18 283 läst ·
112 svar
18k läst
112 svar
Fortkörningsböter
Kanske en skröna, men en polare till en polare hade visst blivit stoppad av polisen för fortkörning. Så fort han stannat och innan polisen hann fram satte han sig i baksätet med sina två polare. Polisen kunde inte avgöra vem som körde och kunde inte då fälla någon för fortkörning.J JohanLun skrev:
Fast tar man fildelning så verkar man ha infört att fälla varandra solidariskt (Piratebay-målet), så det kanske egentligen blir så med fortkörningen också.
Att polisen 'tar körkortet' innebär i praktiken att dom anmäler till transportstyrelsen att det ska återkallas. Det spelar ingen roll vad du har för plastbit i plånboken eller om du ens har körkortet med dig.
Det var väl bara en bot du kan få, vad har indragning med den att göra? Att du ser till att allt gått rätt till formellt tycker jag är berömvärt det borde fler göra för att skärpa de inblandade, men att använda det för att smita ur något man själv vet är fel är knappast vettigt. Nu behöver ju inte det senare upphäva det första så för all del grilla byråkratin lite om du orkar.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har raderat en off topic diskussion. Vi håller oss till TS fråga:
"Vad händer där näst?
Vad jag förstod så blir man kallad till tingsrätten, men man kan betala böterna nån dag innan?
Någon som VET hur det går till? Skicka gärna pm om nån känner för det."
/Moderator
"Vad händer där näst?
Vad jag förstod så blir man kallad till tingsrätten, men man kan betala böterna nån dag innan?
Någon som VET hur det går till? Skicka gärna pm om nån känner för det."
/Moderator
Jag har inget emot lite off topic...
Jag får inte ut kopia på utbildnings bevis, det räcker enbart med att polismannen intygat att han gjort rätt, är det riktigt?
Förundersökningsledaren skulle skicka allt vidare till åklagare i slutet av månaden men skickar allt vidare idag, har troligtvis tröttnat på mig efter 2 mail...
Antar att åklagare kommer ta ställning till om det ska leda till åtal nu eller inte?
Jag får inte ut kopia på utbildnings bevis, det räcker enbart med att polismannen intygat att han gjort rätt, är det riktigt?
Förundersökningsledaren skulle skicka allt vidare till åklagare i slutet av månaden men skickar allt vidare idag, har troligtvis tröttnat på mig efter 2 mail...
Antar att åklagare kommer ta ställning till om det ska leda till åtal nu eller inte?
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Och när jag satt som åtalad för fortkörning i tinget så sov hälften av nämndemännen och de andra tittade i sina telefoner. Åklagaren kunde inte ens redogöra för i vilken riktning jag hade kört. Och det är avgörande eftersom det fanns olika hastighetsgränser där.Hemmakatten skrev:
Klicka här för att svara
