Hej!

Vi bygger nytt hus (Västkuststugan) utanför Malmö och anlitade en grundentreprenör (Letab) att lägga vår platta. Döm om min förvåning när fakturan kom på 250.000 istället för avtalat 165.000. Enligt grundentre. hade det gått åt "lite" mer grus än kalkylerat dvs 350 ton istället för 100 ton. Jag begärde in spec. faktura från grusleverantören (Cliffton) då "kom dom på" att de var feldebiterat och krediterade oss 42.000:-.

Tycker fortfarande att det är för mycket för en grundplatta på 110kvm ca 50 cm djup att bli debiterad 260 ton grus/sand/sten.

Funderar på att polisanmäla grundentre. för bedrägeriförsök, tacksam för hjälp hur jag skall agera? Besviken nybyggare

Jag vill minns att man som konsument inte ska behöva acceptera mer än 15%ig fördyrning utan att bli tillfrågad om hur man vill fortsätta. Har du provat att kontakta konsumentrådgivningen i din kommun?

Tips fråga i "Grund"-forumet, där hänger de som kan detta, om hur mycket det är rimligt att tro att det gått åt.

peter lejon skrev:
Tycker fortfarande att det är för mycket för en grundplatta på 110kvm ca 50 cm djup att bli debiterad 260 ton grus/sand/sten.
Funderar på att polisanmäla grundentre. för bedrägeriförsök, tacksam för hjälp hur jag skall agera?  Besviken nybyggare
De skall kunna visa samtliga följesedlar på grustransporter som gått till just ert hus.
Om de kan göra detta så får ni acceptera att det stämmer.
Om de inte kan styrka sitt krav så skall ni bara betala för den mängd som kan bevisas.

peter lejon skrev:
Hej!

Vi bygger nytt hus (Västkuststugan) utanför Malmö och anlitade en grundentreprenör (Letab) att lägga vår platta. Döm om min förvåning när fakturan kom på 250.000 istället för avtalat 165.000. Enligt grundentre. hade det gått åt "lite" mer grus än kalkylerat dvs 350 ton istället för 100 ton. Jag begärde in spec. faktura från grusleverantören (Cliffton) då "kom dom på" att de var feldebiterat och krediterade oss 42.000:-.

Funderar på att polisanmäla grundentre. för bedrägeriförsök, tacksam för hjälp hur jag skall agera? Besviken nybyggare
Det är ju rätt illa att de ändrade fakturan när du begärde in specifikation. Inger ju inget förtroende direkt...

Vad säger ert avtal? Det är inte så ovanligt att offerter från grundentreprenörer säger att en viss mängd grus ingår i priset och att extra åtgånget grus betalas enligt en tonpris. Det låter som att ni fått in följesedlar från grusleverantören som säger att 260 ton levererats till ert hus? Isåfall kan det nog tyvärr bli svårt att göra så mycket åt problemet ifall avtalet är konstruerat som ovan, med ett rörligt pris för extra grus.

Det är mystiskt hur så många grundentreprenörer kan tro att kunden inte vill ha reda på att extra grus för 50 000-200 000 kr behövs innan allt är klart. Det finns hur många som helst som råkat ut för sådana plötsliga extrautgifter för grus.

Och det grus som ni betalat efter följesedel men inte ligger på tomten har säkert sålts till en som köpt det svart!
greenbay

Om vi antar att de har följesedlar som visar på att leveranser skall ha skett. Och om vi antar att du inte har några mätprotokoll på exakt hur djupt schaktet var för hela plattan. Så tror jag att det är svårt att bevisa att de fuskar (det är dessutom inte alls säkert att det handlar om fusk).

hempularen skrev:
Om vi antar att de har följesedlar som visar på att leveranser skall ha skett. Och om vi antar att du inte har några mätprotokoll på exakt hur djupt schaktet var för hela plattan. Så tror jag att det är svårt att bevisa att de fuskar (det är dessutom inte alls säkert att det handlar om fusk).
Instämmer.
Det är inte helt lätt att i efterhand räkna på massor.
Det kan vara stor skillnad i volym på lösa och packade massor.

Dock ligger bevisbördan på entreprenören att kunna bevisa att exakt såhär mycket har levererats till tomten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.