Pool
avdpos: [citat] Jag pillade en hel del - till och från i säkert en månad eftersom den nya värmaren var lite löst monterad av undertecknad. och då gick jorden 2 ggr i veckan. Så för dig är det med största sannolikhet lugnt - ville bara varna så du inte gör mitt misstag.
JohnyS: Jag lutade också åt en rostfri balja men priset avskräckte. Blev en liten plasttunna förberedd för intern kamin (en fulldjup plats) men med filter och elpatron. När elen tar slut eller snålheten tar vid så kan vi elda i den. Inget bubbel eller ljus, vi tittar på stjärnorna och pruttar istället :D Kan väl köra den i 10 år för prisskillnaden. /johny
Jonathan söder: Hej, jag köpte för några år sen ett Landskap Spabad Hekla. Problemen började egentligen redan vid leverans med icke fungerande LED-lampor och, högt brummande ljud som visade sig bero på fel i kompressorn och plastdelar som lossnade vid flänsarna. Nu har dock problemen nått till en ny nivå, spabadet har börjat slå av (ca en gång var tredje timme), där jordfelsbrytaren i proppskåpet
Holmis64: Hej! Är sugen på att köpa Memelwoods Delux varianten. Har ni köpt direkt ifrån Estland och vem har ni varit i kontakt med? Jag har mailat en i Estland och de vill ha hela betalningen innan de lastar på bilen för transport hit. Ser att många säljer samma tunna på blocket men då blir det ca 10000:- dyrare. Tacksam för all input jag kan få. //Peter
vectrex: Just att förhindra avdunstning är väldigt viktigt då fasövergångar kräver väldigt mycket energi. Så kan du göra locket så gastätt som möjligt så är mycket vunnet. I ett ”färdigt” bad som TS verkar ha så tror jag att mycket av förlusterna kommer av att värmarna och cirkulationspumpen sitter i stort sett utanför isoleringen. I mitt DIY bad så är hela poolen inklusive
Steffe80: Ursäkta att jag kapar tråden lite men ska göra samma sak i vår sen, men nu undrar jag om jag kan ställa badet tillfällig på vanliga betongplattor i väntan på våren ( se bild), eller måste badet ha en hel yta under för att inte bli söndertryckt av vatten och bad? [bild] Plattorna är 60x60cm och det är ca 60cm mellan dom, räcker det?
elisc: Hej! nån som ha spabad på betongaltan? Kanske till och med nedsänkt? Annars, någon som har tankar på hur man skulle kunna lösa det på ett snyggt sätt så man kommer åt för service. Vi hade tänkt ha träaltan först men börjar fundera på att h betongaltan
EasyCash: Har byggt rund pool (ej färdig ännu) och har en byggtråd i ämnet, dock så är det inte idealiskt med rund pool med avseende på täckning. Spänna av skydsduken tar mig 2 minuter och lägga undan den 2 minuter (har klockat själv) och hittat en bra metod. Sätta fast den tar lite längre tid, och svårt att avgöra exakt hur lång tid egentligen, eftersom det räcker med att det kommer med
jerydh: Jag har möjlighet att köpa sargstenar till ett ok pris, men de är till en pool som har 50 cm större diameter än den jag har. När jag räknar på de olika diametermåtten och vad effekten blir av att snäva in den större sargen så blir fogen mellan stenarna ca en centimeter bredare mot trallsidan jämfört med poolsidan. Lägger jag stenarna dikt an mot poolen så blir fogen alltså
MathiasS: [citat] Givetvis. Jag har två NFO Sinus på hyllan för detta projekt, när det blir lite tid över. Vanliga frekvensomriktare för tre-fasmotorer, som har ett rimligt pris, kommer göra att en vanlig JFB inte längre fungerar, och en JFB som fungerar kostar många pengar. NFO Sinus funkar med en vanlig JFB.
Moana: Jag valde mellan plåtpool och thermopool eftersom jag inte litar på att trä håller och gillar inte glasfiberpooler. Hade först tänkt bygga själv och då plåt (eller möjligtvis Tjälldén), men valde sedan att låta ett företag bygga och då blev det thermopool som jag tycker verkar vara bäst kvalitet om man inte ska gå helt på betong eller uppmurad.
traceour: Vinkeljärn på insida, skuvat via hålet till panel
nyss ny husägare: Hur mkt har det kostat med badet nu under hösten @Therese Andersson1 [citat] Hur mkt har det kostat för elen nu i höst?
Hensås: Om du vet vart man kan hitta sådan får du gärna länka! Eller nåt liknande lämpligt materiel(y)
Leif i Skåne: [citat] Kolla här inlägg #7 https://www.byggahus.se/forum/threads/spabad-utan-bubblor-finesser.294828/ även här Utformning trädäck | Byggahus.se
JohnyS: Min badtunna drunknade i förra vårens snösmältning med lagerbyte som påföljd. Nu har jag lagt en dammduk under tunnan iställer för att dränera i den uppländska leran. Torrt och fint än så länge, snösmältningen nästa år ger facit :) https://www.byggahus.se/forum/posts/4258728/
avdpos: Själv kan jag erkänna att vattenbyte generellt prioriteras bort. Byt i sen oktober och sedan mars så har man klarat det mesta av vintern. och kört typ 4 månader istället för rekommenderade 3.
Bellemannen: Långt ifrån klart än.. Har ökat budgeten rejält, då gropen inte ens blir gjord för 30-50 kkr
Moana: Kolla med Poolstar i Limhamn. De murar pooler, möjligt att de kan fixa kakel också.
Joda1: I samband med vinterstängningen så lät jag pumpen cirkulerat poolen över natten. När jag vaknade upp lät pumpen förjäkligt, det lät som något skrapade och en allmänt hög ljudnivå. Pumpen är en Pahlen P01 som är närmare 20år gammal. Jag plockade jag ner pumpen möttes jag av att det ser ut som impellern har skrapat i mot pumphuset och gjort spår, se de bifogade bilderna som visar
Stoffele: Kanonbra! Det var luft vid motorn. Snurrade loss lite och efter några sekunder pys komm det vatten och allt började fungera
Fredde_Jonsson: I mitt fall löstes det av att sätta en backventil nere vid pumpen och det ekande ljudet försvann helt. Givetvis hör man fortfarande att vattnet pålar men de ekande/blurrande ljudet som uppstår vid start och stopp är borta. Dock får man vara på sin vakt vid frost om det inte ligger frostfritt då det kommer stå vatten från pumpen hela tiden.
Pistol: [citat] Jo, jag har gjort det också, men slängde även ut en fråga här i detta underforum som handlar om pool misstänker jag?
Moana: Vår poolfirma gjorde allt utom grävning och att hälla i makadam. Så tycker att poolfirman absolut ska sköta betongdelen också.