Hej.
Ska till att placera ett spabad på ett underlag bestående av makadam 8-16 och isoleringskivor.
Min fråga är om ytan måste vara spikrak när man kollar med ett långpass eller kan det diffa en cm på 2 meter? I mitt fall diffar det lite i mitten.
Tänkte även kolla om det är möjligt att lämna lyftstroppar under ett bad där bottenplattan är helt plan? Eller kommer det skapa problem/snedbelastning ?
Tacksam för svar.
Mvh
Ska till att placera ett spabad på ett underlag bestående av makadam 8-16 och isoleringskivor.
Min fråga är om ytan måste vara spikrak när man kollar med ett långpass eller kan det diffa en cm på 2 meter? I mitt fall diffar det lite i mitten.
Tänkte även kolla om det är möjligt att lämna lyftstroppar under ett bad där bottenplattan är helt plan? Eller kommer det skapa problem/snedbelastning ?
Tacksam för svar.
Mvh
Lyftstroppar är ganska tunna om man väljer rätt sort, kan vara skönt att ha dom kvar när karet ska ut. Men det är inga stora problem att plocka bort dom om det är det du är rädd för. 1 tons band är kanske fem millimeter tjocka. Palla upp med 45 klossar bredvid banden och lyft karet med en kofot för att plocka ut klossarna när banden är borta.
Den här typen brukar jag använda. https://www.lyfta.se/shop/product/139
Den här typen brukar jag använda. https://www.lyfta.se/shop/product/139
Tack för svar.
Tanken med att ha dom kvar är just för att underlätta när man behöver lyfta upp badet sedan. Tror dom stroppar jag har är grövre (mer rundade) än de du länkade till.
Är mest rädd att dessa skapar snedbelastning och att badet kan spricka. Jag vill dock tro att dessa kommer tryckas ned i cellplasten där det blir punktbelastning???
Tanken med att ha dom kvar är just för att underlätta när man behöver lyfta upp badet sedan. Tror dom stroppar jag har är grövre (mer rundade) än de du länkade till.
Är mest rädd att dessa skapar snedbelastning och att badet kan spricka. Jag vill dock tro att dessa kommer tryckas ned i cellplasten där det blir punktbelastning???
Vilken färg är det på stropparna, gröna är 2 tons gula är 3 tons? Om det är rundsling så blir det ju två gånger så mycket material under karet.
Jag antar att karet ska sänkas ner i en altan, man skulle ju kunna göra två spår i cellplasten där stropparna ska ligga.
Jag antar att karet ska sänkas ner i en altan, man skulle ju kunna göra två spår i cellplasten där stropparna ska ligga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Stroppar blir lite tjocka men vanliga spännband är platta och tunna.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Ursäkta att jag kapar tråden lite men ska göra samma sak i vår sen, men nu undrar jag om jag kan ställa badet tillfällig på vanliga betongplattor i väntan på våren ( se bild), eller måste badet ha en hel yta under för att inte bli söndertryckt av vatten och bad?
Plattorna är 60x60cm och det är ca 60cm mellan dom, räcker det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden