2 773 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Spärrat konto?
Vi har beställt ett hus från Smålandsvillan som kommer vara inflyttningsklart i slutet av februari. Vi har betalt handpenning på huset men nu vill vår säljare att vi ska sätta in resterande summa på ett spärrat konto. Kontot ska vara ställt till smålandsvillan och är en säkerhet för dem. Men vi kommer ju få ränta pengarna i 2 månader innan vi ens har flyttat in - ska det vara så?! Dessutom ringde han och sa att det var bråttom... vi hade ingen aning om detta utan trodde inte vi skulle behöva låna pengarna innan huset var klart och vi godkänt det.
Någon som vet?
Någon som vet?
Hej,
Smålandsvillan vill att man reserverar/låser summan för huset innan de börjar bygga det. Jag minns inte riktigt hur det gick till när vi byggde, men jag tror det var så att en del av pengarna i byggkreditivet låstes till Smålandsvillan. Vi betalade nog aldrig någon ränta för detta då pengarna inte togs ur lånet. Men som sagt mitt minne är inte riktigt som det bör
. Jag rekommenderar dig att prata med din bank. Det ska ha koll på detta!
Lycka till med huset!
Smålandsvillan vill att man reserverar/låser summan för huset innan de börjar bygga det. Jag minns inte riktigt hur det gick till när vi byggde, men jag tror det var så att en del av pengarna i byggkreditivet låstes till Smålandsvillan. Vi betalade nog aldrig någon ränta för detta då pengarna inte togs ur lånet. Men som sagt mitt minne är inte riktigt som det bör
Lycka till med huset!
En bankspärr betyder att banken skriver på ett papper där de garanterar att ni får låna pengar av dem till huset. Så att inte smålandsvillan står där med ett levererat hus och en kund som inte ens får lov att låna pengar. Du betalar ingen ränta på pengarna, det är bara ett papper som banken skickar iväg, fast jag tror att det var någon liten administrativ avgift med ... ??
Så gjorde vi i alla fall
fiddeli
Så gjorde vi i alla fall
fiddeli
Jag förmodar att ni har ett byggkreditiv och då betalar man ränta på de pengarna man plockar ut därifrån, då lånet löses och övergår till normalt lån. Bankspärr vill både Smv och säkerligen grundentreprenören ha också. Det är bara att be banken skriva ut ett papper på det belopp som de reserverar för respektive företag. Inga konstigheter alls! Inte vet jag att vi betalt någon administrativ avgift heller...
/Maria
/Maria
Klicka här för att svara