Hej!
Ber om ursäkt om det blir tjatigt med alla dessa bärande-väggtrådar. Men jag grubblar på detta och era åsikter skulle kanske kunna lindra grubbleriet en smula
Huset byggdes först 1905 som skola men gjordes om till bostad i slutet av 1960 - talet.
De väggarna som jag markerat har tidigare varit ytterväggarna.
Tanken är att ta bort dom och få en mer öppen planlösning med kök-matsal.
Ber om ursäkt om det blir tjatigt med alla dessa bärande-väggtrådar. Men jag grubblar på detta och era åsikter skulle kanske kunna lindra grubbleriet en smula
Huset byggdes först 1905 som skola men gjordes om till bostad i slutet av 1960 - talet.
De väggarna som jag markerat har tidigare varit ytterväggarna.
Tanken är att ta bort dom och få en mer öppen planlösning med kök-matsal.
Utifrån din ritning och de faktum att du nämner att de varit ytterväggar så vore det direkt korkat att gå på något svar här på byggahus. Ne upp med en konstruktör på vinden och låt honom titta på takstolarna. A
Det har inte med åldern på huset att göra... däremot om du har gamla ytterväggar inne i nuvarande huset så är det stor risk att de är bärande...de har ursprungligt burit upp takstolarna och de gör det säkert fortfarande. Fundera inte så mycket på risken...ta direkt kontakt med en byggnadsingenjör som får komma och kika på plats. Ritningarna stämmer säkert inte till 100% heller med tanke på åldern på huset och om det är ombyggt mycket förut.
Det är riktigt att man skall anlita en byggnadsingenjör innan man river, om man inte har den kunskapen själv.
Däermot kan man göra sin egna bedömning/analys med avsikt att ev förkasta möjligheten att riva, det är ju riskfritt. Om man bedömmer att en vägg är bärande så kan man avstå från byggnadsingenjör,
För att göra en sådan analys, kolla hur ser bärande väggar/takstolar/balkar ovanför väggarna, och hur ser hela taket ut.
Typiskt så är alla ytterväggar bärande. Det jag inte förstår du säger de markerade väggarna var ytterväggar, var huset bara sovrum 2+3 från början ?
Däermot kan man göra sin egna bedömning/analys med avsikt att ev förkasta möjligheten att riva, det är ju riskfritt. Om man bedömmer att en vägg är bärande så kan man avstå från byggnadsingenjör,
För att göra en sådan analys, kolla hur ser bärande väggar/takstolar/balkar ovanför väggarna, och hur ser hela taket ut.
Typiskt så är alla ytterväggar bärande. Det jag inte förstår du säger de markerade väggarna var ytterväggar, var huset bara sovrum 2+3 från början ?
Redigerat:
Omöjligt att ens gissa med den ritningen som underlag...hur ser huset ut?
Bild på vind och takstolar?
Bild på vind och takstolar?
Klicka här för att svara