Rörfirman har jobbat på löp (stort misstag). Vi fick idag slutfakturan för installation av nytt värmesystem (kökspanna+ack) på 74250 kr. Tidigare har vi betalat 65000. Den uppskattade kostnaden låg på totalt 95000. Alltså extrakostnader på 45000 kronor!

Jag påpekade vid arbetets början att det var viktigt att vi skulle få reda på alla eventuella tillägg till kostnadsuppskattningen. Det enda vi har hört var att "det var lite svårt med returen".

Vad ska vi göra? Kan vi göra något? Jag känner mig helt j-vla grundlurad. Firman säger naturligtvis att det blev en massa tillägg och att jag redan fått rabatter, att det int ehar varit möjligt att förutse och informera om tilläggen bla bla...

Alla taktiska, juridiska tips och råd om hur vi bestrider det här tas tacksamt emot!

:(

Hemmakatten
Har du fått fakturan specad? Med antalet timmar och vilka dagar de varit hos dig? Har du själv koll på hur många timmar de arbetat hos dig? Materialet bör naturligtvis också vara specat, kanske inte varenda rörkoppling men i stora drag. Detta är väl det första som bör kollas.

Om du fortfarande känner att fakturan är oskälig så kan du betala det du tycker är rimligt. Samtidigt skickar du ett brev där du bestrider resten av fakturan med motivering varför. Risken är då förstås att de kommer att driva detta till tingsrätten och att du i slutänden (om du förlorar) ändå får betala hela fakturan + deras advokatkostnader.

En möjlighet är förstås att det blir en förlikning och att ni kommer överens om belopp att betala. En sådan förlikning bör vara skriftlig.

Avser hela eller delar av fakturan installation, dvs. arbetskostnad? I så fall är det konsumenttjänstlagen som gäller. Avser större delen av fakturan panna kan det vara konsumentköplagen som gäller. Det är en viss skillnad mellan dessa. Som konsument har man mer stöd i konsumenttjänstlagen.

Tack för svar. Det var ungefär vad jag misstänkte. Jag vill bestrida fakturan eftersom jag tycker den är (åt h-vete) oskälig. Samtidigt vill jag inte riskera att behöva betala ev. rättegångskostnader. Frågan är om man kan räkna med att det blir en förlikning innan det går så långt. Men i princip tycker jag även en förlikning är fel. Jag har iofs inte heller skrivit på något avtal med firman - det drog igång efter ett muntligt OK på kostnadsförslaget. Det lär väl dock inte ha någon juridisk betydelse?

Tyvärr har jag varit riktigt naiv och godtrogen, litat på att de skött sitt jobb och sin redovisning gentemot mig som kund. Jag har alltså inte själv koll på timmar och datum. I min yrkesvärld är det dock fortfarande producentens/leverantörens förbannade skyldighet att kontinuerligt informera kunden om eventuella tillstötande problem och merkostnader när man arbetar på löp. Skullejag hanterat ett projekt utan att göra det, skulle jag bokstavligen åka ut med huvudet före.

Jag anlitar aldrig mer en hantverkare som inte inkommer med skriftlig offert med takpris. Så det lär väl inte bli några fler anlitade hantverkare alls...

Följdfråga: Har jag rätt att innan betalning kräva en exakt specifikation av de fakturerade timmarna per dag? Ska jag i så  fall bestrida fakturan i sin helhet till dess jag fått specen? Fakturan anger nu endast total arbetstid. Den första fakturan på 65000, som dessvärre betaldes redan i mars, var överhuvudtaget inte specificerad. Jag kan även begära en spcifikation över den i efterskott med tanke på att vi inte fått några besked om eventuella tillägg till det ursprungliga kostnadsförslaget?

Materialet på den sista fakturan är specat in i minsta detalj. Jag har då svårt att förstå vad jag betalade för i den första fakturan eftersom det mesta tycks vara med på den sista fakturan.

Jag tycker att du kan kräva en specifiering av båda fakturorna, speciellt när det har "gått över" det uppskattade priset. Och i specifieringen skall de redovisa antal timmar, vilka dagar, antal resor, ingående material (om du inte redan har fått det) mm, mm.

Kan de inte det så kan man ju undra hur de då har kommit fram till de fakturerade summorna.

Ur konsumenttjänstlagen 36§:

"Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns avtalats......"

Om ord står mot ord så skall konsumenttjänstlagen tolkas till privatpersonens fördel.
Bevisbördan ligger hos näringsidkaren.

Tack! Konsumenttjänstlagen gäller alltså även om det (enda) papper jag fått är en kostnadsuppskattning och inte en offert med fast pris?

Jag ska definitivt kräva en specificering av nerlagd arbetstid plus en specificering av den första fakturan som inte innehöll någon information alls.

Kasch skrev:
Tack! Konsumenttjänstlagen gäller alltså även om det (enda) papper jag fått är en kostnadsuppskattning och inte en offert med fast pris?
Såklart den gäller!

Du skall vara glad att du fått papper på kostnadsuppskattningen!
Nu ligger bevisningen på näringsidkaren att bevisa att han inte bara informerat dig om merkostnaden, utan även fått en beställning att utföra jobbet upp till det belopp han påstår han skall ha.

Om han inte kan göra det så behöver du bara betala budgetpriset +15%.
Detta gäller även om han kan specificera och styrka kostnader utöver detta belopp.

....under förutsättning att du varit nåbar för honom att meddela merkostnaden för och att arbetena ej var av nödkaraktär för att skydda dig mot större kostader. (typ läckage eller liknande) och att han underlåtit att meddela dig om merkostnaden så fort han kunnat nå dig.

Bra. Då är bara frågan hur vi ska hantera det rent formellt. Skriftligen bestrida fakturan antar jag? Ska där anges en motivering? Någon risk att det går till rättegång? Ska man skapa något låst konto där hela det fakturerade beloppet sätts in under en ev. konflikt?

Många frågor och jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått redan. Ska givetvis prata med en jurist men ju mer kött på benen jag har innan dess, desto bättre.

Kasch skrev:
Skriftligen bestrida fakturan antar jag? Ska där anges en motivering? Någon risk att det går till rättegång? Ska man skapa något låst konto där hela det fakturerade beloppet sätts in under en ev. konflikt?
1) Ja
2) Ja
3) Troligen inte
4) Kanske i ett senare skede, inte nu

OK, tack igen. Jag pratade med en jurist på Villaägarna idag och hon bekräftade i stort dina uppgifter om konsumentjänstlagen. Hennes förslag var att betala in efter det ursprungliga kostnadsförslaget + 15% och samtidigt bestrida resterande belopp.

Frågan är bara om denna installation tolkas efter konsumenttjänstlagen eller konsumentköplagen. En del är ju installation och en annan del är via rörmokaren inköpt material. Tydligen är det en lag som gäller, inte att den fakturerade summan fördelas på de två lagarna. En tolkningsfråga vilken lags om tillämpas alltså. Juristen kunde inte svara på rak arm men antog att konsumenttjänstlagen var tillämplig i det här fallet.

Har också fått ett tips på en advokat här i närheten som jag ska kontakta.

Som jag ser det så har du beställt en tjänst alltså bör konsumenttjänstlagen vara tillämplig.

Jag håller helt med att du bara bör betala in beloppet enligt kostnadsförslaget + 15 % och bestrida resterande samt begära fullständiga specar på båda fakturorna.

Du bör skriva motivering till bestridandet - ev även hänvisa till paragrafer i konsumenttjänstlagen. Som jag ser det har du ett antal paragrafer att hänvisa till - paragrafen priset och om deras skyldighet att informera vid tilläggsarbeten.

Det kan inte vara så att firman missat att skriva att kostnadsförslaget var exkl moms? Detta innebär ingen skillnad för er - de är skyldiga att alltid ange summan inkl moms när det är mot konsument. Även detta står i konsumenttjänstlagen.

viktigt att Du själv gör ett överslag vad gäller timmar och material, så din kritik inte endast är ett tyckande. Räkna med 50% på tid och 50% på material. Tänk också på att momsen 27.850:- är en stor post.
Vad gäller a`conto faktura (den första) så brukar dessa inte vara specade.
Ett uttag a`conto brukar ligga på hälften av totalsumman.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.