frugan gillar fåglar och tänkte man kunde köpa en kikare till henne..

så vad ska man köpa, får man nåt för 1000:- ?

finns säkert andra forum för detta men jag orkar inte bli medlem på nåt ornitologforum :)
 
Jag är ingen ornitolog men köpte en Opticron på Astro Sweden för ett några år sedan och är nöjd med den. Du får förhoppningsvis fler tips från från någon som är mer insatt i ämnet än jag.:)
 
Tjena!

Skall det vara en tubkikare eller en handhållen kikare, nytt eller begagnat?
Jag hade satsat på begagnat.
Kowa är ett bra märke på tubkikare, och kan säkert hittas till rimliga priser på nätet.

Gäller det handkikare så leta efter gamla kikare från försvaret. De säljs ibland oförskämt billigt på nätet. Väldigt bra tysk optik och dessutom vädertåliga. De är väl oftast i 6 eller 8 gångers förstoring, men trots det ofta bättre skärpa än kikare med större förstoring med anledning av den fina optiken.

Här är ett exempel på en kikare som skulle kosta mångdubbelt mer ny.
https://www.blocket.se/kalmar/Carl_...skor_taltsang_73623463.htm?ca=23_8&w=3&last=1
 
ceson ceson skrev:
Jag är ingen ornitolog men köpte en Opticron på Astro Sweden för ett några år sedan och är nöjd med den. Du får förhoppningsvis fler tips från från någon som är mer insatt i ämnet än jag.:)
det verkar vara bra pris på denna nu. man kanske skulle slå till :)
 
Hemmakatten
Tror du gjort ett bra köp. Naturbokhandeln är seriösa och säljer inga skräp-produkter.

Köpt en tubkikare därifrån och fick god hjälp med valet av kunnig personal.
 
Jag tror också att du gjort ett bra köp, tyckte också priset var bra på Naturbokhandeln därav min länk dit och inte till Astro Sweden som jag har på hemmaplan och brukar rekommendera ;)
Hoppas att hustrun blir nöjd:)
 
tack!

även jag tycker det ska bli spännande med en riktig kikare..

kanske blir en tubis sedan :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.