Övrigt Off Topic
Modig: ->TreeView Tack för svar! Jag har firmakonto med bankgiro, kort o.s.v. betalar 600 kronor per år för det (SEB), vet inte om det skulle vara dyrare ifall jag hade AB. Som fristående konsult har jag inte upplevt att någon har lagt någon vikt vid bolagsform, men jag håller med om att AB kan ge ett mer seriöst intryck. ->BiFuel För diskussionens skull är det, som nämnts tidigare, viktigt
Avemo: Nu har jag varit på skroten och skaffat ett femte hjul och en saxdomkraft till bilen. Så nu skall jag vara förberedd om jag får punktering igen.
tommib: Det han troligen menar är att en förlängningskabel på 3-3,5 m är tänkt för en mer permanent placering (jag undviker avsiktligt installation här) till t.ex. en lampa eller en stereo som inte har ett eluttag i närheten medan en 25m sladd är tänkt som en tillfällig sak som inte lämnas.
Stefan Bengtsson: Jag har köpt "storpack" av kabelskor på biltema. Meningslöst att länka, för förpackningen syns inte. Sen har jag öst över kabelskorna i sortimentslådor, och kvar blir de utmärkta små plastaskar som jag tror är precis såna som TS önskar sig.
gaidin: Som sagt, för bästa smak, koka köttet mört i tryckkokaren men bara vatten, eventuellt lite salt. Börja sedan om med vad du nu vill ha i din gryta och koka som vanligt men du slipper flera timmars kokning för att få köttet mört.
Daniel 109: På elsidan finns det i alla fall tydliga regleringar. Även om det på sistone blivit uppenbart att reglerna inte är helt bra. Jag har svårt att se att PTS kan göra något åt marknaden. Det finns ju på vissa håll offentliga alternativ via kommun.
SBH: det är sak samma hur man lagar mat. bara man kan göra någon sorts mat själv.
mexitegel: Nej, inget märke i lacken men bucklan är i precis i närheten av falsen på dörren så det är risk för att det inte går att dra ut den. Får åka till skadeverkstaden och höra vad de säger. BMW har jag själv inte kommit överens med och körglädje är det gott om med quattro på snöiga vägar på vintern. Men smaken är ju som baken och tur är väl det. :) Nya A4:an med den nya
Anna_H: [citat] Som med människor: han drack och kissade mycket och verkade inte riktigt må bra. Förklaringen till diabetesen är troligen att han var på rymmen två månader mitt i vintern när han var runt året. Svält ökar risken för diabetes.
cpalm: [video=youtube;Ba_VSfjJj3U]https://www.youtube.com/watch?v=Ba_VSfjJj3U[/video]
j-o75: Om jag har räknat rätt så blir det ungefär så här: Ett kylskåp i den storleken jag tittat på är på 45w. om det går 20 minuter per timme gör det åt ca 324wh per dygn. omformaren har en effektivitet på 85% kanske? Då skall den matas med 381wh för under ett dygn plus tomgångsförbrukningen som är på ca 5w*24h= 120wh alltså går det åt ca 0,5kwh per dygn. Det borde väl ett
Holmspel: [citat] Nädå, det blir bara för mycket mängd färdigt kaffe. 70% av den mängd man får ut hade vart perfekt! Det är på Gevalias original. Många kaffe-drickare tycker det blir riktigt gott kaffe. Dom tog bort skummet* ett tag och det blev nog lite för många klagomål så det är nu tillbaka :) *inget mjölkskum utan ett litet kaffeskum på toppen.
gusvo085: Smart med insekter! Bilen vill tvättas ja, den ska bara gå 100 mil imorrn innan jag tvättar.
j-o75: Nu är jag igång med en husvagnstråd igen. Tänkte höra om någon har en instruktionsbok till öggestorp regent 580 liggandes med elschema, som skulle vilja scanna in den? det verkar vara helt omöjligt att förstå hur sladdarna är dragna! Insåg att 12v kabeln till kylskåpet inte är inkopplad. Det står i den bok jag har, men det står ingenstans var sladden går och var man skall koppla
FRS05: Frågan är väl vad som hade hänt om du väl skulle bli arbetslös? Hade jag inte bytt a-kassa så har jag svårt att se att min gamla kassa, IF Metall, skulle vara sugna på att betala ersättning till mig. Om jag då hade bytt jobb och blivit arbetslös sedan efter något år eller så. A-kassorna lägger väl ingen tid att kontrollera att man är rätt i rätt a-kassa utan de blir bara glada
nino: Min deklaration brukar vara klar vid semestern typ så jag har ingen aning än, lär väl få skaplig restskatt e jag rädd då jag sålde en lgh med 400% vinst (dock inga Stockholms priser)
Nanny Fine: Btw, så lärde vi oss också att man tydligen måste koppla ur batteriet om bilen ska stå över vintern.. Hade vi bara vetat det i oktober så... :)
heimlaga: Jag håller med Lutte. Det finns någonstans på nätet en referens där man kan slå upp vad bokstäverna betyder men jag minns inte var. Sedan finns det ju olika täthetsklasser. C0 är väl det normala och C3 extra glappt och så vidare. Du kan ha fått fel sort. Jag skulle satsa på en extra glapp sort eftersom varvtalet är lågt och vaselinet tjockt i kylan. Framför allt låter det som ett
j-o75: Konstigt att det skall vara så svårt att hitta en sådan som reservdel. Det borde väl finnas till flera vagnar?
yonna: Jag hittade den nu, när jag "kände igen" sångarna, rensad, också på you tube ... originalet är ju från 1927 så det är mäktigt! ByggaHus är också mäktigt ... som kan lösa 'ens drömmar! Stort tack!
knipo: Jag hade hört med en duktig guld eller silversmed. Har fått hjälp med metall-lagningar av en för några år sedan. Om inte annat vet de säkert vem som kan hjälpa dig. Lycka till.
hsd: Det drabbar ju restauranger som sköter sig, om anmärkningar finns på en men det anges inte vilken så uppstår misstroende för alla i det aktuella samhället vilket i sin tur sänker omsättningen även för de som sköter sig
Pierre_r: Att något ser enkelt ut att byta på bilar betyder inte att det är det. Tex min Jeep, jag fick för mig en gång att byta bypass slangen från vattenpumpen till insuget såg klämmorna i vardera ände utan problem men fick absolut inte av dom pga lite plats. Efter lite läsande så fick jag reda på att hela fästet som acpump,generator och servopump sitter på måste bort. Det tog 3 timmar att
[SH]: [citat] Inte dyrare heller... Har själv en riktigt trevlig HTPC men vi har bara en tv just nu. Utökas beståndet lär resterande burkar få nöja sig med en RPi3 eller liknande. Möjligen Android-box liknande Shield TV.
Fairlane: [citat] Det förstår jag, men jag vill inte göra själv. Jag vill lämna in bilen till dem och få det gjort. Jag tvingas göra själv. Samma med service. Jag mailar och frågar om. Vilken service som de rekommenderar och vad den kostar och hur beläggningen är närmsta månaden. Inget svar 8ggr av 10.