2 005 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Rabatt Bundna räntor
Hur stor rabatt har ni fått på Er 3-månadersränta och Era bundna räntor?
Jag var hos min första bank igår (SHB) och fick en offert på:
0,15% på 3-mån
0,25% på övriga bundna
90% bottenlån
Topplån till 4,75%
Hur verkar detta erbjudande och hur långt ner kan bankerna gå?
Jag var hos min första bank igår (SHB) och fick en offert på:
0,15% på 3-mån
0,25% på övriga bundna
90% bottenlån
Topplån till 4,75%
Hur verkar detta erbjudande och hur långt ner kan bankerna gå?
Nu ser det bästa erbjudandet ut som följer:
Lånar 2 500 000
rörlig ränta (ej 3-mån) 3,83%
5 år 4,97%
10år 5,04%
Topplån = 10% 4,75
Handpenningslån räntefritt och amorteringsfritt.
Dessutom skulle de bundna räntorna säkras gratis vid kontraktsskrivande.
Lånar 2 500 000
rörlig ränta (ej 3-mån) 3,83%
5 år 4,97%
10år 5,04%
Topplån = 10% 4,75
Handpenningslån räntefritt och amorteringsfritt.
Dessutom skulle de bundna räntorna säkras gratis vid kontraktsskrivande.
Har precis fått ett erbjudande om 3,7% på den rörliga räntan. Detta är på ett lån på drygt 1,4 miljoner.
En fundering. Om någon köper en bil för 150 000 kr och jag köper exakt samma märke för 170 000 kr kan man jämföra dessa två affärer utan att veta hur långt bilen gått, vilken service som gjorts, vilket land det är köpt i, färg, etc etc...?
Varför jag skriver så är därför att jag inte greppar hur man kan säga att jag idag fick si o så i ränta men inte ta med övrig nödvändig info om banken lägger in i sin värdering av räntorna. Ja, jag är medveten att man många gånger kan få lägsta möjliga ränta utan att ens presentera sig (för jag tror att många kommer påstå det), men har svårt att se att det är ett genomsnitt. Min övertygelse är att banken ser till övriga affärer.
Så för att rättvist kunna jämföra (o inte känna sig som en totalt förlorare bara för att alla på Byggahus verkar ha lägre villkor ;-) ) kan det kanske vara trevligt om man även lägger in annan information. Lön (ev på båda), lånebelopp, pensionssparande, placeringar, är man företagskund, är föräldrarna storkunder, väntar man ev arv, karriärsmöjligheter (framtida avkastning för banken), sitter man i någon ledningsposition, hur länge man varit kund, köper man på en ombildning, är Brf kunder i det kontoret, hejar man på samma fotbollslag som rådgivaren... osv. osv...
Är det någon som håller med eller förstår min poäng?
Jag skriver så mest därför att jag tycker många på Byggahus ställer en fråga för att få tips o råd...men får ibland bara halva sanningen...
Jag själv har en ränta på mina lån (rörliga på under 3 %)....o det skulle vara märkligt om jag bara skrev så.... Lägger jag till att jag jobbar i bank blir det kanske lättare att förstå varför... Eller?
Varför jag skriver så är därför att jag inte greppar hur man kan säga att jag idag fick si o så i ränta men inte ta med övrig nödvändig info om banken lägger in i sin värdering av räntorna. Ja, jag är medveten att man många gånger kan få lägsta möjliga ränta utan att ens presentera sig (för jag tror att många kommer påstå det), men har svårt att se att det är ett genomsnitt. Min övertygelse är att banken ser till övriga affärer.
Så för att rättvist kunna jämföra (o inte känna sig som en totalt förlorare bara för att alla på Byggahus verkar ha lägre villkor ;-) ) kan det kanske vara trevligt om man även lägger in annan information. Lön (ev på båda), lånebelopp, pensionssparande, placeringar, är man företagskund, är föräldrarna storkunder, väntar man ev arv, karriärsmöjligheter (framtida avkastning för banken), sitter man i någon ledningsposition, hur länge man varit kund, köper man på en ombildning, är Brf kunder i det kontoret, hejar man på samma fotbollslag som rådgivaren... osv. osv...
Är det någon som håller med eller förstår min poäng?
Jag skriver så mest därför att jag tycker många på Byggahus ställer en fråga för att få tips o råd...men får ibland bara halva sanningen...
Jag själv har en ränta på mina lån (rörliga på under 3 %)....o det skulle vara märkligt om jag bara skrev så.... Lägger jag till att jag jobbar i bank blir det kanske lättare att förstå varför... Eller?
Jag är ingen speciell kund på något sätt. Dessutom lånar vi upp till
100%. Jag blev själv förvånad när jag fick ner topplånsräntan till 3,88.
Detta bara genom att gå en gång till de fyra stora bankerna.
De enda som inte gick att pruta med var Nordea.
Bor i mellansverige
100%. Jag blev själv förvånad när jag fick ner topplånsräntan till 3,88.
Detta bara genom att gå en gång till de fyra stora bankerna.
De enda som inte gick att pruta med var Nordea.
Bor i mellansverige
Klicka här för att svara