Efter en väldigt jobbig tid med vår valp (dvärgpudel) på 6 månader, fick vi idag beskedet har stackaren har problem med höften och det kommer sannolikt behöva åtgärdas.
Från början: För ca 3 månader sedan så bröt hunden ena frambenet när hon lekte hemma. Vi gjorde operation och allt var frid och fröjd. Dom monterade in en titanplatta som skall tas bort efter ca 4 veckor. 4 dagar innan den skall tas bort så blir hon ganska uppjagad och jag försöker lugna henne varpå hon hoppar ur min famn när jag skall sätta ner henne på golvet och bryter andra benet. Det blev ännu en operation och alla försäkringar är för länge sedan uttömda.
Idag fick vi första titanplattan ut opererad och samtidigt bad vi dom att kika på hennes bakben då hon haft svårt att gå på detta i ungefär tre dagar. Efter operationen är färdig så röntgar dom höften och säger att sannolikt har höften ett medfött fel och höften måste "bytas" ut.
Röntgen bilderna var ganska oklara efter som dom gjorde det efter operation och hon höll på att vakna så det vi tar nya bilder på torsdag eftersom dom inte våga söva henne igen.
Vi är hel förstörda hemma efter choken och försöker ta in och söka på information.
Någon som gjort vid höften på sin bäste vän?
Från början: För ca 3 månader sedan så bröt hunden ena frambenet när hon lekte hemma. Vi gjorde operation och allt var frid och fröjd. Dom monterade in en titanplatta som skall tas bort efter ca 4 veckor. 4 dagar innan den skall tas bort så blir hon ganska uppjagad och jag försöker lugna henne varpå hon hoppar ur min famn när jag skall sätta ner henne på golvet och bryter andra benet. Det blev ännu en operation och alla försäkringar är för länge sedan uttömda.
Idag fick vi första titanplattan ut opererad och samtidigt bad vi dom att kika på hennes bakben då hon haft svårt att gå på detta i ungefär tre dagar. Efter operationen är färdig så röntgar dom höften och säger att sannolikt har höften ett medfött fel och höften måste "bytas" ut.
Röntgen bilderna var ganska oklara efter som dom gjorde det efter operation och hon höll på att vakna så det vi tar nya bilder på torsdag eftersom dom inte våga söva henne igen.
Vi är hel förstörda hemma efter choken och försöker ta in och söka på information.
Någon som gjort vid höften på sin bäste vän?
Redigerat:
En bekant opererade och bytte höften på sin hund, blev bra efter det var ioförsej "bara" två år sedan. Det är en blandras av mellanstorlek ca 25kg.
Har du köpt hunden av en SKK registrerad uppfödare/kennel så brukar det finnas en försäkring hos uppfödaren mot fel och sjukdommar tills hunde blivit tre år.
Har lärt mej att det kan vara dyrt med djur, och en bra försäkring rekomenderar jag.
Vi kan förmodligen inte vara utan hund. Provade vara utan efter vår gamla fina vove blev gammal och sjuk utan möjlighet till att bli bra så tog vi ett svårt beslut. Efter ett halvår hade vi en valp, inte för att ersätta den gamla, det kan inget nytt djur göra. Att ha hund är en livsstil tror jag, det är även bra för vår hälsa. Man kommer ut i ur och skur.
Vet att på min ras så kollar man höften tidigast vid ett års ålder, då den inte säkert är stabil innan.
Hur det är på andra raser vet jag inte så det kan säkert vara olika.
Tror dock inte man kan operera innan de vuxit färdigt. Våran stannade i växten vid 1,5år ca.
Hoppas det ordnar sej med voven.
Har du köpt hunden av en SKK registrerad uppfödare/kennel så brukar det finnas en försäkring hos uppfödaren mot fel och sjukdommar tills hunde blivit tre år.
Har lärt mej att det kan vara dyrt med djur, och en bra försäkring rekomenderar jag.
Vi kan förmodligen inte vara utan hund. Provade vara utan efter vår gamla fina vove blev gammal och sjuk utan möjlighet till att bli bra så tog vi ett svårt beslut. Efter ett halvår hade vi en valp, inte för att ersätta den gamla, det kan inget nytt djur göra. Att ha hund är en livsstil tror jag, det är även bra för vår hälsa. Man kommer ut i ur och skur.
Vet att på min ras så kollar man höften tidigast vid ett års ålder, då den inte säkert är stabil innan.
Hur det är på andra raser vet jag inte så det kan säkert vara olika.
Tror dock inte man kan operera innan de vuxit färdigt. Våran stannade i växten vid 1,5år ca.
Hoppas det ordnar sej med voven.
Det trista i sammanhanget är att hela försäkringen och ytterligare 40tkr till gick för att fixa benbrotten. Så på hennes första 6 månader har hon redan slukat 100tkr hos veterinären. 
Efter att vi fösökt minnas tillbaka vad som egentligen blev sagt hos veterinären så kom vi fram till att nedanstående är den faktiska sjukdomen (legg calve Perthes). Hittade att anicura verka vara duktiga på detta så tänkte höra lite med dom imorgon om det finns hopp
http://www.ccclub.se/avel-haelsa/sjukdomsinformation/legg-calve-perthes-sjukdom-lcp-perthes
Efter att vi fösökt minnas tillbaka vad som egentligen blev sagt hos veterinären så kom vi fram till att nedanstående är den faktiska sjukdomen (legg calve Perthes). Hittade att anicura verka vara duktiga på detta så tänkte höra lite med dom imorgon om det finns hopp
http://www.ccclub.se/avel-haelsa/sjukdomsinformation/legg-calve-perthes-sjukdom-lcp-perthes
Var på röntgen i veckan och fick beskedet att det inte alls var så allvarligt som de trott från början i hennes leder och som dom kunde se på de första väldigt otydliga röntgen bilderna.
Nu har dom ordinerar strikt vila för vår valp och anti inflammatorisk medicin under tiden. 1 juni plåtar dom nya bilder och är det bättr då så behöver sannolikt ingen åtgärd göras
Nu har dom ordinerar strikt vila för vår valp och anti inflammatorisk medicin under tiden. 1 juni plåtar dom nya bilder och är det bättr då så behöver sannolikt ingen åtgärd göras
Tyvärr så gick det inte att låta valpen vila och på så sätt få sjukdomen i höften att läka sig själv. Veterinären fick vid plattborttagningen även ta bort ledkulan. Det gick mycket bättre än förväntat hon blev pigg och glad direkt började gå på benet mycket bättre än vad vi kunde förvänta oss.
Dock blev det för bra, när hon rastades hemma på gräsmattan trampade hon fel och benet small av igen 2 veckor efter plattan plockats ut, detta hände nu vid midsommar. Fick det ganska snabbt opererat och veterinären kände sig nog medskyldig då dom körde i princip hela ingreppet på goodwill men meddela samtidigt att fungerar det inte nu så kommer dom inte kunna göra mer.
Nu får hon vila igen och med förhoppningar att det kommer blir bra
Här är hon för någon vecka sedan i väntan på operation med fixerat ben.
Dock blev det för bra, när hon rastades hemma på gräsmattan trampade hon fel och benet small av igen 2 veckor efter plattan plockats ut, detta hände nu vid midsommar. Fick det ganska snabbt opererat och veterinären kände sig nog medskyldig då dom körde i princip hela ingreppet på goodwill men meddela samtidigt att fungerar det inte nu så kommer dom inte kunna göra mer.
Nu får hon vila igen och med förhoppningar att det kommer blir bra
Här är hon för någon vecka sedan i väntan på operation med fixerat ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara