T
Kanske lite kryptisk, men finns det något regelverk på vad som är att räkna som strand ?. I detta fall rör det sig om ett par hus som ligger invid Essingeleden, och under denna led las det ut sprängsten mellan bropelarna, därefter matjord och nu funkar området som en hundrastgård som ligger dikt invid Mälaren, skatteverket anser att detta är strand och har placerat husen närmast i grupp 2-3, dom ligger högre upp med en nivåskillnad på 40 m i höjd från vattnet och gångvägen typ serpentin är runt 250 m ner till hundrastplatsen.

Ingen vettig människa uppehåller sig under denna motorled förutom hundägarna som har detta som enda officiella tillgång till hundrastplats, så frågan är vad kriterierna är för ordet "strand" som beskrivs i detta fall.

Så vitt jag förstår är det inte själva stranden i sig som poängen, utan hur NÄRA vattnet man har sin fastighet belägen. De kallar det strand eller strandnära, men det behöver alltså inte vara en "riktig" strand.

Påtala ditt missnöje skriftligen i taxeringsförslaget! Men generellt sett är det svårt att få rätt mot skatteverket gällande strandnära klassning.

Givetvis ska du hävda säregna förhållanden som gör att stranden inte lämpar sig för bad- och friluftsliv.

Jag antar att du om man räknar bort detta broområde får mer än 300 meter till en attraktiv strand.

Om "normalstranden" i värdeområdet ser likadan ut så kommer skattemyndigheten att anse att hänsyn till strandens beskaffenhet är inräknat i värderingen.
Om det däremot även finns fina stränder inom värdeområdet så kan detta betraktas som ett säreget förhållande som bör kunna ge en nedjustering av värdet.
Det är bara att begära justering och hålla tummarna.

Jag lyckades 2003 men fick det inte med automatik i år så det blev till att begära justering på nytt, känns som ett lotteri.

/Danne

T
:D Guld Danne-08.

Det är dom små-små detaljerna som gör det ....
Stranden som ligger i mitt värdeområde är fin, bara c:a 400m bort,
men stranden som masen hänvisar till är närmare och I ETT ANNAT värdeområde (bullerstört med alla tidigare beskrivningar)......

P.S Man ska visst inte överklaga, utan begära omprövning, överklagar man får man bara den chansen, vid omprövning har man då alltså 2 chanser att bråka.

Tack o bock

Jag har huset drygt 75 m, dvs strandklass 3, från stranden på framförliggande tomt. Närmaste allmänna strand har jag ca 250 gångväg till. Den består av en småbåtsklubb som har en låst brygga med stängsel och taggtråd längs vattenlinjen. Så den har jag ingen glädje av. Jag funderar på att åberopa en strand längre bort där allmän brygga finns. Dit har jag över 300 m att gå och då borde jag hamna i klass 5 som ger betydligt lägre taxeringsvärde än klass 3.

Kommentarer?

• Gilla
akesan
  • Laddar…
Vill inte låta gnällig, har själv ett hus som ligger i strandklass 1. Och har man köpt ett hus "nära" vattnet = attraktivt område för det mesta, så vet man ju om att taxeringen blir därefter. Har själv ingen strand i närheten, dock en brygga. Men ordet strandnära betyder inte att det behöver finnas just en strand i närheten utom dom går ju efter strandlinjen när dom mäter.

T
B.Johan- testa, det kostar inget att försöka,och man får inte mäta fågelvägen utan praktiskt gångväg.

Gutte: Då uppstår frågan - är det allmänning emellan din brygga och din fastighet ?
Och sen, hur är det med vegitaionen, har du utsikt sommartid eller skyms detta av träd.?

Återigen dessa detaljer, men det är 6-siffriga belopp nu för tiden, så det gäller att se upp.......

Gutte: Då uppstår frågan - är det allmänning emellan din brygga och din fastighet ?
Och sen, hur är det med vegitaionen, har du utsikt sommartid eller skyms detta av träd.?
Det är inte allmänning, utom det ligger ett hus i vägen ner mot vattnet. Vi bor ca 25meter från vattnet, men vårt hus ligger betydligt högre än grannens. Vi har alltså egentligen bättre utsikt än grannen snett framför som har sjötomt. (Deras hus ligger sist på sjösidan på udden, och vårat ligger näst sist på "vår" sida. Men deras hus ligger inte i linje med vårt, därför ligger det inte heller i synfältet om vi tittar ut på vattnet). Vi har inga träd eller annan vegitation emellan heller.

Kan tillägga att grannarna tomt är väldigt stor och det är den vi tittar ut över.

T
Då ska ju du deklarera nr 2 och inte 1, och tjäna några hundratusen, eller.........?

1. Strand Byggnadsplatsen ligger högst 75 m frånstrandlinjen och med egen strand
2. Strandnära Byggnadsplatsen ligger högst 75 m från strandlinjen utan egen strand
3. Strandnära Byggnadsplatsen ligger mer än 75 m men högst 150 m från strandlinjen
4. Strandnära Byggnadsplatsen ligger mer än 150 m men högst 250 m från strandlinjen
5. Ej strand Byggnadsplatsen ligger mer än 250 m från
eller strandnära strandlinjen

På min taxering står det: StrandNÄRA klass 1. Inte Strand klass 1.

Jag ska plantera en riktigt hög bokhäck (ev dubblerad häck) för att skymma havet - den hinner växa upp på fem år tills den lilla iprickade rutan "havsutsikt sommartid" får effekt  ;D ;D ;D.

Varje höst ska jag klippa ner häcken ngn meter - den hinner växa och skymma varje säsong - så får jag njuta av havsutsikten vintertid  ;D ;D  ;D

Har för övrigt strandnära kategori 3 dvs inom 150 m.

T
Till Gutte.
Ta fram plankartan till det köpekontrakt som du fick till huset. Om din mark går dikt mot strandkanten är detta en 1:a, om din mark enbart går mot grannen är det en 2:a.
Om det finns avtal (servitut) på bryggan) är det fortfarande en 2:a.

Till Yonna:

Tujahäck i stora trälådor med räls under, när masen kommer rullar häcken fram, annars står den på sidan till garageuppfarten...hehehe(tokidé alltså ...) 8-)

;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.