2 115 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Avgifter byggnadskreditiv
Hej på er,
Vad har ni fått för villkor, ränta och avgifter på byggnadskreditiv?
Vi har än så länge bara kollat med Handelsbanken och fått följande:
3,5 % ränta, rörlig
1,5 % avgift på hela kreditivet
Adm avgift för uppläggning av kreditiv 2000 kr (återfås om vi sedan teckar bolånet hos dem)
Vi har pratat lite löst med FSB också - de tar ut 5000 kr i adm avgift för kreditivet som återfås vid tecknande av bolån. Däremot vet jag inte om det tog någon procentuell avgift för hela kreditivet.
Har något av er fått en deal helt utan avgifter??
Bygget, tomt m m landar runt 3 miljoner varav vi själv kontant betalar 400 000 kr ungefär.
//LL
Vad har ni fått för villkor, ränta och avgifter på byggnadskreditiv?
Vi har än så länge bara kollat med Handelsbanken och fått följande:
3,5 % ränta, rörlig
1,5 % avgift på hela kreditivet
Adm avgift för uppläggning av kreditiv 2000 kr (återfås om vi sedan teckar bolånet hos dem)
Vi har pratat lite löst med FSB också - de tar ut 5000 kr i adm avgift för kreditivet som återfås vid tecknande av bolån. Däremot vet jag inte om det tog någon procentuell avgift för hela kreditivet.
Har något av er fått en deal helt utan avgifter??
Bygget, tomt m m landar runt 3 miljoner varav vi själv kontant betalar 400 000 kr ungefär.
//LL
Det är idag vanligt att man kan förhandla bort avgifter utom räntan på den del du successivt plockar ut (om vi nu kallar ränta för avgift). För min del tog man ut pantbrev på hela kreditivet samt en marginell exp.avgift för pantbreven - men det är ju kostnader som man förr eller senare ändå måste ut med. Nu lånar jag inte något astronomiskt belopp.
Jag tycker du skall kolla med ytterligare ett par banker innan du bestämmer dig. Bra ränta, inga avgifter och eventuellt, i värsta fall, någon extraavgift såvida du inte lägger de slutliga lånen hos just den banken. 1,5% på hela kreditivet var vanligt förr men inte idag. Låter grymt mycket eftersom ni lånar rejält. Kolla med FSB igen.
Jag tycker du skall kolla med ytterligare ett par banker innan du bestämmer dig. Bra ränta, inga avgifter och eventuellt, i värsta fall, någon extraavgift såvida du inte lägger de slutliga lånen hos just den banken. 1,5% på hela kreditivet var vanligt förr men inte idag. Låter grymt mycket eftersom ni lånar rejält. Kolla med FSB igen.
Sakta i backarna!!!!!!!!
Jag tycker också det låter mycket mycket, vi betalar vad var det nu, 2,75% i kreditivsränta och en fast avgift på 900kr. Detta är Handelsbanken i Karlstad. Vi är inte färdiga med dem ännu, inte enligt mig iallfall.
Jag tycker också det låter mycket mycket, vi betalar vad var det nu, 2,75% i kreditivsränta och en fast avgift på 900kr. Detta är Handelsbanken i Karlstad. Vi är inte färdiga med dem ännu, inte enligt mig iallfall.
Klicka här för att svara