Planlösningar
Ds98milj: Lite fler förslag på planlösning: [bild] [bild] Förslag med liten sovalkov och parallell kök: [bild] Förvaring via garderob innanför badrum samt att jag funderar på om utbyggnad vid ingången med förvaring. Åsikter och kommentarer välkomnas. :) /Michael
MathiasS: [citat] Öppnar man taket på sidorna om väggen så tror jag man inser att det inte finns något att lyfta i för stämpen => bra, för då bär inte väggen heller.....:)
gaia: Jag tycker den första övre plan var bättre. Tycker inte att 3 badrum i ett hus på 290m2 är för mycket. Satsar man pengar på större boyta så ska man utnyttja det till något vettigare än en brygga, tycker jag. Hoppas att man ändrar standard och börjar bygga ett badrum och en klädkammare till varje sovrum så man får den lyxen att slippa stå i kö till duschen och förvara vinterskor
Anna_H: Två idéer: Går det att bygga ut övervåningen över kök/entré? Det lilla sovrummet på övervåningen blir då nån sorts allrum och utbyggnaden rymmer två rejäla sovrum. Dyr lösning. Huvudentrén, det går inte att flytta den till vänstersidan och ha den övre entrén till ett sovrum? Billig lösning.
surfarn: Minus: Jag tycker att det är för lite sammanhängande beredningsytor i köket. Som det är nu kommer det bli trångt bredvid spisen och vid diskavdelningen. Ni kanske skulle strunta i skafferi och köra köket i rak uppställning med spis och disk samt en motstående köksö med bara bänkyta. Sen undrar jag om själva köket blir mörkt, ett lågt smalt fönster släpper inte in särskilt
Mellanbarn: Alltid kul att komma med idéer. Ang spegelvända toa och hall så får ni klura på den själva, men spring framför tv:n vill man inte ha. Planlösning för EV framtida hus, låter som hemma hos oss fast vi pratar om hur vi vill ha det i nästa hus. (dvs det vi inte är nöjda med nu) Om det någonsin blir ett nästa hus vet vi inte.:)
KnockOnWood: Tja, jag tror mer på den sista lösningen. Så ofta tar man inte vatten mellan spis och ho faktiskt. Potatis skalar man vid diskhon och fyller kastrullen med vatten där. Osv. Vad vatten och ugn har gemensamt förstår jag inte riktigt heller. Jag har nu ca 130 cm mellan diskho och häll/ugn. Och det känns absolut inte "toklångt". Tvärtom, det ger en bra arbetsbänk när vi bereder maten,
Mikael_Swe: Du skrev som första inlägg "Styrelsen har normalt sett inte något med ett sådant ingrepp att göra.". Tänkte därför flika in att man kan i vissa fall tjäna på att stämma av med styrelsen innan man gör ett ingrepp, oavsett om man måste eller inte måste det.
lvedin: Jag gjorde en ny tråd ang lösningen av själva pelletstransporten, eftersom jag tycker bästa planlösningen verkar given. http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/248846-pelletstransport.html
KnockOnWood: [citat] Om man inte sågar underifrån. Då gäller det att se upp, i dubbel bemärkelse :)
Anna_H: Har aldrig hört begreppet jordvåning förut, men antar att du menar att husen har mer eller mindre outgrävd grund och fönster mest "till lyst". Kan ju vara hur mysigt som helst att fixa en trappa ner, men kanske inte öppna upp hela golvet på entréplanet, utan istället försöka gräva ut, gjuta golv och göra vinkällare, bastu, relax och lite sådant, samt förståss utgång till
gaia: Vet ej varför men den ursprungliga planlösning verkar perfekt för min del. Jag skulle kanske bredda köksdörren så att 2 personer kan gå förbi varandra - en skjutdörr? Innan du bommar till sovrumsdörr i köket kan du försöka att planera kökets möblering så du vet vad du kan få plats med . Att skaffa större förvaringsplats behöver inte betyda att rummet måste bli större -
Enk Projektet: Omöjligt att ens gissa med den ritningen som underlag...hur ser huset ut? Bild på vind och takstolar?
gaia: ska det vara 2 lägenheter - flytta trappan till utsida av huset så du får plats för badrum på trappans plats
KnockOnWood: [citat] Det borde väl gå lika bra att göra två "raka" dörrar bredvid varandra? För det finns väl plats för 2 x 80 cm? (Snedörrar har jag aldrig förstått mig på)
-=fullmoon=-: Tycker det är snyggast att ha trappan spegelvänd istället. Då får man trappans början ett par meter in i huset och slipper att gå igenom en skitig hall. Enda nackdelen med detta är att man evt måste ha mer takhöjd och att man får en liten "avig" andra våning. Men i de hus jag varit i så har det flutit på väldigt bra att ha trappan på detta sätt.
addegbg: verkligen ingen som vet vad det kan kosta? Inte ens gissning? ...som sagt jag har ingen koll alls. Tack på förhand.
50talshusBlg: [citat] Ohhh vad vi funderar kring detta!!!!! Det lutar åt att vi bygger ut toan där den är nu men inte helt sätter igen passagen mellan kök och hall. Att sätta igen den hade ju fungerat utmärkt så länge man har det som lägenhet, men sen när det blir "ett hus" igen så blir den lösningen lite meckig. Det lutar nu åt att vi tar en del av gamla köket som jag ritat från början men
gaia: [citat] ja, det är beräknat för 2 vuxna och 1-2 små barn innan dom små blir stora och har egen tv på rummet :). gaia
stefancrs: Tycker det senaste förslaget ser rätt bra ut, uteplats utanför vardagsrummet = kvällssol, men sovrummet skulle ta en del av dagssolen? Ja, jag gillar sol.
Ajohan: Fick pris på att inreda övervåningen: Luftning (regel + oljeboard) Spika på takstolar 70 mm + liggande 45 Isolera + plast Glespanel Material kostnad 50kkr Arbetskostnad 300kkr exkl rot Ingen el, ventilation, gips, innerväggar, golv ingår i ovan pris Vad tror ni om priset??? Har redan från start takkupa och fönster (SMV monterat) Ajohan
caroline2014: Spontant tänker jag att jag hade valt att flytta kök och matplats till det största sovrummet uppe till vänster på ritning o gjort nuvarande kök o matplats till sovrum. Visserligen blir det ena nya sovrummet antingen genomgångsrum eller så får det bli en liten vinkelkorridor mot murstock. Ni får dock ett större bra kök och förenklar rördragning då det ligger vägg i vägg med
Peder Andersson: Perfekt, då ska detta nog gå att lösa! Tanken är att sätta in en garderob efter hela nya raka väggen i sovrummet, då det blir mer förvaring där men mindre förvaring i hallen :)
Enk Projektet: Konstig planlösning uppe...gissar det är ett Älvsbyhus...
eemiil: Hej Erik Håller med Anna_H om att öppna upp mellan kök och vardagsrum där nere är en förhållandevis enkel sak att lösa. Däremot är jag ganska säker på att murstocken inte är bärande dvs bär upp något bjälklag, om huset är relativt nytt, Vårat hus är byggt i mitten på 30-talet och det fanns inget bärande i själva murstocken. Allt var avväxlat runt omkring. fick svaret av en
Atom: En gång (3 år sen) kollade vi priset åt en kompis. Det handlade om en betongvägg i 3 vån hus från 1966 i Malmö. Alt som allt, skulle det hamna på strax under 100 000:- Öppningen skulle bli 5 meter.
slo0308: Hej! Vi ska bygga tvättstuga, toalett och bastu/bad/dusch/relax i vår inredda källare. Problemet är att vi inte vet hur vi ska få till det praktiskt pga mur, bärande vägg och jordvärmepump som sitter där de sitter. Har gjort en amatörmässig ritning som det ser ut nu, och en med borttagna väggar. Den bärande väggen (borde väl vara den som går längst efter huset?) är den som är
gaia: no ja, planerar ni fler barn så kanske blir det enklare och lugnare att köpa ett större hus ? Även om du får tag i en renoveringsobjekt så är det lättare att renovera bit för bit medan man bor i huset om huset är stort :). Man kan helt enkelt ta rum för rum och flytta runt utan att familjelivet blir alltför lidande. Här på forum finns det många inlägg som berättar om för och
toolman77: Nu är bygglovet inskickat enligt följande: [bild] [bild]