Möbelsnickeri
Pysslarn: [citat] Haha, just när man trodde att man visste någonting! :D Tack! Ser fram emot att få höra mer om detta. //Ronnie
plan-g: [citat] [citat] Snyggt! Har liknande projekt på G av egen ek. Blev det bra? Har du någon mera bild?
Karl.s: Ser inte heller några problem. Finns ju paxgarderober som är 37cm djupa, blir grovt sätt ungefär samma. Vill dessutom minnas att maxvikten är 60kg per hyllplan, dvs gott om marginal för bara en klädstång (ev att det bara gällde metod-stommarna)
luckmålare: [citat] Japp det var den jag hitta och såg att han delade av av allt på mitten och räknade. Nu sak man bara försöka komma ihåg de så man vet de:P Men har 3d printat en mall så blir att testa senare i kväll för att se om jag tänkt rätt
Bomba: [citat] Låter som en bra idé faktiskt Började riva i det men det är nog bättre att låta det vila lite. Då kanske det finns en skrubbhyvel i arsenalen. 😅 [bild]
ricebridge: Först och främst skulle jag nog skruvlimma en till kortling på tvären under bordet, mitt på. Dels för att hindra fortsatt vridning, dels för att kanske rentav rikta upp bordet igen. Därefter är nog enklast att slipa ner de övriga benen så bordet står rakt igen.
Nick 72: Riktigt snyggt. Nu blir jag väl lynchad när jag måste informera att det finns beslut att alla ska ha sk fastighetsnära insamling senast 2027. Det kan betyda att kommunerna måste inför andra kärl och därmed andra mått på dom. Här ser ju det mesta ut att vara långt gånget men om någon annan inspireras av tråden, kolla med er kommun innan ni gör för mycket
TIG-aren: [citat] Tack för ditt tips! 🥳👷🏻♂️…… tömde plånkan och köpte festool-borret! Nu vill jag sätta upp hyllor överallt 👍🏻😀
Småbrukaren: Plywood helt klart. Eller stående träpanel. Gips går sönder.
BSOD: Kapa 1cm i botten av dörren. Eller ställ garderoben på en en centimeter hög list.
Ignatius: Hej, jag har en äldre spegel med stavar i bambuimitation. Längst ut sitter kromade metallhylsor m diameter ca 18 mm som är i dåligt skick. Någon som har tips var man kan hitta nya? eller alternativ? [bild]
AndersS: Jag brukar köpa den dubbla tjockleken och klyva, blir oftast bättre kvalite utifrån hur virke sågas på sågverk.
TIG-aren: [citat] Om du har en baksida i samma material som stöder konstruktionen och lägger in en övre tvärslå på 45x22 kommer det funka….. felet många gör är att bygga FÖR grovt.
Bart: Jag har dem, plus en hel del andra. De fungerar utmärkt.
Pasjostrom: Som jag skrev i inlägget ovan så kan du sätta på stommen om du har enkelstommar, men jag har dubbel så jag har satt på hyllplanet.
Linnea Östlund: Tack för alla tips. Det löste sig när vi slipade igen och skrubbade ordentligt med målartvätt innan vi målade igen 😊👍🏻
Dan_Johansson: Hej allihopa! Ska matta ner några vägger innan tapetsering och rotade lite i sandpapperslagret som tidigare ägaren till mitt hus (han var modellsnickare) lämnade efter sig.. Frågan är alltså, har flintpapper, glaspapper och stearatpapper någon exotisk användning som jag inte vet om, eller är det bara "sandpapper" från tiden under "den stora sandbristen"? Kanske inte möbelsnickeri, men
kniv: Kommer sannolikt slå sig mer när det kommer in, så frågan är om du kommer ”förlora” mer virke på att behöva hyvla två gånger eller bara en gång om du lägger in det som det är. Kan nog bara du svara på. Upp till 3 säsonger utomhus och en inomhus har jag hört i andra forum. Men är väl som med de flesta tumregler, gäller ibland men inte alltid…
Hegge_: Det var inget limmmat på min säng så det kan jag inte uttal mig om. Vill minnas att det var häftat och till viss del spikat. Tror jag häftade och skruvade ihop den.
roband915: Designen är tänkt att likna ett "president" skrivbord eller vad jag ska kalla det. Ett pampigt o mäktigt skrivbord typ. Har alltid velat ha ett sådant :) det ska sen smyckas med lite lister o konstverk typ.
KråkorPåLoftet: Jag bor i ett litet rum - 2.4m tak, 3.5x3.5m - och skulle behöva mer utrymme. De loftsängar jag tittade på var alla för höga för mitt rum och det slog mig hur mycket mer praktiskt det skulle vara om jag kunde höja och sänka sängen. Det finns att köpa - de heter BedAway - men frakt, installation och sängen självt är alldeles för dyr, så jag funderar på att bygga en själv. Jag
Nybyggarn: Vet inte om https://bridgecitytools.com in i kategorin? Utanför EU och inga lågprisprodukter direkt! https://www.fine-tools.com
poppyhome: Tack så hemskt mycket @Alfredo !! Tycker det är kul att fixa, lära mig o lista ut saker själv, men ibland kanske jag tar mig vatten över huvudet. Fortsättning följer…😆 Men vilket fint välkomnande till detta forum! Tack!! 🙏🏼😀