H
hakaner: Det finns insatser till std. golvbrunnar med membran eller andra spärrfunktioner som aldrig torkar ut, så den ev. nackdelen med en golvbrunn kan du stryka. Jag har satt en golvbrunn i köket, under diskbänken och ska (snart) tätskikta, precis som eviljava föreslog. (Jag kör tätskikt under diskbänk & i vägg/golvvinkeln runtom köket, men bara primer (fuktspärr) på resten av köksgolvet
5 svar · 3,5k läst
L
ltz: http://www.trappfabriken.se/sites/default/files/Handledning%20f%C3%B6r%20tr%C3%A4trappor%202014.pdf En mycket bra handledning i ämnet.
17 svar · 58,8k läst
H
Henriettae: Tusen tack för åsikterna Sparris!! Vi drar det ett varv till här hemma, det är ju som du säger aldrig roligt att göra om för mycket om det inte behövs! Vårt hus är från 1924, men jag tycker det känns mer som ett 30-talshus (pre-funkis). :)
13 svar · 7,4k läst
·
S
Sparris: Gillar billy_bavers förslag. Vi har tvättstugan i källaren och innan bodde vi i sutteränghus med samma sak. Det blir lite av ett projekt att tvätta. Går ju även att dela upp gäst-toa och innanför det tvätten. Låter smart. Gillar enkelheten och renheten i detta förslag oxå. Ser smidigt ut. Trevlig med trappan i mitten gemensamt med kaminen. Blir också lite avskärmat/uppdelat mellan
14 svar · 4,4k läst
·
B
billy_baver: Skjutdörrar kan man antingen hänga utanpå väggen eller utföra helt infällda. Sistnämnda tar förstås lite mer plats, men blir snyggast. Jag googlade snabbt efter byggbeskrivningar och fann flera leverantörer av lösa beslag. http://se.habo.com/hem/inredning/skjutdorrsbeslag http://gds.se/inredning/skjutdorrar-som-du-vill-ha-dem http://www.youtube.com/watch?v=p_wmo09E24s
11 svar · 7,6k läst
·
G
GamlaStan: Fantastiskt, det du skriver låter helt logiskt! Tack! Återkommer med byggnadskonstruktörens utlåtande:).
9 svar · 4,4k läst
·
Anna_H
Anna_H: En liten hall som vindfång är ju bra för värmeekonomins och städningens skull, den, badrummet och en pentrydel kan ju mycket väl ha rätt mycket lägre takhöjd och ett loft ovanpå. Väljer man pulpettak och tar dessa i den högre delen borde det kunna bli "typ ståhöjd" på loftet beroende på hur långa de som använder det är, särskilt om man väljer stålreglar eller nåt som inte
10 svar · 3,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: Prova att göra bilden i paint så att du kan spara som GIF eller JPG istället. Vill du inte rita om allt tar du bara en PrintScreen som du klistrar in i Paint, beskär och tar "spara som".
2 svar · 2,1k läst
1
1952: Har just laddat ned programmet och provar lite (har aldrig använt ritningsprogram tidigare). Första problemet uppstod genast: hur vänder man dörrarna? Jag får bara fram en vänsterhängd dörr. 1952
0 svar · 2,9k läst
B
billy_baver: [citat] Nej, detta är föräldrasovrummet, modell compact living. Köket kommunicerar via skjutdörrarna mot fönstren på husets entrésida. Det befintliga större sovrummet föreslår jag konverteras till allrum. I ytterväggen tar man upp större fönsterparti, för att integrera rummet med uteplatsen. Beträffande badrummet borde en dusch rymmas istället för ett badkar. Om större badrum
10 svar · 5,3k läst
·
U
utbyggarna: [citat] Föntstret är lågt ca 80 cm från golv till underkant, utanför ligger dock ett naturreservat, dock i sthlm, så en del folk rör sig förstås i skogarna. Vet inte vad vi skall ha i badrummet, men det vanliga. Snyggt vore förstås att klämma in ett badkar framför fönstet, även om det kanske blir ltie tajt.
10 svar · 3,9k läst
·
K
Kromo: Jag tror personligen att TS redan är klar!
3 svar · 4,2k läst
·
H
huggan: http://www.byggahus.se/forum/planlosningar/229933-varfor-vanta-med-komplementbostaden.html
1 svar · 2,5k läst
ginnfilt
ginnfilt: [bild] [citat] Bifogar måtten. För mer köksinspiration, klicka på etiketten "kök" i vår byggblogg: http://nummeriv.blogspot.se/
12 svar · 5,5k läst
·
N
Nattnäterskan: Jag fick en ide. :) för att öka måttet till väggen med fönster och utgång till balkong men utan att halva ön är ett bord. om jag har vanliga bänkskåp 60 cm djupa först, sen ett-två väggskåp som har samma höjd (80 cm) men bara 38 cm djup då blir ju överhänget på sista biten långsida inbyggt. Överhäng på kortsidan är ju inga problem utrymmesmässigt för oss. bra ide? Då
6 svar · 4,7k läst
·
haavard
haavard: Jag har 54 kvm och öppet. Kan inte tänka mig att ha det så som det var innan jag rev väggen. Då var det två pytterum, nu har jag rymd.
7 svar · 4,6k läst
S
skarman: Hej. Tänkte uppdatera denna tråd lite. Så här blev slutgiltiga varianten. Jag har krympt ned huset en del, samt flyttat om lite. [bild]
24 svar · 13,3k läst
·
B
billy_baver: [citat] Som sagt: Ta det med din trädgårdsarkitekt, som du bör skaffa på direkten! Trädgården är A och O på en svår och tacksom tomt som din.
10 svar · 4,4k läst
·
P
Poxeman: Vi har fastnat för Villa Vårvik från Vårgårdahus som skulle placeras i norra hörnet på tomten. (1,5 plan i vinkel) Dock har jag funderat på om det inte borde finnas bättre lösningar.
3 svar · 3,3k läst
·
B
billy_baver: Om tomten så medger skulle jag föreslå att ni förlänger stugan istället för att bredda den. Se skiss.
9 svar · 5,7k läst
·
B
billy_baver: Om du kollar in min planlösning finner du siktlinjer från entrén både rakt fram och snett genom köket mot fönstergaveln. Din egen lösning blir genast mindre luftig eftersom du placerat våningstrappan mitt i huset, och till på köpet bygger garderob under den. Jag ska kanske också förtydliga att hela utbygget mycket väl kan utformas som en enda inglasad "vinterträdgård". Om man så
5 svar · 8,3k läst
·
K
KungAnka: Barnen kommer att följa efter dig hur du än gör, i alla fall tills dom blir upp mot 8-9. Om du vill ha kvadratiskt hus skulle jag satsa på att lägga toan i mitten, behövs inga fönster på en toalett. Tvättstugan vill jag ha med ingång utifrån så att man kan ha grovingång där. Vad har du för tak? Kanske kan du fixa till en vind med bra trappa där man kan ha långtidsförvaring, typ
10 svar · 9,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: Jag ser inte utrymmet i badrummet som något problem, vikväggarna fälls ju bara ut när man använder dem, och förmodligen är det inte så vanligt att någon går in och använder toan just när någon duschar? För inte ska ni ställa in en duschkabin? Isåfall får ni helt enkelt välja en lite mindre duschkabin, eller så sätter man toan vid fönstret och ett praktiskt högskåp i hörnet
12 svar · 6,5k läst
·
roland53
roland53: [citat] Om du bortser från den breda garderoben så räkna med att G+L+L är standard 60 garderober (3x60=180 cm) och utgå från dessa mått på ritningen.
7 svar · 22,2k läst
·
B
billy_baver: Skippa husen som ni valt! Skaffa en arkitekt och bygg lösvirke! Och - minst lika viktigt - anlita dessutom på tidigt stadium en trädgårdsarkitekt! Det betalar sig. Ni gör helt rätt som håller koll på grannarnas planer. Ni vet mer än jag om detta. Men på grund av tomtformen och nivåskillnaden gissar jag att det här slutar med en lösning där ni får garage i gatuplan under en
10 svar · 5,7k läst
·
I
idalin: Jag funderar på precis samma sak just nu (bor också i en etta och vill inte flytta det gamla originalköket från 1920) och min tanke är att kanske bygga skjutdörrar av gamla franska dörrar. På så sätt släpps ljuset in fint när dörrarna är stängda, och de tar ingen plats när de är öppna. Ett annat alternativ är att köpa/bygga en något smalare säng (140cm). Vilken bredd på
20 svar · 5,5k läst
·
magnusss
magnusss: Tänkte bara lägga upp hur det blev tillslut.. många trådar slutar som sagt utan uppföljning. Det blev ett badkar och gissa hur mycket vi använder det gamla.. typ ingen gång sedan det blev klart=) Ingen skiljevägg vid toan då vi har en bra dörr att låsa om man vill vara ifred. Duschhörn då det var bra pris samt att man kan vika in..(rummet känns större). Bastun blev liten men det
10 svar · 9,1k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Oftast finns bara två spår i golv- och takskenor där dörrarna kan åka. Det betyder att om du har tre dörrar så måste två dörrar dela spår och då kan du max öppna en tredjedel av dörrytan. Därför försöker jag ha ett jämnt antal dörrar så att man kan öppna halva dörröppningen.
1 svar · 2,8k läst
·
Anna_H
Anna_H: En tanke kunde vara att flytta dörren mellan kök och matsal närmare den framtida utbyggnaden, då får man in ett bra L-kök där. Om man samtidigt gör dörren större eller inte är ju en smaksak.
11 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.