H
hellohello: Tack för synpunkter. Nu blev det inte det huset ändå...jakten går vidare och alltid nyttigt med synpunkter. Ofta gör man det svårare än vad det är!
4 svar · 3,1k läst
·
M
Mats: RPT var ett känt troll som har stängts av tidigare. Dock anser jag att den här tråden har ett generellt värde så den får leva vidare. /Mats Moderator
10 svar · 3,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: Jo, rymd och öppenhet blir det ju onekligen. Du har bra motiveringar till mina synpunkter, så kör! Det finns ju en förklaring till varför det finns tusentals olika husmodeller ;-)
5 svar · 3,7k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det blir alltså en groventré med ett tonårsrum (tonåringen får vara ifred och kan ha kompisar på besök utan att störa er), och nuvarande entré blir "finingång"? Det funkar ju om det är vad ni är ute efter. Dock ser planlösningen i badrummet helt knasig ut, är det en stor duschkabin du ritat in framför badkaret? Så att man måste kliva i och ur badkaret på hörnet eftersom det
2 svar · 3,2k läst
·
Anna_H
Anna_H: Ja, så små sovrum kan gå bra om det finns klädkammare och ett allrum utanför där barnen kan ha kompisar, skrivbord mm, så att sovrummen verkligen blir rena sovrum.
4 svar · 3,3k läst
L
lavin: Lägga trappan bakom soffan i fasad? lite ljusinsläpp mellan planen också, eller frontespis på framsidan för att få ut entrén? Tycker att entre/wc/groventré inte är optimerat. Fundera också på tvättstuga på plan 2, linne, kläder mm ackumuleras mest på sovrumsplanet. För mycket yta slösas bort på två entréer. bestäm vilken som blir vardagsentrén och bygg efter det, det behövs
8 svar · 8,9k läst
·
Snigla
Snigla: Låt fönstret vara kvar och bygg en sittbänk av fläktskåp (eller köksskåp med andra passande mått) under/framför fönstret :) Har sett den lösningen i många hus och det är faktiskt mer användbart än man kan tro..både för husdjur, uppackning av saker och läsande barn :) Lycka till MVH Sandra
10 svar · 6,3k läst
stefancrs
stefancrs: Vi ska inte flytta in förrän november, gott om tid för förslag :) Får se hur länge vi orkar med att bo in oss, rätt segt med ett badrum som man typ inte får plats en person åt gången i...
22 svar · 12,5k läst
·
M
Maxadolf: Tyckte det arkitektritade förslaget var fantastiskt fint! Har ni någon aning om eventuell kostnad att bygga det? Lycka till!
35 svar · 11,3k läst
·
haavard
haavard: Om de är bärande skall du också anmäla till kommunen vad du tänker göra.
3 svar · 4,0k läst
·
stefancrs
stefancrs: 16386's förslag 2 känns helt klart vettigast. I första förslaget blir det onödigt långt mellan kök och vardagsrum, som är de två "sociala ytorna" i lägenheten. Slå ut väggen är ju heller inte ett måste.
3 svar · 4,9k läst
·
B
billy_baver: För det första kommer man längre genom att betrakta huset som en helhet. De bästa lösningarna får man genom att ta ett samlat grepp om alla våningsplanen. På bottenplanet antar jag huset har kök, sällskapsrum, bad, hall och något sovrum. Kanske man kan förvandla bottenvåningens sällskapsrum till ett par nya sovrum, och uppepå inreda nytt vardagsrum i en utbyggd övre hall. Mitt
6 svar · 7,3k läst
·
H
hellohello: [citat] Litet och omodernt vet jag inte, men det kanske inte är så trevligt att alltid exponera tvättstugan för alla som kommer på besök. Och helt tysta brukar inte tvättmaskin/torktumlare vara heller...personligen skulle jag gömma undan detta...
3 svar · 4,1k läst
·
G
gaia: vad behöver du en kontor till? Räcker det inte en liten skrivbord och stol i en hörna? Det är synd att riva och dela en så fin lägenhet. Fundera hellre på hur du kan möblera smart så du får alla funktioner du önskar dej utan ombyggnad. Skrivbordet/kontoret kan fex vara flytbart så man rullar den dit man vill. Man kan skärma av rummet med hyllplan. lycka till i planeringen gaia
4 svar · 2,7k läst
·
H
hellohello: Mja,,,vi skippar nog detta hus, det är direktel med LP också....lite bökigt/konstigt blir det nog.
6 svar · 4,6k läst
·
G
gaia: [citat] med andra ord ett rum använd bara några gånger om året? Kan behövas en dörr eller par skjutdörrar att hålla stängt när den inte används.
7 svar · 3,7k läst
·
H
hempularen: Troligen är den bärande, annars har du 7m spännvidd på mellanbjälklaget. Ca 4,5m brukar vara max för rimliga dimensioner på bjjälkar. Limträbalk är lättare att hantera, men blir grövre än stål. exakt vilken dimension du behöver bör du konsultera en byggnadsingejör om. Det är inte bara balken som är "problem", man måste också titta på hur den kan fästas, och om grundaen tål
1 svar · 11,5k läst
·
L
Lutte: Den borde inte vara bärande då den löper i samma riktning som takstolarna, men väggen är väll murad så du måste endå in med ett stöd för att inte stenarna ska trilla lös o då hade jag monterat in en hea160 balk med upplag till höger i bild och pelare till vänster i bild. Då har du hängsle och livrem samt att kostnaden är minimal
1 svar · 3,9k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Hej och välkommen till Byggahus Kolla planlösningar på sk lågprishus...där är det ofta enkla, bra och kostnadseffektiva lösningar...
2 svar · 3,0k läst
N
noone70: Hur har det gått för dig?
24 svar · 8,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det första som slår mig är att badrummet är väldigt konstigt planerat. Du kan INTE ha toa mellan badkar och dörr på det viset, det finns ingenstans att ha toapappret och armbågarna. Och dörren bör gå utåt. Och halva badrummet är outnyttjat pga en i mitt tycke omotiverad dörr ut. Ta bort den och sätt toan där dörren ut är ritad. Att ha tvättmaskin under trappan och torkskåp i
1 svar · 2,7k läst
·
G
gaia: jag skulle planera för att använda matsalen till vardags utan att helt öppna mot köket. Kanske ett skjutdörr emellan skulle räcka att underlätta att äta i matsalen och få mer köksskåp i köket då man inte har något bord där längre.
3 svar · 4,2k läst
·
G
gaia: [citat] Med tanke på hur rummet ska användas så är två soffor det bästa idee , tycker jag. Tvåsitsoffor är lättare att placera i ett rum även i hörnkonstelation om man vill. Man får fin utsikt från sofforna utåt och mot brasan. Skulle ställa bokhyllor upp till tak mot vägg med dörr ut som är extra isolerande ( med böcker i så klart) och kanske kompenserar det stora
7 svar · 5,4k läst
·
H
herrnalle: Så har vi också hört. Kommunen brukar använda en formel för medelhöjd och då bör inte höjden orsaka några problem.
4 svar · 6,0k läst
Anna_H
Anna_H: Enklast är ju att "lämna" en bit, eftersom den gamla väggen ju troligen är bärande. Om du vill ha det slätt måste du troligen bygga in bärande järnbalkar dolt, vilket kräver att väggtjocklek och bjälklag har plats för detta. Om du låter den avbärande konstruktionen vara synlig, dvs en bit vägg på varje sida och en bit i taket, döljer du ju de nya reglarna (järnbalk eller
1 svar · 2,4k läst
Anna_H
Anna_H: Om du gör dörr till stora sovrummet från det nuvarande förrådet så kan området där dörren till sovrummet är nu disponeras om till dusch. Kan bli lite konstigt med spisen dock.
5 svar · 2,8k läst
·
H
hannake: Hej Anna_H! Stort tack för din input! Det är ett kallutrymme utanför tvättstugan idag. Förberett för bastu men vi använder det inte alls just nu annat än till vinterförvaring av växter och sånt som inte möglar. Gillar din idé om tvättstuga i anslutning till nya hallen men är rädd för att stökiga tvättstugan ska vara det första man ser så fort vi öppnar ytterdörren. Ett
7 svar · 3,0k läst
·
M
Mikael_Swe: Det kanske man skulle kunna lägga till. Tack för tipset.
9 svar · 5,8k läst
·
G
gaia: Ofta läser jag att man tar mycket hänsyn till gäster och planerar så att de trivs och har något att beundra och glömmer att man själv ska också vistas och leva i huset och dessutom längre tider än gästerna . Så skapas konstiga och framför allt ej alltför dyra planlösningar som ska vara mer imponerande än funktionella. Gissar att en stor öppen boyta måste ha högt till tak för
15 svar · 6,7k läst
S
sjostuga2: Hej, Precis som Anna_H skriver så tror jag det vore synd att göra så djupa garderober. 60 cm räcker. Annars tar det för mycket av rymden i lägenheten. Sen föreslår jag att du höjer upp enbart sängen i alkoven omkring 1 meter från golvet och utnyttjar utrymmet under för förvaring.
5 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.