Hej!
Vi är i färd med att ta fram planlösning för husbygge med Trivselhus som trolig leverantör (i Stockholmsområdet). Bifogar planlösning och tar tacksamt emot era synpunkter!
Kan redan på förhand säga att:
- Dörren till barnkammaren ska flyttas till korridoren utanför sovrummet.
- Placeringen av spis, vitvaror etc. i köket inte är gjord så ni kan bortse från den på planslösningen.
- Vi kommer inte ha TV på bottenvåningen utan det blir i allrummet på ovanvåningen.
- Det är en eldstad med genomsyn och ett trappsteg som utvisas mellan bibliotek och vardagsrum (ifall det inte framgår).
- Den lilla smygen i köket är en sittbänk med låda under.
Vad tror ni?
Tack,
E
Ps. Har lagt in detta tidigare på byggahus.se men i fel kategori så gör nu ett nytt försök i rätt kategori. Ds.
Vi är i färd med att ta fram planlösning för husbygge med Trivselhus som trolig leverantör (i Stockholmsområdet). Bifogar planlösning och tar tacksamt emot era synpunkter!
Kan redan på förhand säga att:
- Dörren till barnkammaren ska flyttas till korridoren utanför sovrummet.
- Placeringen av spis, vitvaror etc. i köket inte är gjord så ni kan bortse från den på planslösningen.
- Vi kommer inte ha TV på bottenvåningen utan det blir i allrummet på ovanvåningen.
- Det är en eldstad med genomsyn och ett trappsteg som utvisas mellan bibliotek och vardagsrum (ifall det inte framgår).
- Den lilla smygen i köket är en sittbänk med låda under.
Vad tror ni?
Tack,
E
Ps. Har lagt in detta tidigare på byggahus.se men i fel kategori så gör nu ett nytt försök i rätt kategori. Ds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
måste du ha den smala koridörren mellan barnkammare och klädkammare? Jag förstår mej inte på trappor men om det går att sätta dörr till barnkammare vid trappsatsen så kan man stänga den smala gången och då går man till sovrummet genom klädkammaren.
gaia
gaia
Jag skulle ta bort badrummet bakom "barnkammaren" och ha KLK där istället, känns som overkill med tre badrum. Då försvinner korridoren och det blir istället mer yta i allrummet.
Fundera också på om det är bra med så pass mycket öppet uppåt i hallen samtidigt som det är öppet mellan hall och vardagsrum: det blir väldigt mycket ljud. Min bror har ett liknande hus, de valde att ha glasdörrar mellan vardagsrum och kök och mellan hall och vardagsrum och de är så gott som ALLTID stängda, för att barnen ska kunna se på TV eller leka uppe utan att bli störda av att föräldrarna pratar nere.
Fundera också på om det är bra med så pass mycket öppet uppåt i hallen samtidigt som det är öppet mellan hall och vardagsrum: det blir väldigt mycket ljud. Min bror har ett liknande hus, de valde att ha glasdörrar mellan vardagsrum och kök och mellan hall och vardagsrum och de är så gott som ALLTID stängda, för att barnen ska kunna se på TV eller leka uppe utan att bli störda av att föräldrarna pratar nere.
Jag tycker den första övre plan var bättre.
Tycker inte att 3 badrum i ett hus på 290m2 är för mycket. Satsar man pengar på större boyta så ska man utnyttja det till något vettigare än en brygga, tycker jag.
Hoppas att man ändrar standard och börjar bygga ett badrum och en klädkammare till varje sovrum så man får den lyxen att slippa stå i kö till duschen och förvara vinterskor i garaget. Det är viktigare än att ha öppet upp till nock och konstiga luftgångar som inte bidrar till något i sovrumsvåningen och känns felplacerade i en 2- våningshus, tycker jag. Då är det bättre att höja hela taket på bottenvåningen över 2,4 standard till fex 2.8 för att få mer luft i den öppna planlösningen. Vid högre takhöjd kan man kanske få snyggare proportioner på fönster
.
gaia
Tycker inte att 3 badrum i ett hus på 290m2 är för mycket. Satsar man pengar på större boyta så ska man utnyttja det till något vettigare än en brygga, tycker jag.
Hoppas att man ändrar standard och börjar bygga ett badrum och en klädkammare till varje sovrum så man får den lyxen att slippa stå i kö till duschen och förvara vinterskor i garaget. Det är viktigare än att ha öppet upp till nock och konstiga luftgångar som inte bidrar till något i sovrumsvåningen och känns felplacerade i en 2- våningshus, tycker jag. Då är det bättre att höja hela taket på bottenvåningen över 2,4 standard till fex 2.8 för att få mer luft i den öppna planlösningen. Vid högre takhöjd kan man kanske få snyggare proportioner på fönster
gaia
Klicka här för att svara
