M
J JohanLun skrev:
Du kan ju alltid försöka med att det inte var du som körde, utan en för dig okänd man vid namn Günther som ville provköra bilen men hastigt försvann i samma sekund du stannade...
Kanske en skröna, men en polare till en polare hade visst blivit stoppad av polisen för fortkörning. Så fort han stannat och innan polisen hann fram satte han sig i baksätet med sina två polare. Polisen kunde inte avgöra vem som körde och kunde inte då fälla någon för fortkörning. :D

Fast tar man fildelning så verkar man ha infört att fälla varandra solidariskt (Piratebay-målet), så det kanske egentligen blir så med fortkörningen också.
 
Man ska tydligen ha ett internationellt idkort istället för körkort då kan dom inte ta kortet på plats, man klarar sig iaf genom en rutinkontroll men inte om dom knackar på datorn
 
Att polisen 'tar körkortet' innebär i praktiken att dom anmäler till transportstyrelsen att det ska återkallas. Det spelar ingen roll vad du har för plastbit i plånboken eller om du ens har körkortet med dig.
 
Så e det ju men dom kan ju ta kortet från dig på plats om du lämnar över det men i slutändan så är det transportstyrelsen som beslutar om det
 
Det var väl bara en bot du kan få, vad har indragning med den att göra? Att du ser till att allt gått rätt till formellt tycker jag är berömvärt det borde fler göra för att skärpa de inblandade, men att använda det för att smita ur något man själv vet är fel är knappast vettigt. Nu behöver ju inte det senare upphäva det första så för all del grilla byråkratin lite om du orkar.
 
Jag har raderat en off topic diskussion. Vi håller oss till TS fråga:

"Vad händer där näst?
Vad jag förstod så blir man kallad till tingsrätten, men man kan betala böterna nån dag innan?
Någon som VET hur det går till? Skicka gärna pm om nån känner för det."

/Moderator
 
Jag har inget emot lite off topic...

Jag får inte ut kopia på utbildnings bevis, det räcker enbart med att polismannen intygat att han gjort rätt, är det riktigt?

Förundersökningsledaren skulle skicka allt vidare till åklagare i slutet av månaden men skickar allt vidare idag, har troligtvis tröttnat på mig efter 2 mail...

Antar att åklagare kommer ta ställning till om det ska leda till åtal nu eller inte?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För många år sedan satt jag som nämndeman i tingsrätten under 6 års tid. Det måste varit hundratals olika trafikbrott jag varit med och dömt i. Generellt sett så frikändes endast någon procent av de åtalade. Bevisningen som åklagaren la fram ansågs för det mesta korrekt och vederhäftigt.
Och när jag satt som åtalad för fortkörning i tinget så sov hälften av nämndemännen och de andra tittade i sina telefoner. Åklagaren kunde inte ens redogöra för i vilken riktning jag hade kört. Och det är avgörande eftersom det fanns olika hastighetsgränser där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.