Hej! Vi står i startgroparna för att planera vår nya övervåning i villa byggd 1930. Vi är i behov av att få till ett extra sovrum, få bort genomgången från sovrum 2 till sovrum 3 samt att trolla fram ett större badrum där både dusch och wc kan samsas. Se bild för nuvarande planlösning. Sovrummen är idag stora (22 kvm 17 kvm resp 20 kvm). Vi har snedtak som till viss del syns på ritningen med blå streck.
Den grå klumpen i mitten är murstocken.
Delge gärna om ni har några bra idéer!
Den grå klumpen i mitten är murstocken.
Delge gärna om ni har några bra idéer!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Mitt förslag:
1. Ta bort WC
2. Stäng igen dörren till sovrum 3 och gör en öppning precis bredvid murstocken.
3. Sätt upp nya väggar så att det blir en korridor till dörren till sovrum 2.
4. Sätt in en dörr till sovrum 3 i denna korridor.
5. Flytta väggen till duschen åt vänster så att det blir ett badrum.
Annars är det rätt bra om det går att gå på toaletten samtidigt som någon duschar.
1. Ta bort WC
2. Stäng igen dörren till sovrum 3 och gör en öppning precis bredvid murstocken.
3. Sätt upp nya väggar så att det blir en korridor till dörren till sovrum 2.
4. Sätt in en dörr till sovrum 3 i denna korridor.
5. Flytta väggen till duschen åt vänster så att det blir ett badrum.
Annars är det rätt bra om det går att gå på toaletten samtidigt som någon duschar.
Menar ni att det ska vara 3 sovrum på övervåningen men att ni inte vill ha ett genomgångsrum? I så fall håller jag med BirgitS om förslaget.
Om ni menar att ni vill ha ett extra, dvs 4 sovrum tror jag det blir svårt att få till på ett bra sätt med trappan och fönsterna där de är. Har du några mått eller bilder så man kan få någon uppfattning om hur det egentligen ser ut? För rummen låter som du säger stora, men svårt att få en uppfattning av hur snedtaket påverkar utrymmena.
Om ni menar att ni vill ha ett extra, dvs 4 sovrum tror jag det blir svårt att få till på ett bra sätt med trappan och fönsterna där de är. Har du några mått eller bilder så man kan få någon uppfattning om hur det egentligen ser ut? För rummen låter som du säger stora, men svårt att få en uppfattning av hur snedtaket påverkar utrymmena.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Ja, i så fall behöver man nog veta var takhöjden är lägre än 190 cm. Den blå linjen kan ju inte markera den takhöjden för då skulle man ju slå huvudet i taket när man kommer upp i trappan.L lillanutten skrev:
Jag antar att blå linjen är där taket börjar slutta, men det säger ju inget om hur det är på lägsta stället och hur det ser ut med fönsterna på långsidorna så frågan är ju om det går att göra ett rum under snedtaket alls eller om det blir för lågt i takhöjd i hela rummet.BirgitS skrev:
Vi vill ha ett sovrum till, samt bygga bort genomgången från rum 2 till rum 3.L lillanutten skrev:Menar ni att det ska vara 3 sovrum på övervåningen men att ni inte vill ha ett genomgångsrum? I så fall håller jag med BirgitS om förslaget.
Om ni menar att ni vill ha ett extra, dvs 4 sovrum tror jag det blir svårt att få till på ett bra sätt med trappan och fönsterna där de är. Har du några mått eller bilder så man kan få någon uppfattning om hur det egentligen ser ut? För rummen låter som du säger stora, men svårt att få en uppfattning av hur snedtaket påverkar utrymmena.
Bifogar en bild där snedtaket syns (det är likadant i alla rum). Takhöjden är 1,2 meter närmast ytterväggen. Takhöjd som högst 2,5 meter.
Ja precis det är där sluttningen börjar. Fönster har jag ritat in på ritningen. Men vi kommer nog inte undan att ta upp för ett nytt fönster någonstans för att kunna få ett sovrum till.L lillanutten skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Kanske nåt sånt här. Det blir visserligen en ganska lång och troligen rätt mörk korridor men det blir bara en korridor och förhoppningvis inte allt för många krångliga vinklar och vrår.
Går det kanske också att ta upp ett fönster mitt emot korridoren för att få in ljusinsläpp vore det trevligt och gör kanske att korridoren inte känns så mörk och trång
Satte in två dörrar på bad, så får man klura på vad som blir bäst både utifrån inredning i badrummet men också utanför (meningen är alltså att det bara ska vara en dörr där). Jag tror att dörr från korridoren är smidigast trots att den hamnar i en korridor men skönt att slippa slå upp dörren på nån som kommer upp från trappan.
Går det kanske också att ta upp ett fönster mitt emot korridoren för att få in ljusinsläpp vore det trevligt och gör kanske att korridoren inte känns så mörk och trång
Satte in två dörrar på bad, så får man klura på vad som blir bäst både utifrån inredning i badrummet men också utanför (meningen är alltså att det bara ska vara en dörr där). Jag tror att dörr från korridoren är smidigast trots att den hamnar i en korridor men skönt att slippa slå upp dörren på nån som kommer upp från trappan.
Klicka här för att svara




