image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej alla kunniga!

Vi funderar på att köpa en lägenhet i ett 30-tals hus, men förutsättningen för att vi ska vilja köpa den är att vi kan flytta köket till "matplatsen" (se ritning) så att vi får tre sovrum. Jag pratade med ordföranden, och han sa att det gick att få tillstånd från föreningen såvida det gick att hitta en bra lösning att dra vatten osv. Han sa också att vattenstammen för köket går rakt nedanför den nuvarande diskbänken. Det är brädgolv.
Vad tror ni som kan sånt här? Vad kan det kosta och är det ens möjligt? Kan man bryta upp golvet och dra ledningar där eller ska man göra det längs med väggen? Jag kan ingenting om detta och är tacksam för all hjälp jag kan få!
Lägenheten är ett renoveringsobjekt så köket och badrummet måste renoveras i vilket fall.

Med vänlig hälsning,
Cornelia

Förslag. Behåll köket och gör matplatsen till sovrum. Sätt upp ett par meter vägg och en ny dörr så det blir en liten korridor fram till köket.

Tack för det förslaget, jag har tänkt på det också, men tycker att det vore mycket trevligare att komma in i hallen och ha köket direkt till höger och vardagsrummet till vänster, och alltså få in ljus i hallen från båda håll och behålla känslan av "genomgående", istället för att ha en stängd dörr där...

Jag tycker att ni förstör lite av den planlösning som finns idag i lägenheten. Den behöver kök + matplats.

Det är också en ganska kostnadskrävande åtgärd att flytta köket.

Jag skulle rekommendera er att titta efter en annan lägenhet som passar er bättre redan från början.

Det är det att lägenheten har ett väldigt bra läge för oss, ett bra pris OCH låg avgift. Och det skulle finnas plats att sitta i köket, det är ganska stora rum.
Och jag tror att det skulle höja lägenhetens värde eftersom det blir en 4:a istället för en 3,5:a. Dessutom finns det plats för matsalsbord i vardagsrummet, som skulle vara mer lättillgängligt om man flyttade köket.
Nuvarande köket:

image.jpg
Skapa konto

"Matplats"/önskad plats för köket:

image.jpg
Skapa konto

Eller
namnlos.png

Tack för det förslaget! Men då får det sovrummet inget fönster vilket jag tycker verkar synd.
Är det alltså en så dum idé att flytta på köket så att vi borde tänka om helt?
Vi kan lägga ca 100000 på köksrenoveringen.

Att man behöver gå genom köket till sovrummet känns inget vidare. Möjligtvis om det inte blir något barns sovrum men den planlösningen blir mindre bra. Sådant kan sänka värdet ordentligt om ingen annan tycker att den är bra.

Nya köksstommar och luckor, vitvaror, nya golv, ny el och vvs för under 100' blir inte lätt.
Tillåter mellanbjälklagret tillräckligt fall om man flyttar avloppet eller behöver man höja golvnivån?
Vilka väggar är bärande?
Hur mycket förvaring behöver ni i köket?
Etc.
Val av köksleverantör påverkar värdet på lägenheten också.

100tkr för nytt kök, på ny plats, låter väldigt lite... Jag hade flyttat vardagsrummet till matplatsen eller behållt det som det är.

Varför räknas det inte som en fyra som det är nu? Vilket rum är halvt?

Allt går att lösa. Om ni får lägenheten till ett vettigt pris är det ju bara att bo in sig lite. Med tiden upptäcker ni vad som känns bäst och kan då flytta köket om ni fortfarande tycker att det känns bra. Jag har själv flyttat ett kök i vår sommarstuga men då hade vi fördelen att vi har krypgrund så att vi kunde dra avlopp under huset. 100 000 kr låter som en helt ok budget så länge ni inte ska ha en massa extravaganser.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
mikst skrev:
Att man behöver gå genom köket till sovrummet känns inget vidare. Möjligtvis om det inte blir något barns sovrum men den planlösningen blir mindre bra. Sådant kan sänka värdet ordentligt om ingen annan tycker att den är bra.

Nya köksstommar och luckor, vitvaror, nya golv, ny el och vvs för under 100' blir inte lätt.
Tillåter mellanbjälklagret tillräckligt fall om man flyttar avloppet eller behöver man höja golvnivån?
Vilka väggar är bärande?
Hur mycket förvaring behöver ni i köket?
Etc.
Val av köksleverantör påverkar värdet på lägenheten också.
Varför är det ett problem att behöva gå igenom köket till ett barnrum?
Tack för viktiga frågor som jag inte har svar på ännu, ska kolla upp det.
Och vi kanske skulle få räkna på lite mer än 100.

Fattar faktiskt inte heller varför det skulle vara ett problem att gå genom ett kök för att komma till ett sovrum :)

Men tycker ändå det verkar bättre att flytta vardagsrummet till matsalen och göra gamla vardagsrummet till sovrum, men då har jag inte sett lägenheten i verkligheten så klart.

Det är matplatsen som räknas som halva, antagligen pga att det inte finns någon dörr..

Tack för uppmuntran!

Matplatsen är för liten för att ha som vardagsrum tyvärr..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.