183 919 läst ·
27 svar
184k läst
27 svar
Busenkelt ritprogram för planlösning
Helt rätt, Visio är busenkelt att rita 2D planritningar med
Jag provade Sketchup men gav upp efter ett tag. Det är lite fr mycket att sätta sig in i för att göra enkla planlösningar.
Microsoft Visio fastnade jag för men tyvärr är den inte gratis.
Microsoft Visio fastnade jag för men tyvärr är den inte gratis.
Redigerat av moderator:
Window > model info > units
Läs mer i tråden om Sketchup
http://www.byggahus.se/forum/teknik/24107-sketchup-tips-tricks-och-fragor.html
Läs mer i tråden om Sketchup
http://www.byggahus.se/forum/teknik/24107-sketchup-tips-tricks-och-fragor.html
Det roliga med SketchUp är att man först ritar en 2D planritning (och stannar där om det är det enda man behöver) och när man är nöjd så drar man upp väggarna till 2400 mm. Väldigt lätt att få exakta mått. Se till att välja "Architectual - mm" som mall bara. Dra en linje på ett ungefär (start och riktning måste ju vara rätt) och skriv sen in längd på tangentbordet, tex 1200 (mm = 1.2 meter) och tryck Enter! Ett annat tips för mer avancerad användning: Skapa objekt/grupper (Markera det du vill skapa ett objekt av, HELA grejen, och tryck på G. Ge den ett unikt namn, "Trappa" tex, och tryck Enter)! En för 2D-planritningen, en för väggar, en för varje möbel eller annat, typ trappa. Då "limmar de inte ihop" i varandra och kan flyttas enkelt! Ett annat monstertips är att använda sig av lager. Då kan man sätta taket i ett lager, möbler i ett annat osv och visa bara det man vill för tillfället. Testa dig fram i ett "lekprojekt". Det kostar bara lite tid!
Punch software (http://www.punchsoftware.com) har en serie program som är väldigt kompetenta.
Det jag gillade mest när jag höll på med dem för ~10 år sedan var att man även kunde tala om hur byggdelarna var uppbyggda, alltså regeldimensioner, avstånd mellan regler, täckning, isolering osv. Och sedan kunde man välja vy, med innerväggar på plats, bara reglar osv.
Det jag gillade mest när jag höll på med dem för ~10 år sedan var att man även kunde tala om hur byggdelarna var uppbyggda, alltså regeldimensioner, avstånd mellan regler, täckning, isolering osv. Och sedan kunde man välja vy, med innerväggar på plats, bara reglar osv.
http://floorplanner.com är väldigt bra!
Du kan spara en ritning i gratis versionen men den ritningen kan ha flera plan så på det sättet kan man få in fler ritningar.
Du kan spara en ritning i gratis versionen men den ritningen kan ha flera plan så på det sättet kan man få in fler ritningar.
Klicka här för att svara