Hej! Vi bygger pool och pga av högt grundvatten är det installerat en pump i brunnen som pumpar bort grundvattnet, denna är kopplar till dagvattnet, när vattnet pumpar in i dagvattenröret så ekar det i samtliga öppnar där stuprännorna kommer ner och det blir ett ganska högt ljud, hur kommer vi kring detta? Någon som har tips?

T
Tveksamt att det går att få bort.

Har samma "problem" men ser det som en fördel för jag hör att pumpen fungerar.
Är inte så ofta i mitt fall, mest när det regnar mycket.

tommib
Enda sättet att få bort det är att justera hur vattnet kommer in i dagvattenröret så att det inte genererar så mycket ljud. Du kan ju inte gärna täppa för öppningarna för stuprören.

Jag har samma "problem" med en dräneringspump under huset. Den tömmer också till dagvattenledningen och det låter varje gång den gör det. Jag pumpar in vattnet via ett 45-graders grenrör med grenen uppåt.

Vill man verkligen lösa det skulle man kunna pumpa in vattnet i en mellanbrunn, med utloppet från pumpen under vattennivån och ett avrinningsrör i toppen av brunnen. Detta har dock andra nackdelar, framför allt att man får en vattenfylld brunn på ej frostfritt djup.

I mitt fall löstes det av att sätta en backventil nere vid pumpen och det ekande ljudet försvann helt. Givetvis hör man fortfarande att vattnet pålar men de ekande/blurrande ljudet som uppstår vid start och stopp är borta.

Dock får man vara på sin vakt vid frost om det inte ligger frostfritt då det kommer stå vatten från pumpen hela tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.