2 037 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Brännaren startar ofta?
Hej,
Första vintern i huset och jag fundrar lite kring brännaren jag har till min CTC1200 family. Vi kör med olja och den förser oss med varmatten och värme till vårt vattenburna värmesystem.
Jag upplever att den startar lite väl ofta nu när vintern slagit till. Vid ca -5 grader ute går den ingång 2 ggr per timme och brinner i ca 7 minuter per start. Munstycket är 0,5. Pannan är nyservad och sotades i mars tidigare i år.
Är en brinntid på ca 14 min/tim rimligt?
Huset är på 135 kvadratmeter och ovanstående brinntid är uppmätt då pannan bara producerar värme för elementen.
Häls Fredrik
Första vintern i huset och jag fundrar lite kring brännaren jag har till min CTC1200 family. Vi kör med olja och den förser oss med varmatten och värme till vårt vattenburna värmesystem.
Jag upplever att den startar lite väl ofta nu när vintern slagit till. Vid ca -5 grader ute går den ingång 2 ggr per timme och brinner i ca 7 minuter per start. Munstycket är 0,5. Pannan är nyservad och sotades i mars tidigare i år.
Är en brinntid på ca 14 min/tim rimligt?
Huset är på 135 kvadratmeter och ovanstående brinntid är uppmätt då pannan bara producerar värme för elementen.
Häls Fredrik
Tack för svar! Då är det kanske inte helt uppåt väggarna alltså.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Brinntiden beror på vattenvolymen i pannan OCH hysteresen (temperaturskillnaden mellan tillslag och frånslag) hos termostaten och naturligtvis hur effektbehovet ser ut.
Protte
Protte
Klicka här för att svara