Lite annorlunda i mindre stad (30.000) men vi har haft flyt bägge gångerna, första gången var utgångspris 500. Bud började på 470, vi kollade via mäklare om säljare ville göra snabba affär. De var intresserade och vi fick det för 510.

När vi köpte nuvarande var det nästan samma scenario, vi visste att det inte var många och tittade och frågade mäklaren om det var läge till snabb affär, och säljaren var rätt nervös och vi inte ha många visningar så vi fick det till utgångspris 950.000. 1 månad senare såldes ett identiskt 2 hus bort från vårat (marginellt bättre skick) för 1.365.000 ...

Som sagt finns nog inga direkta regler utan mycket beror på läge, antal intressenter, säljare, köpare, mäklare osv.

Torpet
Utgångsbud 475
Fyra intresserade
Någon bjuder 450
Vi 490
Någon annan 505
520
535
550
560
Där blir det strul eftersom den som bjudit mest börjar ställa krav som säljaren inte gillar. Vi står kvar vid våra 560 och väntar. Plötsligt är det bara vi kvar. Vi ville ha stället. Vi har letat i tre år. När man hittar något man vill ha får inte 50 tusenlappar ha någon betydelse. Vad får man för 50 tusenlappar idag? En platt TV som går sönder om tio år och dessutom är omodern innan den går sönder?

Vore kul att veta vad mäklaren tjänar på denna prisökning +70%. Med de provisionsstegar som lär finnas måste de tjäna storkovan. Luktar lockpris lång väg, inte att det behövs för köparna men de lär väl blåsa säljaren rätt rejält. Vilket hur i Örgryte värderas till 2,4 miljoner idag? Tomten är väl värd minst 3,5 även om huset hade brunit ned.
Men galet var namnet...

Ja jag tycker det här med Mäklarnas agerande är intressant... Har själva nu varit på X antal visningar. Ett av alla exempel där priset var 790´ sedan såldes det för 1.3´ tycker att det känns lite som om dom har (o)kunskap om hur husmarknaden ser ut. Sen vet jag inte om de får köra med lockpriser osv. men det kanske är någon annan som kan deras lagstadgade/etiska/moraliska regler?

Vid några tillfällen har vi tillochmed låtit bli att fara på visningar för jag har tyckt att huset är värderat för lågt och resultatet har blivit budgivningar med prisökningar i klass med +70 %, som du beskriver det Ichabod... :o

Lockpriser och homestyling är ett jvla ofog. Klart mäklarna vet om att det blir budgivning. Det är ju ett idiotsäkert knep att locka många köpare för att få bra budgivning.... Homestyling: mäklarna driver på, men vem vill betala för mer eller mindre fusk renoveringar och att någon kånkar in lite trendiga möbler i hus/lägenhet. Vissa bilder man sett är ju rena skräckexempel.... (och du som köpare får betala...)

Nu kan det när det gäller billiga lägenheter stiga rejält pga att det är lite pengar, som tex. lägenheten jag skrev om (och bjöd) som gick från 40 tkr till 100 tkr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.