Planlösningar
Oldelfato: [citat] Vi har inte frysen i en köksö utan under den vanliga bänken (Ikea metod) och har då Ikeas inbyggnadsfrys gebomfrysa. Har inte plats för dubbla stora kyl frys men ville ha stor kyl. Bor i villa så har extra frysbox nere i tvättstugan
Andersk123: [citat] [citat] Återkommer med mer info och bilder osv om det skulle bli av!
BirgitS: [citat] Glöm inte bort att tänka på ventilationen, för det kan bli väldigt instängd luft med väggar upp till tak. Det är dessutom risk för att det blir nedslag på nästa OVK. Du behöver tvärdrag i nya rummet.
16386: Ska sovrummet ”under” tvättstugan på ritningen ovan alltså bli en del av kök och matrum? I så fall skulle jag dela upp tvättstugan i två rum genom en vägg mitt i nuvarande rum. Den vänstra delen kan bli grovingång och den högra delen kan bli tvättstuga och pannrum. Till grovingången skulle man ta sig via en ny dörr från det utökade matrummet; till pannrummet kan man välja
Gammelnörden: Mitt förslag är, om inte rummen blir för små, dela befintligt sovrum och göra en fönsterkupa samt bygga ut en farstu vid ena ingången som på andra plan blir ett badrum. Om inte andra hinder finns i detaljplanen och ni bygger max 15 kvm så kan båda åtgärderna förhoppningsvis göras med bara en bygganmälan. [bild] [bild]
BirgitS: Jag gissar att det gäller denna rödmarkerade vägg: [bild] Och du kan ju sätta dörren var som helst på den sträckan efter vad som passar bäst. Två av de tre befintliga dörrarna är nära kattvindarna så det fungerar ju om du inte vill sätta dörren mittemot dörren åt andra hållet.
KnockOnWood: Så här byggde vi 2010: [bild] Det blev mycket trevligt! Efter några år tillkom en liten förstuga: [bild]
fast3xx: Hej Vi skrev kontrakt med en husleverantör för ett tag sedan och nu är det dags att skicka in ansökan om bygglov. Efter kontraktet har vi flyttat lite väggar som gör att vi inte kan ha ryggåstak i vardagsrummet på övervåningen längre (enligt vår bygglovsritare). Detta var ganska hög prio så det svider lite. Vill bara kasta ut frågan om det är så att någon kunnig mot förmodan
lillanutten: Med (stor) risk för att det inte går pga vad ovan kommentarer säger eller att kontoret blir för litet för att nyttja… men kanske går det att göra något i denna stilen. Tyvärr försämras ju möblerbarheten i vardagsrummet, men det går kanske att få till någon lösning för det. [bild] Eller såhär för att slippa peta på sovrumsväggen: [bild]
Sommarstuga 2017: [citat] väldigt kul att se detta inlägg, har också ett hultsfredshus, standardhus, 1 plan med källare med en väldigt likande planlösning och funderar på att ta bort samma väggar. hur gick det, tog du bort väggarna? mvh Emma
BirgitS: [citat] Nu vet jag inte hur era tankar går men sånt där ändrar sig ofta när det kommer in barn i hushållet. Gästerna kan ju också uppskatta att slippa se röran i köket när de sitter i soffan. Det är ju väldigt olämpligt (farligt) att ha diskho och häll i olika bänklängder när det finns barn eftersom det har hänt så många svåra skållningsolyckor när folk bär pasta- och
BirgitS: Fundera på om det ska vara tre fönster i sovrummet där nere eftersom det inte är mycket vägg kvar till en bokhylla för en hemarbetsplats. Köksön verkar vara opraktisk därför att när man har skalat grönsaker och skurit dem vid ytterväggen så måste man bära skärbrädan till bortre ändan av köksön innan de kan tillagas eftersom närmsta änden inte kan användas pga. hon. Jag
Jarlsgård: [citat] Självfallet har jag det :) Jag har en annan planritning också, men den skickar jag som pm till dig :cool:
Lindamyz: Hej! Vi är också pågång att bygga på Gotland och funderar nu på att använda oss av Lundquist! Om du skulle vilja berätta lite om hur ni gjorde med montage skulle det hjälpa mycket!
Petbod: [citat] Jo jag vet, men vi kommer nog bygga en altan, inglasning, cykelförråd lr så. Men vi kommer inte lägga pengarna på en ordentlig utbyggnad med ny grund osv i dagsläget. Entrén är väldigt konstigt planerad i dagsläget, så flyttas kommer den med störta sanorlikt göra.
Jarlsgård: Alternativ 1, dock ej tillgänglighetsanpassat. [bild] Alternativ 2 [bild] Här är tvättstuga och badrum tillgänglighetsanpassade. Alternativ 3 [bild]
Jarlsgård: Jag gillar vad jag ser gällande hur planlösningen blev!
Jarlsgård: Vad jag kan se så går det en väg in bredvid er fastighet och om det är kommunal Mark alternativt en samfällighet så gäller inte 39§ byggnadsstadgan då den endast gäller mellan grannfastigheter. Om ni tänkt plana garaget med backen skulle jag säga att ni har rätt goda möjligheter att få till det riktigt bra :) Vad är det för grundläggning?
rkjh: Har du tittat på Götenehus Subline? Det är lite samma lösningar, dessutom passar det bra till er tomt som verkar ha trädgården på framsidan. https://gotenehus.se/hus/subline-6/
BirgitS: [citat] Jag har ju inga mått så det beror ju på var man placerar duschväggen. Det är inte trångt att duscha i 80x100 cm och duscha i badkar går ju också bra och då är det bara 70 cm brett.
stugfar: Några bra tips har du redan fått. Glöm inte räkna med väggens totala tjocklek. Tror det är bra att ha lite marginal på alla mått, inklusive golv/tak-lister. Annars kanske en tilltänkt möbel visar sig vara 1-2 cm för stor. Befintliga väggar kan vara sneda också.
BirgitS: [citat] Hur långa blir väggarna? Finns det tilluft i det utrymmet?
Filipshus: Nu har vi putsat vidare på skissen Utbyggnaden är borta och har skruvat på innerväggar och satt till en takkupa på plan 2. Vänt lite i badrummen med och skapat mer förvaring generellt. Några mer kloka inspel? Tack!
splinter: Du har ritat in många funktioner men så gått som inga väggar, dörrar eller fönster linjerar, skapar axlar eller siktlinjer. Mitt råd är att du backar bandet lite, zoomar ut och tittar på... Tomt: Finns det kvalitéer på tomten som huset ska förhålla sig till? Utsikt, grönytor, skogspartier, vårdträd, etc? Det kommer utgöra grunden för invändiga siktlinjer och axlar. Fasad; är
lillanutten: Jag röstar på att ha kvar väggsnutten. Många väldigt öppna planlösningar blir svårmöblerade och jag tycker man tappar lite av rumskänslan med för öppet. Så som du ritat känns ju som att det ändå inte kommer bli helt som att titta rakt in i en vägg när man kommer in genom entrén, eller?