Kan du hjälpa oss att räkna?
Jag är lite lost i mattens värld. Idag skall det lötas, dvs limmas trä ovanpå vartannat i stil med tegling. Dvs lager efter lager, med skarvarna förskjutna.
Tanken är att ha två olika lager och varva dessa vartannat lager.
När hela limningen är klar kommer jag att mallfräsa utsidan och få ett snyggt hörn med 300mm radie.
Nu funderar jag på hur många skarvar jag behöver i de olika lagren och i vilken vinkel dessa ska sågas?
Förutsättningarna är följande:
Två raksträckor förbundna med en radie på 300mm.
Ämnena jag tänkte löta med är 68mm breda.
Jag vill att det överallt är minst 5mm trä utanför mallen (dvs utanför 300mm radien.)
Jag vill samtidigt att det inte är tunnare än 40mm trä någonstans.
Jag vill ha skarvarna mellan de olika lagerna rejält förskjutna, gärna så att de är "max" förskjutna, dvs halvvägs till nästa skarv.
Kanske finns det ingen enkel formel för detta?
Har jag lämnat tillräckligt med info för att man ska kunna problemet (om man vet vad man gör alltså...)?
Tack på förhand!
På bild syns dels vår mall:
Dels ett exempel på hur en färdig lötning ser ut:
Jag är lite lost i mattens värld. Idag skall det lötas, dvs limmas trä ovanpå vartannat i stil med tegling. Dvs lager efter lager, med skarvarna förskjutna.
Tanken är att ha två olika lager och varva dessa vartannat lager.
När hela limningen är klar kommer jag att mallfräsa utsidan och få ett snyggt hörn med 300mm radie.
Nu funderar jag på hur många skarvar jag behöver i de olika lagren och i vilken vinkel dessa ska sågas?
Förutsättningarna är följande:
Två raksträckor förbundna med en radie på 300mm.
Ämnena jag tänkte löta med är 68mm breda.
Jag vill att det överallt är minst 5mm trä utanför mallen (dvs utanför 300mm radien.)
Jag vill samtidigt att det inte är tunnare än 40mm trä någonstans.
Jag vill ha skarvarna mellan de olika lagerna rejält förskjutna, gärna så att de är "max" förskjutna, dvs halvvägs till nästa skarv.
Kanske finns det ingen enkel formel för detta?
Har jag lämnat tillräckligt med info för att man ska kunna problemet (om man vet vad man gör alltså...)?
Tack på förhand!
På bild syns dels vår mall:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dels ett exempel på hur en färdig lötning ser ut:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Klicka här för att svara