Hej,

Jag o gubben funderar på att göra om ett hus för en familj till möjlighet att hyra ut som 2 lägenheter. Men inget är bestämt.

Övervåningen då tänkt att ett rum blir sovrum och det andra vardagsrum eller ev. till två studenter som har varsitt eget rum och delar kök + wc.

Bottenvåningen skulle kräva en hel del ändringar om man ska få till en ok planlösning tycker jag men övervåningen kräver inte så stora ändringar.. "Bara" att installera ett kök.

Bifogar lite ritningar. Det rödstreckade är ändringar vi funderar på att göra.. Låt kommentarerna flöda fritt :D
tack!

Nedan bara lite mått inkladdade
Bottenplan
WP_20141115_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning
WP_20141115_002(1).jpg
Skapa konto

Våra ideer på ändringar:
Bottenplan
Oktober November 2014 067.jpg
Skapa konto

Övervåning
Oktober November 2014 068.jpg
Skapa konto

KnockOnWood skrev:
Hmmm, nyss var det ett badrum på bottenplanet.
[länk]

Är det här något slags brainstorming-försök?

Tycker att ni först borde tänka igenom vad ni vill uppnå!
Ja, det är brainstorming. Jag är ute efter möjligheter för att upptäcka sånt vi själva inte sett.

Det som vi anser minst behöver göras är ett badrum med duschmöjligheter på markplan. Därav la jag först ut en skiss för att få förslag på det. Tänkte att det kunde vara bra att särskilja trådarna då det handlar om två olika möjligheter men kanske skulle ha fortsatt i samma. Nåja, i alla fall så uppskattas alla kommentarer :)

Du har ju helt rätt i att vi bör bestämma vad vi vill uppnå. Så här vill vi:
-Vi vill inreda huset till två lägenheter. En på övervåning och en på markplan. Det finns möjlighet till separata ingångar, dock blir det lite pyssel för att få till separat ingång till övervåning.
-Om vi senare vill sälja huset som "helt" hus så vill vi att planlösningen fortfarande skall fungera för det, ev. med mindre ändringar.
Som jag ritat i mitt förslag så känns det rätt så bra då man på bottenplan får två sovrum, ungefär lika stort vardagsrum (då hallvägg rivs) samt även att öppna spisen kommer i vardagsrummet som har anknytning till köket som oxå kan bli bättre planerat. Men det blir ju en hel del jobb med att få till det så här....

Frågan är om det kan bli bra och om vi med dessa ändringar kan öka värdet på huset?

Vilka vill ni hyra ut till? Vilka vill hyra i området? Hur aktiva hyresvärdar vill ni vara?

Tror att ni krånglar till det. Jag vet inte om min lösning är så smart, men er egen känns lite tillkrånglad om ni vill ha en nättare budget på det.

Ni kommer inte undan att göra ett vettigt badrum på bottenvåningen antar jag... Placera det i den lilla "mellanhallen". Gör en vägg mot den stora hallen och låt dörren från bad(dusch)rummet gå ut till köket. Dela av den stora hallen strax ovan öppna spisen. Sätt den väggen så att den varken åverkar på golv, dörrparet mot vardagsrummet eller spisen. Nu har du en tvåa på bottenvåningen som har ett mysigt sovrum med öppen spis, stora fönster och dörr mot en altan. Vardagsrummet (nuvarande kontor) kommer att vara litet men detta kompenseras av att köket är rejält. En nackdel är att duschrummet nås via köket. Jag skulle ha trivts jättebra där som singel.

Den andra (student?)lägenheten nås via vanliga entrén. Toan är kvar. I vardagsrummet kan man sätta upp en vägg med dörr (akta golvet?) i den norra (?) delen för att skapa ett litet men funktionellt sovrum. Vardagsrummet som blir kvar blir litet men fungerar bra för tre unga studenter som kanske åker hem en del helger. Är studenterna äldre med större umgängeskrav så får vardagsrummet vara kvar. Uppe blir det som du skissat.

Om det sedan ska göras tillbaka till vanligt hus så behöver man bara plocka bort (det enkla) köket där uppe, ta bort väggarna i vardagsrummet och stora hallen där nere. Köket görs om till föräldrasovrum med eget badrum, och kök görs där du har tänkt - i kontoret.

Annananna skrev:
Tror att ni krånglar till det. Jag vet inte om min lösning är så smart, men er egen känns lite tillkrånglad om ni vill ha en nättare budget på det.

Ni kommer inte undan att göra ett vettigt badrum på bottenvåningen antar jag... Placera det i den lilla "mellanhallen". Gör en vägg mot den stora hallen och låt dörren från bad(dusch)rummet gå ut till köket. Dela av den stora hallen strax ovan öppna spisen. Sätt den väggen så att den varken åverkar på golv, dörrparet mot vardagsrummet eller spisen. Nu har du en tvåa på bottenvåningen som har ett mysigt sovrum med öppen spis, stora fönster och dörr mot en altan. Vardagsrummet (nuvarande kontor) kommer att vara litet men detta kompenseras av att köket är rejält. En nackdel är att duschrummet nås via köket. Jag skulle ha trivts jättebra där som singel.

Den andra (student?)lägenheten nås via vanliga entrén. Toan är kvar. I vardagsrummet kan man sätta upp en vägg med dörr (akta golvet?) i den norra (?) delen för att skapa ett litet men funktionellt sovrum. Vardagsrummet som blir kvar blir litet men fungerar bra för tre unga studenter som kanske åker hem en del helger. Är studenterna äldre med större umgängeskrav så får vardagsrummet vara kvar. Uppe blir det som du skissat.

Om det sedan ska göras tillbaka till vanligt hus så behöver man bara plocka bort (det enkla) köket där uppe, ta bort väggarna i vardagsrummet och stora hallen där nere. Köket görs om till föräldrasovrum med eget badrum, och kök görs där du har tänkt - i kontoret.
Ohhh vad vi funderar kring detta!!!!! Det lutar åt att vi bygger ut toan där den är nu men inte helt sätter igen passagen mellan kök och hall. Att sätta igen den hade ju fungerat utmärkt så länge man har det som lägenhet, men sen när det blir "ett hus" igen så blir den lösningen lite meckig.

Det lutar nu åt att vi tar en del av gamla köket som jag ritat från början men kanske inte lika mycket. Bottenvåningen kommer att hyras ut till en släkting och bara en person så ett stort kök behövs inte. Dessutom är ju vardagsrummet så stort att man skulle kunna sätta ett matsalsbord där om man vill.

Så för att hålla budget och göra så enkelt som möjligt till att börja med så blir det:
-En utökning av toaletten på bottenplan,
-En liten minskning av köket som dock får vara kvar där det är idag.

OM 2 lägenheter blir aktuellt så blir bara övervåiningen en lägenhet.. Eller ett litet kök duche toa och 2 rum. DVS passande för 2 studenter. (Det var en toppenide med att göra tre rum för studenter,, ett på bottenplan, men jag tycker att sovrummet som då blir med öppen spis blir för litet. :(
- Då måste vi även upp med någon form av temporär vägglösning i hallen.... vi funderar vidare.

Funderar ju oxå på ifall vi skall utöka utrymmet för toan uppe.. Men vi har inte bestämt nåt ännu!

Tips tips tips mottges tacksamt!! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.