1 829 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Byggnadskreditivränta, alltid rörligt ?!?
Har avtalat fram en byggnadskreditivränta på 3,25% utan övriga avgifter, vilket jag antog var en fast ränta, då inflyttning blir redan i slutet av okt (ca:5mån kreditivtid) Nu har räntan plötsligt gått upp till 3,5%
Är det så att byggnadskreditivräntan alltid är rörlig ?
Är det så att byggnadskreditivräntan alltid är rörlig ?
Byggnadskreditivet är ju av sådan art att kreditbeloppet hela tiden förändras, på ett sätt man inte helt kan förutspå i förtid.
Detta medför att banken inte kan lägga krediten i en kreditportfölj som de sedan säljer på räntemarknaden som en bostadsobligation, vilket innebär att de inte själva kan ta upp lån för kreditivet med fast ränta.
Det skulle innebära att för att ge fast ränta skulle de själva behöva ta en risk genom att låna upp rörligt och låna ut bundet, och bolåneavdelningen är inte till för att ta marknadsrisker.
Så det är inte lätt att få låna en oförutsägbar föränderlig summa pengar till fast ränta.
Detta medför att banken inte kan lägga krediten i en kreditportfölj som de sedan säljer på räntemarknaden som en bostadsobligation, vilket innebär att de inte själva kan ta upp lån för kreditivet med fast ränta.
Det skulle innebära att för att ge fast ränta skulle de själva behöva ta en risk genom att låna upp rörligt och låna ut bundet, och bolåneavdelningen är inte till för att ta marknadsrisker.
Så det är inte lätt att få låna en oförutsägbar föränderlig summa pengar till fast ränta.
Konstaterade precis själv att vårt kreditiv är rörligt.. Jag trodde i min enfald att kreditivit hade fast ränta då det ej står någonstans i huvudavtalet att det är rörligt. Lite svårtytt kunde jag sedan se efter lusläsning av allmänna villkor att alla lån som är ej hypotekslån(bla kreditiv) är rörliga.
Klicka här för att svara