Vi har fått uppgifter om att uppvärmningen för vårt lilla nyköpta kedjehus är 13 000kr/år och
idag finns en oljepanna.

Sitter nu och surfar lite på alternativa värmesystem, ex luft/vattenvärmepump, men då pratar man oftast om kwH.

Är det någon som kan hjälpa mig att räkna om 13 000kr (olja) till kwH?

Det låter som c:a 1,5m3 villaolja varje år, det motsvarar ungefär teoretiska 15000kWh. Jag vet inte vilken verkansgrad er oljepanna har, men en kvalificerad gissning är att det räcker med 12.000kWh/år i värme. Det är bra värden.

Fördelen med kedjehus är att man kan kolla lite med grannarna vad de har valt och hur det fungerar med dem. Era hus har ju väldigt lika egenskaper. Om inte oljepannan är kaputt redan så finns det ingen brådska med att byta, besparingarna lär inte vara så stora att det är lönt att byta oljepannan förrän den är utsliten.

Tack Swetrot!

Oljepannan är fräsch, från 1996.

Precis som du säger så är det kanske inte lönt att byta pannan ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Däremot så skulle vi bra gärna vilja utnyttja ytan där tanken nu står till en "snickarboa".

Vi har ännu inte flyttat in så jag har inte haft chansen att prata med grannarna än. Har dock sett "utenheter" som liknar mina föräldrars luft/luftvärmepump.

Kör på elpatronen istället om det finns en.
Det är tom billigare än olja.
Släng ut tanken, olja blir aldrig nånsin billigt igen.

Finns luft/luft värmepumpar som kapar er värmeräkning med kanske 3-4 tusen om året.
Bör kosta ca: 15 000-20 000 installerat av firma.

Men med den låga kostnaden är det inget att hetsa med, själv hade jag 34 000 kwh i uppvärming och varmvatten...

mvh

Totte_S
Ha dock med i beräkningen att säljaren inte har samma förbrukningsprofil som ni själva. Ett ensamt par som håller låg innetemperatur och inte duschar varje dag förbrukar inte i närheten av en trebarnsfamilj med tonpringar ;-)
Bara så ni inte bortser från det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.