M
marp68: Pratade med Herdins nu. De rekommenderade INTE att lägga på ett lager oljebets ovanpå oljevaxet. Riskerade att bli gegga ovanpå bara som inte ser snyggt ut. Det enda var att slipa bort all oljevax för att sedan lägga på antingen oljebets och oljevax för extra skydd, eller en redan pigmenterad hårdvaxolja. Vad tänker ni? Herdins borde ju veta, men känslorna finns några som redan
3 svar · 1,7k läst
·
Frustrator
Frustrator: Tyvärr kan även vatten ge rätt fula avtryck så till matbord hade jag valt något lättare..
2 svar · 2,1k läst
V
Vix85: Jag tror jag bestämt mig för en kombination av båda varianterna. På långsidan mot väggen så kommer det bli en 45x95 som skruvas fast på väggen, med en skruvlimmad 45x45 som stöd en ribbas tjocklek ned, som ska bära ribbotten. Och på andra långsidan tar jag istället en 45x195 som istället sitter utanför madrassen för att även agera stöd för att hålla madrassen på plats inuti
10 svar · 4,9k läst
Tekniker
Tekniker: [citat] Jag har bil så det är perfekt! Skickar pm
4 svar · 1,3k läst
·
Hep
Hep: [citat] Tackar. Själv är jag rätt duktig på just de här träslagen då jag använt dem, men direkt usel på de flesta andra. Jag vet att de i skolan brukar använda björk och ask, men jag vågar inte försöka skilja på dem utan de båda går under "andra ljusa träslag än mina".
22 svar · 6,8k läst
·
useless
useless: Lyft ner den igen och rensa bort skräp ur hålen.
1 svar · 565 läst
·
S
Stefan.o: [citat] Förr i tiden användes ibland det mycket eminenta impregneringsämnet koppararsenat för tryckimpregnering av trall / konstruktionsvirke som skulle vara i fuktiga miljöer!😀
6 svar · 2,9k läst
B
BosseHansson: [citat] Går att göra en som får runt regeln med så slipper man ta bort den.
17 svar · 5,6k läst
·
Mikaela Oscarsson
Mikaela Oscarsson: Hej! Superfin säng. Jag undrar om du möjligtvis kommer ihåg hur långa trästavar du sågade och hur högt själva räcket blev? :)
18 svar · 44,7k läst
·
P
Pysslarn: [citat] Någorlunda märkligt resonemang i sammanhanget "Varför välja sämsta virket när man ska bygga något?". Dessutom inget jag känner inte igen tänket bland mina kvinnliga bekanta. Å andra sidan är jag inte bekant med "dejtingvärlden" heller men inbillar mig att vettiga kvinnor söker efter vettiga män och vice versa. För att fortsätta on topic anser jag att det är en
16 svar · 5,7k läst
Larsa
Larsa: [citat] Det var så jag menade med mitt inlägg, men jag brukar såga fler snitt. Har gjort det massor av gånger för halvt i halvt och liknande. Kör cirkelsågen på frihand. Enkelt och precist
24 svar · 4,7k läst
·
J
Johannes W. E. Eriksson: [citat] Det är nog sant, låter det vara för tillfället och ser om det går "out of mind". Möjligen försöker jag gnugga in någon typ av färgat vax då jag slipar och vaxar om skivar om några år eller så.
6 svar · 2,0k läst
·
A
AndersS: Stämmer bra, både spånskivor och Pax tillverkas i Hultsfred av IKEA. Spånskivorna tillverkas med olika hårdhet, t.ex. "puckar" av extra spån där de ska ha större styrka innan de pressas. Så redan när spånskivan tillverkas är den unik för att sedan kunna kapa ut x-detaljer. Bra att vara medveten om det och beredd på att göra anpassningar. Sparar material, men också vikt på paketen
7 svar · 2,2k läst
H
heimlaga: Folk som kan det byter rottingflätverket på rutin. Jag har aldrig gjort det så jag kan inte berätta exakt hur de gör.
1 svar · 2,3k läst
·
J
Jonasgal: Tack för tipset får testa dessa!
2 svar · 1,3k läst
J
Jonasgal: [citat] Ja den känns robust, Kmr ta ner antalet till nästa gång definitivt😊
3 svar · 3,1k läst
·
R
Radiokakan: Jag ska göra ett skrivbord till mina yngsta barn, och det ska enbart vila på konsoler pga snyggt, men också för att det är ett smalt litet rum. Skivan kommer vara 45 x 180 cm. Jag ville gärna göra skivan av Recomas återvunna "designskivor". Leverantören till den skivan menar att det behövs någon typ av "ram" för att vara styv nog för att använda som skrivbord (men jag hade inte sagt
0 svar · 1,7k läst
D
Dolset: Tips är att skrapa med vanlig skrapa först, går mindre papper då.
8 svar · 2,9k läst
·
G
GregerPåBrandstationen: [citat] Nej, det låter onekligen så. Om det inte går att göra enkelt med ett enskilt står så känns det inte värt att genomföra. Det var värt ett försök iaf! Tack!
6 svar · 2,2k läst
·
T
Toplock: [citat] Skapligt sent svar, Vanlig parkettlack funkar ypperligt, 3 lager, toppslipa mellan lagren, och det får inte finas dammkorn mm
5 svar · 9,1k läst
·
B
Bästerortarn: Måste bara flika in och gratulera till fantastiskt snygga små bord. Är på jakt efter liknande till stugan och hoppas fynda på helgens loppisrunda :)
11 svar · 4,6k läst
·
Kranzakräket
Kranzakräket: [citat] Stort tack! Precis vad jag ville ha.
6 svar · 1,5k läst
·
S
Stefan1972: Bauhaus har iallafall förut haft lite olika "möbelnycklar" Är ju sällan nå special på det viset.
4 svar · 13,9k läst
·
S
Stefan_R: Jag använder FreeCAD till allt mitt ritande (cnc-fräs, 3d-skrivare och lite enkelt snickeri). Tyvärr är det lite högre starttröskel än många andra program men det finns många bra guider på youtube. En trevlig fördel med FreeCAD är att det funkar både på Windows och Linux (och även på Mac men det har jag aldrig testat). https://www.freecad.org/
13 svar · 8,4k läst
T
Tami: [citat] Tusen tack för ditt svar🙂
9 svar · 5,4k läst
·
S
SvanteC: [citat] Ser ut som en iläggsskiva. De brukade vara av billigare material. Om de inte var av billigare material så har de oftast stått mörkt och inte sett så mkt ljus... Alt. glömt dem vid bordsrenovering.
2 svar · 1,3k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: Nu har jag haft min blindtest. Gissade på fel stol. Nu tycker jag att den här undersökningen får duga. 😀 En enkel ovetenskaplig undersökning. Alltså perfekt! Resten får vi testa på Vitamininstitutet i Schweiz 😋🤣
16 svar · 2,3k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Om skivan bara är oljad på en sida kan man testa att olja andra sidan och på så sätt ”böja tillbaka” den. Kanske inte är det som hänt iofs, svårt att säga utan att se det framför sig. Att använda det utomhus beror på… står det skyddat från regn håller det i många år, men om det regnar direkt på den så kommer limmet släppa till slut. Det är min erfarenhet åtminstone.
1 svar · 1,6k läst
O
Omega_Zero: Aaa, nu när jag läst vidare om blånad trä så känns det trovärdigt ☺️
2 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.