Helt rätt, Visio är busenkelt att rita 2D planritningar med

Daydreamer, vet du om det finns någon svensk sida med information om det program du tipsar om för att lära sig basen i alla fall???

Har laddat ner det, men det är alltid enklare att komma igång om man kan läsa på om grunden.

Hittade det har idag som verkar fungera ratt bra, flashbaserat planlosningsprogram, gratis, online:

en.floorplanner.com

Jag provade Sketchup men gav upp efter ett tag. Det är lite fr mycket att sätta sig in i för att göra enkla planlösningar.

Microsoft Visio fastnade jag för men tyvärr är den inte gratis.

Redigerat av moderator:
C
Det är inte nån sådär jättegammal tråd ni tycker att ni har hittat eller? :D

Har svårt att tänka mig att det skulle finnas nåt enklare program än sketchup.

Ta pennan, rita sträck, klart (i princip).

Ni som verkar kunna, hur ställer man om i SketchUp så den visar svenska längder istället för engelska? Eller det kanske inte går?

Det roliga med SketchUp är att man först ritar en 2D planritning (och stannar där om det är det enda man behöver) och när man är nöjd så drar man upp väggarna till 2400 mm. Väldigt lätt att få exakta mått. Se till att välja "Architectual - mm" som mall bara. Dra en linje på ett ungefär (start och riktning måste ju vara rätt) och skriv sen in längd på tangentbordet, tex 1200 (mm = 1.2 meter) och tryck Enter! Ett annat tips för mer avancerad användning: Skapa objekt/grupper (Markera det du vill skapa ett objekt av, HELA grejen, och tryck på G. Ge den ett unikt namn, "Trappa" tex, och tryck Enter)! En för 2D-planritningen, en för väggar, en för varje möbel eller annat, typ trappa. Då "limmar de inte ihop" i varandra och kan flyttas enkelt! Ett annat monstertips är att använda sig av lager. Då kan man sätta taket i ett lager, möbler i ett annat osv och visa bara det man vill för tillfället. Testa dig fram i ett "lekprojekt". Det kostar bara lite tid!

Hejsan!!

Har det bästa programmet. Seet Home 3D. Open source så det kostar inget heller och du kan måttbestämma väggarna direkt. Smidig linjal och allt.. Testa och se.

Mvh Martin

Punch software (http://www.punchsoftware.com) har en serie program som är väldigt kompetenta.
Det jag gillade mest när jag höll på med dem för ~10 år sedan var att man även kunde tala om hur byggdelarna var uppbyggda, alltså regeldimensioner, avstånd mellan regler, täckning, isolering osv. Och sedan kunde man välja vy, med innerväggar på plats, bara reglar osv.

http://floorplanner.com är väldigt bra!
Du kan spara en ritning i gratis versionen men den ritningen kan ha flera plan så på det sättet kan man få in fler ritningar. :)

R
Vad rekommenderar ni nu, så här åtta år senare?

BirgitS
R raspen86 skrev:
Vad rekommenderar ni nu, så här åtta år senare?
Sweet Home 3D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.