Möbelsnickeri
BjörnKarl: Hej. Det skulle även funka med något av dessa gångjärn för överfalsade luckor. https://kulturbeslag.se/lyftgangjarn-for-overfalsade-dorrar-fonster-och-skapluckor/
Sara Ljung: Hej! Jag har köpt en bokhylla i lackad ekfanér och skulle vilja behandla den med någon typ av vitpigmenterad finnish. Just nu är den lite fläckig på sina ställen och även gulnat en del med åren. Skulle vara intressant att veta hur ni gjorde med ert bord och om ni blev nöjda? :)
trcjesa: Ja i princip dock är den normalt lite mer trögflytande än sk lamineringsepoxy. Tyvärr är inte denna typ av epoxy normalt inte uv beständig därför brukar man lägga klarlack över.
VLJ: Nu är det på gång iallafall och trots de utökade dimensionerna tycker jag det håller ihop bra. Satte ihop det på prov utan lim eller plug och det kändes rimligt stadigt. Sen ska det till två stöd på mitten och ett diagonalt vid varje ben också [bild]
Stefan1972: nej det är nog bara att glömma.........Ska vara då om du blöter ner hela skivan med rejält varmt vatten och sen sätter den i lite förspänning tills den är torr men resultatet är ju svårt att sia om.
Frustrator: Hade ett liknande tungt bord, men med ben till. Sålde det för ett par år sen. Tror jag fick 500:- för mitt.
Hep: Inte direkt blixtsnabbt, men här kommer en uppdatering. Det blev väldigt bra resultat. Mjuka och rena ytor och en nästan löjligt bra passform. Nu när jag byggt klart de 1800-talsanpassade möblerna behöver jag nya skär för mindre krusidulliga ramar.
Simon Rose: [citat] Jag behövde inte beställa för när jag kollade fanns det inne i Häggvik. Ringde butiken samma dag och de bokade upp dem, så åkte jag och hämtade dem på eftermiddagen. De sågade också till dem för mig. Kvaliten var bra på själva trät. Ytan på A-sidan som förväntat och fin. C-sidan var lite sämre än jag hade trott, lite väl stora sprickor och kvisthål tyckte jag för
Stefan_R: Tack för svaren! Det känns som ett verktyg som inte passar mig och åtminstone en grej mindre att sukta efter. 😅
Mackk: [citat] [bild] Såhär ser hastigheten ut på min svarv. Jag tycker att de har skrivit storleken i fel ordning. Den minsta diametern borde ju ha den högsta hastigheten. I övrigt tolkar jag det som att det är likvärdigt med din figur. Men jag föredrar lite lägre hastighet. Mvh Mackk
SvanteC: Antagligen shellack. Jag får testa att polera med lite sprit, tack!
DennisCA: Jag skulle väl satsat på att låta det vara kallt men torrt (tätt hus, avfuktare som klarar låg temp). Sen ta reda på vad det billigaste sättet att snabbt skapa stora mängder värme då man ska jobba där. Typ diesel, gasol, el eller ved.
Chokladmonster: Frun vill ha en ny tv-bänk men hittar ingen som passar hennes önskemål om utformning så jag har erbjudit mig att bygga en och efter några år med hus har jag fått allt större förtroende att bygga saker. Budgeten är begränsad vilket kommer påverka materialet. Jag står och väljer mellan plywood eller limfog. Möbeln ska betsas/oljas med pigment så att den blir så lik valnöt i tonen
och en till: [citat] Då får det torka först men som experiment hyvlade jag en bräda också för att se hur hur mycket det riskerar att slå sig.
stigen: Hej @VJL! Det stämmer! Dom används som ett stämjärn för att skära rent. Slipat har jag aldrig gjort men när det blir dags kommer jag att använda mina små diamantslipverktyg. Dom pennformade slipverktygen har en konisk spets om man vänder på pinnen. Det borde fungera tycker jag men det får tiden avgöra. Dag [bild]
raveper: Tryck i lite bomull och superlim. Sen borrar du ett nytt hål.
Amanda CE: Hej! Jag vill montera dekorlist och en kronlist ovanpå tre IKEA Havsta bokhyllor. Jag har ju exakta mått till dem, men hur går jag vidare? - Jag vill ha dekorlist i ”skarvarna” där hyllorna möter varandra på ”övre delen” - Jag vill ha en kronlist som löper ovanpå alla tre så att det blir en lite inbyggd känsla Hur ska jag måtta? Tänkte bara lägga en toppskiva ovanpå allt
Lasse-hatten: Tack! Jag tror det blir plugg och sargsprint för den fasta ståbrädan och tvärstagen, och 6 - 8 mm fräsdjup till den flyttbara ståbrädan. Den kommer ju inte att belastas med några jättetyngder, barnen har väl antagligen vuxit ur den innan de kommer upp i gym-åldern. Skall bli väldigt spännande att se om jag kommer igång, och ännu mer om jag lycka fullfölja...
Deduhej: [citat] Tack för bra förslag! Lutar åt kraftiga lister...Nästa gång blir det nog treskiktslimmade skivor, kände inte till dessa.
roband915: [citat] Hmm jag tar allt! Allt som får mig framåt ur detta mörka hål av gångjärn. Ska läsa på om lamellgångjärn :)
Pysslarn: Ok, vilken flax! Grattis! Det ringer en klocka lite svagt — ska kolla upp den där tråden. Tack för info! :) //Ronnie
cazz: Man kan ju köpa en U soffa men lite nyfiken hur det kan bli och priset om man bygger en själv. Har byggt en utomhus soffa enkel och det var ju inget speciellt då den är utomhus så var den robust och hittade passande dynor. Men om man ska ha den i TV rummet så måste man försöka göra den lite snyggare :) Har en god bild på hur jag ska göra själva soffan, skissar lite nu på hur man ska
Matts Erik: [citat] Tack för svar och jag håller med om att det kan vara svårt att spackla upp skadorna. Det är ju fråga om ljus faner. Men som jag svarade en tidigare tipsare tycker jag det inte funkar så bra med att täcka med plåt heller. Men fick också tips om ett kit med vaxkritor som jag jag ska testa.
MathiasFr: Inte testat men dragit parallellen med ribbottnar till sängar ....
Charles Löfblad: Jag skulle slipa ner och sedan välja vitt pigment blandat med vatten lavera på tills nyansen blir rätt fungerar som vattenfärg. Sedan när allt torkat lägga på ett tjockare lager em epoxi som man sedan polerar ev slipar upp till glans
Avemo: Går det inte att skruva bort den kanske det går att kapa den vid foten med ett stämjärn. Dock risk att skada stämjärnet om det ändå skulle visa sig att det finns en skruv i mitten.