Blev stoppad pga fortkörning, 99 på 80, nekade då jag inte tyckte att jag gjort nåt fel...
En bil åkte ut framför mig och för att inte behöva bromsa hårt och få bilen bakom i skuffen så gick jag ut i vänstra filen som dessvärre gick ihop till ett fält strax framför så jag fick lov att gasa på ordentligt för att reda ut situationen och där stod dom så klart...

Nu undrar jag lite vad som händer här näst, enligt trafikpolisen så skulle utredningsgruppen kontakta mig om ett tag och höra om jag ångrat mig och erkänner.
Vad händer där näst?
Vad jag förstod så blir man kallad till tingsrätten, men man kan betala böterna nån dag innan?
Någon som VET hur det går till? Skicka gärna pm om nån känner för det.
 
Jag tror med betoning på tror, att om det går så långt att du får en kallelse till tingsrätten, då börjar det ticka pengar, utöver själva böterna.
 
Kan väl aldrig bli dyrare än själva böterna om det går till tinget.
Om du nu inte anlitar en advokat
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nästa steg är nog snarare att en rapport lämnas till åklagare som antagligen kommer att skicka ett strafföreläggande med hopp att du erkänner. Vill du inte det så kommer det antagligen bli rättegång där du troligen kommer att befinnas skyldig och få samma bötessumma som du fick vid vägkanten. Rent krasst är det osannolikt att tingsrätten anser att din fortkörning var befogad då det nog gått minst lika bra att sakta ner.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Ursidae har helt rätt. Jag har gått igenom det hela. Om man nekar och inte erkänner så kommer det troligen bli en rättegång i tingsrätten, den lägsta instansen. Där kan du inte förvänta dig någon rättskipning, eller att rätten tror dig. Du kan lägga fram din berättelse, du kan åberopar vittnen. Om vittnen måste frånvara sina jobb för det kan dom kräva dig på deras inkomstbortfall. Du kan lägga fram bevis. Du kan men behöver inte anlita advokat. Domen avkunnas skriftligen några veckor efter förhandlingen. Domen kan bli samma böter som vid vägkanten. Du behöver inte betala rättegångskostnader.
Finansiellt har du inga risker. Det hela kommer att bli en fars-artad uppvisning av svensk rättsväsen. En skenprocess. Lärorikt men bortkastad tid.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du inte erkände fortkörningen på plats så kommer polisen att skriva en rapport till åklagaren. Åklagaren kommer i sin tur att skicka ut ett strafföreläggande till dig där du ges möjlighet att betala in böterna, samma belopp som du skulle fått av polisen ute på platsen. I och med att du betala så erkänner du "brottet".
Skulle du välja att ändå inte betala böterna så går ärendet vidare till tingsrätten. När det är dags för ditt mål så kommer du att bli kallad till tingsrätten. Du behöver inte närvara på förhandlingen om du inte vill, men då kan du å andra sidan inte heller förklara varför du anser att du inte skall ha böterna. Är det så att du har en rimlig anledning att slippa böter så skall du givetvis fortsätta neka och åka till tingsrätten och argumentera för din sak.
Annars är det väl lämpligt att betala böterna när åklagaren skickar ut dem till dig.
Bötesbeloppet är detsamma även om du blir dömd i tingsrätten.

Personligen tror jag att du kommer att åka på böterna i tingsrätten även om du förklarar hur det gick till. Eftersom du kunde gå ut i vänsterkörfält så undvek du den direkta faran och kunde i det läget ha bromsat ned farten istället för att öka farten.
Men det är bara vad jag tror efter att ha läst din förklaring.

Skulle du gå vidare till tinget så önskar jag dig lycka till, och då får du gärna skriva hur det gick!
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
KalleKe
Min farbror är polis och menade på att man aldrig skall godkänna på plats för att det kan alltid bli "fel på vägen" i processen som gör att åklagare väljer att lägga ner innan första instansen men har man skrivit på så går det inte att ångra.

Har igen personlig erfarenhet dock :p
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Domen avkunnas skriftligen några veckor efter förhandlingen. Domen kan bli samma böter som vid vägkanten. Du behöver inte betala rättegångskostnader.
Finansiellt har du inga risker. Det hela kommer att bli en fars-artad uppvisning av svensk rättsväsen. En skenprocess. Lärorikt men bortkastad tid.
Vid brott av enkel beskaffenhet är det vanligt att domen avkunnas direkt efter förhandlingen. Skulle tro att det gäller i detta fallet.
 
Det tillkommer en avgift till brottsofferfonden på alla mål som går vidare tror det är ca 400 kr det är det enda du förlorar
 
F
K knipo skrev:
Eftersom du inte erkände fortkörningen på plats så kommer polisen att skriva en rapport till åklagaren. Åklagaren kommer i sin tur att skicka ut ett strafföreläggande till dig där du ges möjlighet att betala in böterna, samma belopp som du skulle fått av polisen ute på platsen. I och med att du betala så erkänner du "brottet".
Skulle du välja att ändå inte betala böterna så går ärendet vidare till tingsrätten. När det är dags för ditt mål så kommer du att bli kallad till tingsrätten. Du behöver inte närvara på förhandlingen om du inte vill, men då kan du å andra sidan inte heller förklara varför du anser att du inte skall ha böterna. Är det så att du har en rimlig anledning att slippa böter så skall du givetvis fortsätta neka och åka till tingsrätten och argumentera för din sak.
Annars är det väl lämpligt att betala böterna när åklagaren skickar ut dem till dig.
Bötesbeloppet är detsamma även om du blir dömd i tingsrätten.

Personligen tror jag att du kommer att åka på böterna i tingsrätten även om du förklarar hur det gick till. Eftersom du kunde gå ut i vänsterkörfält så undvek du den direkta faran och kunde i det läget ha bromsat ned farten istället för att öka farten.
Men det är bara vad jag tror efter att ha läst din förklaring.

Skulle du gå vidare till tinget så önskar jag dig lycka till, och då får du gärna skriva hur det gick!
Man kan ju av rättsäkerhetsskäl inte bli dömd i sin frånvaro. Har man inte för avsikt att närvara så skall man väl vara ganska tydlig med det. Dyker man inte upp så skjuts rättegången upp och man får en påbackning med 500kr (så var det iallafall 1998 när dom skulle ha mig till tinget för en liknade sak).
 
KalleKe Sammy_j skrev:
Min farbror är polis och menade på att man aldrig skall godkänna på plats för att det kan alltid bli "fel på vägen" i processen som gör att åklagare väljer att lägga ner innan första instansen men har man skrivit på så går det inte att ångra.

Har igen personlig erfarenhet dock :p
Varför ska man inte ta sitt ansvar och erkänna att man har gjort fel istället för att flera ytterligare personer i rättsväsendet ska lägga ner skattefinansierad tid på att komma fram till att du har gjort fel?

Visst, det finns fall då man själv anser att det finns förmildrande omständigheter, men att alltid neka ansvar är ett otyg som borde kosta för den skyldige.
 
  • Gilla
chrwal och 8 till
  • Laddar…
Har varit med om liknande situation, jag körde om en kö med ett LGF längst fram, men där ingen annan ville/vågade köra om. Då svänger ett fordon ut mot mig på huvudleden, utan att ens stanna för stopplikt mitt framför ögonen på polisen. Jag gasade på för att undvika en olycka och polisen knäppte mig för fortkörning.
Överklaga och förklara vad som hänt hjälpte inte ett dyft, det verkade som man inte ens läste vad jag och mina 3 vittnen i bilen skrev.
Det var bara att betala och se glad ut.
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Man kan ju av rättsäkerhetsskäl inte bli dömd i sin frånvaro.
Det kan man visst. Det kallas för tredskodom

Men som tur är kollade jag runt lite till, och tredskodom kan bara avkunnas i mål där förlikning är en möjlighet, dvs ej brottmål och t.ex. fortkörning. :)
https://www.alltomjuridik.se/ordlista/tredskodom/
 
Kan man betala efter man blivit kallad till tinget?
Jag har en bra bit att åka dit och beroende på arbetsläget så kan eller kan jag inte åka det vet jag först när jag vet vilket datum det blir...

Körfältet gick ihop till ett kanske 150m längre fram så det var bara att gasa som gällde...
Även polismannen sa att hastigheten sjönk vid mätningen.

Ska man ringa och begära in protokoll på lasern nu eller ska man göra det senare, fotade av dom men det ena fick jag inte med hela på bilden
 
Eller så biter du i det sura äpplet och betalar bara. Det är nämligen där det kommer sluta.

Då sparar du oss alla en slant och själv lite tid.
 
  • Gilla
Solari och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.