Hejsan !

Vi har ett banklån på 735000:- uppdelat i tre delar varav två delar är bundna, samt en del är rörlig, eller näst intill vi har 3 månaders ränta på denna del.

Av en slump så kollade jag vår ränta för nästkommande period och jämförde den med räntan som banken har på sin hemsida.
ser ut som följer:

Bolån: Bolån direkt
Rörlig 3,92%
3 mån. 4,40% 3,59%

Ränta per 30/11 Ränta per 3/11

På vår avi står det "ränta för perioden 3,68% "

Vad kommer den ränta ifrån ?
När vi förhandlade ränta med banken i fråga, så fick vi en rabatt på 0,2% mot bolån direkt. Alltså borde vi ha 3,39%, eller ?
Någon förklaring till detta ?
Om det är en ful grej från bankens sida hur skall man ta upp det med dem, vad skall man lägga fram för argument ?
:(

Det kan vara så att rabatten är tidsbegränsad, men även om rabatten skulle ha "gått ut" så kan du ju knappast drabbas av högre ränta än listpriset.

Vi drabbades av att vår bank gav rabatten årsvis och efter ett år kom inget meddelande utan de tog helt enkelt bara betalt enligt listpris. Den banken har inte längre vårt bolån, men huvudorsaken till det var i och för sig en annan. Detta fenomen var så att säga grädden på moset.

Enklast är väl helt enkelt att kontakta banken och fråga!

Precis samma sak har inträffat oss vilket jag upptäckte för några dagar sedan. Vi hade rabatt när vi tog lånet för 2 år sedan. Kommer inte ihåg exakt hur stor rabatten var men den var på minst 0,3% (vi hade 2.26% när räntan var som lägst kommer jag ihåg).

Detta var 3 månaders-räntan men sedan när vi behövde låna lite mer vid ett senare tillfälle bytte vi på inrådan av banken till 2 månaders-ränta. Den skulle vara lägre än 3 månaders och det var inte tal om att rabatten skulle sänkas.

Nu har vi helt plötsligt 3.7% i ränta och du kan ju gissa vilken bank vi har. Just det, Föreningssparbanken...

Detta känns på gränsen till bedrägeri men som tur var fick jag igår ok från annan bank med mycket lägre ränta. Det sura är bara att vi måste vänta till sista januari eftersom räntan är bunden tills dess. Men det kanske går att bryta med tanke på vad FSB har gjort?

Ska man stå på sig och kräva att avtalet bryts direkt eller ska man snällt vänta? Har inte pratat med FSB än men det kommer ske väldigt snart 8-)

Du kan lösa det lånet nu, du får betala eventuell ränteskillnadsersättning men den kan inte vara särskilt stor med tanke på den korta löptiden. Fråga banken vad det skulle kosta att lösa lånen nu! Om du själv drar dig för att prata med FSB kan du be din nya bank undersöka vad det skulle kosta att lösa lånet nu.

Vad står det i villkoren? Antagligen är lånet kopplat till nån riksbanksränta (STIBOR60 står det i vårt). Bankernas marginaler har sjunkit rätt mycket det senaste året och då har förhållandet mellan deras officiella räntor och riksbankens räntor sjunkit, d.v.s. det som var en bra rabatt då är inte nödvändigtvis en bra rabatt nu.

Jag ringde banken och påpekade det så sänkte dom vår ränta direkt. Fast vi har allt rörligt, du kanske inte har nåt bra förhandlingsläge som sitter fast med två av lånen.

Det att man sitter fast med lån brukar inte påverka förhandlingsläget så mycket. En ny bank acpeterar ofta att man har kvar bundna lån till de förfaller hos en annan bank.

Kan tänka mig att det kanske blir problem om det enda man kan flytta ligger så högt i kedjan att det av den nya banken betraktas som topplån.

Det kan vara så att när avi för ert lån trycktes så låg tremånaders räntan för nästkommande period på just 3,68 %.
Vilken tremånaders ränta du får beror på vilken dag du har villkorsändringsdag. Därför stämmer inte alltid den räntan som är angiven på avin - utan den är endast en indikation. Det brukar vara så att den korrekta räntan fastställs två bankdagar innan villkorsändring.

Kan säkerligen ha flera orsaker, dels beroende på när ditt 3-månaders lån förfaller, om lånets ränta är kopplat till någon basränta eller om det är kopplat till spintabs ränta - rabatt eller om det är kopplat till bolånedirekts ränta - rabatt. Det kan ju vara så att du har fått Spintabs officiella ränta - rabatt som vid lånetillfället motsvarade bolåndirekt -0,20%. Sen kan säkert prissättningen variera mellan spintabs officiella låneränta och bolåndirekt. För att vara säker, ring din bankkontakt och ställ frågan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.