankerna.

Bankerna vi var i kontakt med var Föreningssparbanken, Nordea och så Länsförsäkringar (som har SBABs räntor).

Hur mycket prut banken är villig att gå med på beror givetvis på hur attraktiv du är som kund och hur väl du använder den konkurrens som finns på marknaden. Lånebelopp är givetvis intressant, men också vilka pensionslösningar, fonder mm du har i banken. Men räntenivån är inte allt. Rådgivning och hjälp i diverse frågor som ingår om du är kund i en "riktig" bank tycker jag är värt en hel del. Att hoppa mellan banker för några futtiga hundralappar skulle i varje fall inte jag göra.

Sen är jag helt övertygad om att SBAB finansierar nyproduktion. :)

/Fredrik

Jag vet åtminstone av egen erfarenhet att skandiabanken inte lånar ut till nybyggnation. Dock så fick jag tips om att man kan ju alltid köra rörligt tills dess slutbesiktning/värdering är gjord och sedan flytta lånen till den bank som ger lägst ränta.

/bebben

Vi var i kontakt med SBAB och de ville inte låna ut till oss eftersom det handlade om nyproduktion.

Gbat skrev:
Hej,

Jag undrar vad det finns för skäl att överhuvud taget tillfråga en bank när det gäller bolån. SBAB är ligger ju, som jag förstått det, alltid lägst (med ganska god marginal). Kan man "ta igen" den högre räntan hos en bank på något annat sätt, typ banktjänster osv? Ge gärna exempel.
Jag har iofs hört att man kan "snacka ned" bankerna till SBABs nivåer, men det är ju liksom ingen poäng om man inte hamnar en bit under eftersom man ju ska omförhandla om några år igen...
Vad är bankernas argument? Bygger det bara på att dom hoppas att man skäms för att bryta sin "relation" med sin "personliga bankman"? ;o)
Vi ligger nu 15 punkter under SBAB på rörligt hos SEB. Jag gissar att alla storbankerna matchar SBAB när det väl är affär på gång.

Sist när det begavs sig (omläggning av vissa lån) så sa jag rakt ut att jag inte tycker man ska behöva byta bank bara för att få rätt priser, och det var faktiskt aldrig nån diskussion om nivåerna - det hamnade "rätt" direkt. Och gissa om det är bekvämt att ha lån, lönekonto, kredikorts spec, pensionssparande, fonder osv på samma ställe - Internetbanken. Det är nästan värt några räntepunker bara det.

fredpers skrev:
Hur mycket prut banken är villig att gå med på beror givetvis på hur attraktiv du är som kund och hur väl du använder den konkurrens som finns på marknaden. Lånebelopp är givetvis intressant, men också vilka pensionslösningar, fonder mm du har i banken. Men räntenivån är inte allt. Rådgivning och hjälp i diverse frågor som ingår om du är kund i en "riktig" bank tycker jag är värt en hel del. Att hoppa mellan banker för några futtiga hundralappar skulle i varje fall inte jag göra.

Sen är jag helt övertygad om att SBAB finansierar nyproduktion. :)

/Fredrik
Även "nischbankerna" har mycket bra rådgivning och service som är gratis. den sker dock via telefon och mail, detta dock större delen av dygnets timmar. Tiden då man tar ledigt från jobbet för att med mössan i hand träffa kamrer´n är väl över för dom flesta under 70 bast eller ??.............

Mathias: om sbab´s räntor rör sig (upp eller ner) samt om seb´s räntor rör sig gäller dealen med 15 punkter fortfarande då ?

pappskallen skrev:
Även "nischbankerna" har mycket bra rådgivning och service som är gratis. den sker dock via telefon och mail, detta dock större delen av dygnets timmar. Tiden då man tar ledigt från jobbet för att med mössan i hand träffa kamrer´n är väl över för dom flesta under 70 bast eller ??.............

Mathias: om sbab´s räntor rör sig (upp eller ner) samt om seb´s räntor rör sig gäller dealen med 15 punkter fortfarande då ?
Näe jag bara såg att det va så idag och det var även så när vi tecknade låndet. Men det är inte skrivet i sten.

chitun skrev:
Vi var i kontakt med SBAB och de ville inte låna ut till oss eftersom det handlade om nyproduktion.
Aha... du menar byggkreditiv? Det får du inte hos SBAB. Men när huset är färdigbyggt och du bekostat en värdering så kan du gå till SBAB. Men jag tror de bara erbjuder bottenlån. Vi har i alla fall lån hos SBAB och vårt hus är vad jag vet nyproducerat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.