Hej!

Vi har nyligen köpt ett fantastiskt hus i tre våningsplan och sedan en källare. Det löper ett trapphus genom byggnaden, så att plan 1 är med sin dörr stängd "slutet". Rör man sig upp, så är plan 2 på samma vis, men att vi även ska nyttja plan 3. Det blir alltså en bostad på plan 1, och en bostad beståendes av plan 2 och 3.

Hur hade ni rekommenderat, att man flyttar ingången till plan 2, för att dela upp det så att plan 1 inte kan gå rätt upp till plan 3?

Stort tack på förhand, hoppas jag gjort mig förstådd!

• Ritning av tredje våningen i ett hus med hall, trappa, WC, tre sovrum och förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en källarvåning med rum, garage, pannrum och entré.
    Skapa konto
  • Ritning av entréplan i ett hus med sovrum, bad, kök och vardagsrum med öppen spis och balkong.
    Skapa konto
  • Ritning av andra våningsplanet i ett hus med sovrum, hall, kök, badrum och vardagsrum med öppen spis samt balkong.
    Skapa konto
Karrock
Ritning av våning två med markerad trappa och entré, inkluderar sovrum, vardagsrum, kök och bad.
Skapa konto

Skulle det vara möjligt med nåt i den här stilen? Hur bra det blir beror väl på hur trappan ser ut mer exakt. Då blir det fortfarande ett litet plan framför entrédörren till övre lägenheten, vilket i mitt huvud är bättre än att göra likt källartrappan. Kanske även går att flytta ut trappjusväggen lite så inte hallen blir för trång.

Hej!

Ska sägas att dörren tidigare suttit där kylen är idag, men hade gärna sett att man fick bevara köket och inte göra det mindre. Tänker också på praktiska saker, som att det ska gå att få in nya möbler mm framöver, så man inte får en allt för trång yta och en soffa inte går att få in exempelvis.

BirgitS
Jag föreslår att man på entréplanet sätter in en vägg med dörr i trapphuset:
Ritning av entréplan med förslag på ny vägg och dörr i trapphuset för att påverka möbeltransport lite.
Skapa konto

Eller direkt framför trappan upp på samma ställe. En bred dörr där lär väl påverka transport av möbler väldigt lite.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att man på entréplanet sätter in en vägg med dörr i trapphuset:
[bild]
Eller direkt framför trappan upp på samma ställe. En bred dörr där lär väl påverka transport av möbler väldigt lite.
Kanske skulle kunna ha en dubbeldörr där, så att det går att öppna båda ingångarna samtidigt så att dörrarna inte slår i varandra, samtidigt så går det då att öppna båda dörrar och samtidigt få en stor öppning upp.

Såhär hade jag gjort, tycker dörren hamnar minst i vägen där och hela trapphuset uppåt blir till övre lgh. Ritning av entréplan med markerad entrédörr positionerad för optimal åtkomst till trapphuset och övre lägenhet.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.