Locket till vårat spabad har sett sina bästa dar och är numera blytungt då frigoliten har sugit åt sig en massa vatten. Själva fodralet är också lite trasigt så har lite myror som trivs som fisken i vattnet i det.

Kollat vad ett nytt lock skulle kosta och landade då på runt 8-10000 kr då vårat bad är lite större än normalt så finns typ bara en återförsäljare. Tyckte det var lite dyrt för lite frigolit (lite mer än frigolit så klart...) så började fundera på att tillverka ett eget.

Men då om jag ändå ska ge mig på ett eget så tänkte jag också försöka lösa så man slipper jobbet med att ta av/lägga på locket då t.ex. frun eller barnen inte klarar av detta själv. Locklyft som finns att köpa är inte ett alternativ då det inte finns för våran storlek.

Vårat spbad är 230x270, håller på och bygger om hela baksidan så ska sänka ner det i trädäcket. Målbilden är ungefär detta men där staketet är utbytt mot ett plank runt 180 cm högt.
Uteplats med pergola, inbyggt spabad, sittgrupp och närliggande pool omgiven av trätrall och grönska i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första lösning var att göra något likt detta där locket försvinner ut genom staketet (hittat här på byggahus.se: https://www.byggahus.se/forum/threads/minipool-badtunna-hemmabygge.279909/ )
Spabad inbyggt i trädäck med ett delvis öppet, blytungt lock med synlig frigolit och skadat fodral.
Skapa konto

Men sen började jag fundera på om det kanske skulle vara lättare (och roligare) att med hjälp av en motordriven vinsch lyfta upp locket istället så då har jag tittat på dessa två lösningar
Spabad inbyggt i trädäck med öppet lock konstruerat för att glida ut genom staketet.
Skapa konto

Ett nedfällt trälock i vinkel täcker halva ytan av ett utomhusspabad, integrerat i ett trädäck.
Skapa konto

Så min fråga är egentligen, någon som har lite idéer på ur man kan lösa det (även staketlösningen, tips på hur man får till det på bästa sätt)? Antingen genom något av dessa förslag eller på något helt annat sätt. Konstruktionen blir i trä, så inga stålreglar eller andra krångliga saker :)

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Spännande projekt! Lösningarna med motor/vinsch är klart häftiga. Men väljer du en sån lösning se till att ha en ordentlig säkerhets låsning, typ rejäl hasp eller likande, inte kul om man sitter i badet och locket oavsiktligt åker tillbaka!

• Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Själva lockets konstruktion tänker jag mig en ram i impregnerat virke. Frigoliten plastas in i byggplast (limmas för att få tätt) och stoppas in i ramen. Eventuellt ett lager kanalplast över för att regnvatten ska rinna av och överst ett lager trall.

R RiKr skrev:
Spännande projekt! Lösningarna med motor/vinsch är klart häftiga. Men väljer du en sån lösning se till att ha en ordentlig säkerhets låsning, typ rejäl hasp eller likande, inte kul om man sitter i badet och locket oavsiktligt åker tillbaka!
Helt klart en rimlig iakttagelse, skriver upp den på "glöm för f-n inte-listan" :)

PIR istället frigolit då den inte absorberar fukt i samma omfattning.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
L L-E skrev:
PIR istället frigolit då den inte absorberar fukt i samma omfattning.
Ok, måste man ända plasta in det eller skulle det klara sig som det är?

S silo skrev:
Ok, måste man ända plasta in det eller skulle det klara sig som det är?
Jag skulle ändå försöka skydda den absorberar förvisso mindre än frigolit

• Gilla
silo
  • Laddar…
Tyckte att den sista bildens lösning så snygg ut! (y)

Gällande den cadade bilden du gjort. Det var riktigt snyggt, är det något du redan byggt eller tänkt bygga? Hur stor är hela pergolan? Nyfiken då jag tänkt bygga något liknande själv. :)

GOD JUL föresten!!

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Ett riktigt häftigt projekt !
Det man helst vill ha är ett lock som har ett tunt lager luft mellan vatten o lock och inte suger fukt!
Det blir lite mer komplicerat för då blir det jätteviktigt att det sluter tätt!
Så en dörrliknande hissbart lock går att sätta kompressionbar isolering på som inte suger fukt och inte fryser fast i form av ”bilgummilist på meter”
Säkerheten är ju kanonviktig så två separata oberoende system för att locket inte kan falla igen och också är lätt att öppna behövs!
Samtidigt är ju lockets egenvikt viktig att hålla så låg det bara är möjligt!

Förslag är att använda garageöppnare med kedjedrift och med klämavkänning
Samt teleskoparmar med låsningar som måste låsas upp för att kunna stänga

Själva locket behöver ju bara en ram samt något som håller tätt uppåt och håller isoleringen på plats samt är snyggt att se på i öppet läge!
Förslag poolduk
Som isolering hade jag valt polyuretanskum med slutna celler för att locket då kan ha stålband wire med vantskruv för att styva upp och ge hållfasthet

Lycka till

Använd XPS istället för EPS så behöver du inte plasta in. PUR skivor fungerar också men är brutalt dyra.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Tyckte att den sista bildens lösning så snygg ut! (y)

Gällande den cadade bilden du gjort. Det var riktigt snyggt, är det något du redan byggt eller tänkt bygga? Hur stor är hela pergolan? Nyfiken då jag tänkt bygga något liknande själv. :)

GOD JUL föresten!!
Kan tyvärr inte ta åt mig äran för den bilden men håller med om att det är snyggt :), hittade den här https://halle.se/products/halleplattan

Vi kommer även bygga ett poolhus/attefallshus ihop med pergoladelen men den biten ska en firma göra, i alla fall så långt vi har råd innan vi får börja bygga själva.

Vår yta mellan poolhuset och staketet kommer landa på 7-7,5 meter. Och om man tänker från staketet i höger i bilden till trappsteget upp till spabadet så blir det minst 3 meter, så det blir 4-4,5 meter kvar till pergoladelen.

B byggarätt skrev:
Ett riktigt häftigt projekt !
Det man helst vill ha är ett lock som har ett tunt lager luft mellan vatten o lock och inte suger fukt!
Det blir lite mer komplicerat för då blir det jätteviktigt att det sluter tätt!
Så en dörrliknande hissbart lock går att sätta kompressionbar isolering på som inte suger fukt och inte fryser fast i form av ”bilgummilist på meter”
Säkerheten är ju kanonviktig så två separata oberoende system för att locket inte kan falla igen och också är lätt att öppna behövs!
Samtidigt är ju lockets egenvikt viktig att hålla så låg det bara är möjligt!

Förslag är att använda garageöppnare med kedjedrift och med klämavkänning
Samt teleskoparmar med låsningar som måste låsas upp för att kunna stänga

Själva locket behöver ju bara en ram samt något som håller tätt uppåt och håller isoleringen på plats samt är snyggt att se på i öppet läge!
Förslag poolduk
Som isolering hade jag valt polyuretanskum med slutna celler för att locket då kan ha stålband wire med vantskruv för att styva upp och ge hållfasthet

Lycka till
Supertack för all input!

Precis, gäller att få det snyggt i uppfällt läge och tror jag lyckats övertala frun på denna idé då den känns hyfsat enkel beroende på hur avancerad öppningsmekanik man gör, men också enklast att få till bäst isoleringsförmåga då man kan få det att sluta tätt som du är inne på.

V vectrex skrev:
Använd XPS istället för EPS så behöver du inte plasta in. PUR skivor fungerar också men är brutalt dyra.
Har försökt att läsa på huruvida det skulle funka med oinplastad XPS men verkar vara lite olika bud. Hittade denna tråd som om jag förstår det rätt att isoleringsförmågan avtar, även om den inte suger åt sig fukten lika mycket https://www.byggahus.se/forum/threads/xps-eller-eps-vad-star-emot-fukt-baest.298927/

Så får se hur jag gör till slut, men har lite vanlig EPS liggande som skulle räcka till detta projekt. Och kommer försöka bygga det så det är enkelt att byta ut bara isoleringen sen i framtiden då den antagligen kommer ge med sig till slut oavsett hur mycket man försöker få till en bra lösning.

S silo skrev:
Har försökt att läsa på huruvida det skulle funka med oinplastad XPS men verkar vara lite olika bud. Hittade denna tråd som om jag förstår det rätt att isoleringsförmågan avtar, även om den inte suger åt sig fukten lika mycket [länk]

Så får se hur jag gör till slut, men har lite vanlig EPS liggande som skulle räcka till detta projekt. Och kommer försöka bygga det så det är enkelt att byta ut bara isoleringen sen i framtiden då den antagligen kommer ge med sig till slut oavsett hur mycket man försöker få till en bra lösning.
Trixet för att slippa fukt i isoleringen är ett skikt pvc poolduk och att ha ett tunt lager luft under 19mm mellan lock och vattenyta!
Den kondensation som som uppstår med eps eller polyuretan slutna celler är mycket liten!

B byggarätt skrev:
Trixet för att slippa fukt i isoleringen är ett skikt pvc poolduk och att ha ett tunt lager luft under 19mm mellan lock och vattenyta!
Den kondensation som som uppstår med eps eller polyuretan slutna celler är mycket liten!
Vattenytan ligger ungefär 15-20 cm under kanten på spabadet så blir lite krångligt att få isoleringen så nära vattenytan. Utan kommer nog gå på att isoleringen hamnar på samma nivå som överkant på spabadet istället för att låta isoleringen ”hänga ned”, om det var så du menade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.