Hej!

Jag har bestämt mig för att börja spela piano. Jag vill lära mig allt från grunden, så det jag är ute efter är böcker på svenska som behandlar musik/pianoteori, notlästning etc.

Finns det någon byggare här inne som kan hjälpa mig? :)

MS

F
Kul! Jag spelade piano under skolåren men slutade efter gymnasiet när jag inte längre hade något piano hemma. För ett halvår sedan köpte jag mig ett piano igen, och spelar nästan dagligen, ffa tillsammans med barnen.
Normalt sett tycker jag det är helt rätt att börja från grunden med teori först och först därefter börja på riktigt. Med piano undrar jag om man inte skulle börja i andra änden. Spela först, teori sen, annars tror jag de flesta tröttnar. Har du ett "riktigt" eller elpiano?
Det finns ju mängder av bra (och en hel del dåliga...) tutorials på youtube att se och spela med. Några program (Yousician eller playground sessions) där du antingen kopplar in digitalpiano med usb eller använder mic till ett riktigt piano. Komplett med bra videolektioner och teori men också övningar med komp i bakgrunden som du ska spela till och får feedback på resultatet. Funkar för nybörjare också. Roligt och blir fort musik av det utan att man är mästare själv.
Jag hade hade vanliga musikskoleböcker när jag tog lektioner, ("pianogehör") de finns säkert att låna på biblioteket.
Musikteori är ganska torrt, spela är kul och lätt att komma igång med på piano.
Tyvärr dåligt svar på din specifika fråga, men så är det på internetforum... lycka till med spelandet!

Ray Charles lärde sig att spela utan att ens titta på tangenterna. Själv plinkar jag gitarr och finner att viss musikteori hjälper till att förstå vad man gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.