Hej alla duktiga!
Mina fyra björkstolar ska få nytt tyg på sitsarna och jag tänkte även ge trät lite kärlek. Jag är inte så händig men har god vilja. Har någon tips på hur jag kan vårda dem? Trärengöring? Möbelpolish? Lack (känns lite svårt)
De står soligt och är ca 20 år. Jag tycker om att de är ljusa.
Mina fyra björkstolar ska få nytt tyg på sitsarna och jag tänkte även ge trät lite kärlek. Jag är inte så händig men har god vilja. Har någon tips på hur jag kan vårda dem? Trärengöring? Möbelpolish? Lack (känns lite svårt)
De står soligt och är ca 20 år. Jag tycker om att de är ljusa.
Redigerat:
Hej Fia!
Fina stolar, förstår att du gillar dem!
Jag tycker att stolarna ser bra ut och verkar inte behöva några stora åtgärder; de verkar vara lackade och då räcker det säkert med en rengöring med ett milt rengöringsmedel och när de torkat kan du ge lite extra skydd med ett möbelpolish, till exempel MP52.
Är de oljade är det bättre att ge dem en LÄTT slipning (vilket de inte ser ut att behöva) med ett slippapper med korn 180 (grovleken på slippapperet) eller rentav korn 240 och att sedan olja in dem igen med en möbelolja som inte gulnar.
Är träet fint utan fläckar osv kan du ge en inoljning utan att slipa.
Lycka till med ”renoveringen” och posta gärna bilder i den här tråden med slutresultatet!
//Ronnie
Fina stolar, förstår att du gillar dem!
Jag tycker att stolarna ser bra ut och verkar inte behöva några stora åtgärder; de verkar vara lackade och då räcker det säkert med en rengöring med ett milt rengöringsmedel och när de torkat kan du ge lite extra skydd med ett möbelpolish, till exempel MP52.
Är de oljade är det bättre att ge dem en LÄTT slipning (vilket de inte ser ut att behöva) med ett slippapper med korn 180 (grovleken på slippapperet) eller rentav korn 240 och att sedan olja in dem igen med en möbelolja som inte gulnar.
Är träet fint utan fläckar osv kan du ge en inoljning utan att slipa.
Lycka till med ”renoveringen” och posta gärna bilder i den här tråden med slutresultatet!
//Ronnie
Hej!
Tack för fina tips! Jag tror de är lackade.
Ok, jag funderade på Leather masters Wood&laminate cleaner, jag kanske ska ta det först och MP52 möbelpolish sen?
Det verkar iofs som att det räcker att bara använda tunt MP52 möbelpolish, det verkar vara en bra produkt till lackad björk, jag har svårt att säga om de är mattlackade kanske.
Med...microduk eller hushållspapper?
Ja tack visst är de fina, jag tänkte att lite kanske jag kan pyssla om trät efter ca 20 år, och ge dem nya möbeltassar, och har köpt trälim till ett ställe där konstruktionen släppt.
Ok, jag funderade på Leather masters Wood&laminate cleaner, jag kanske ska ta det först och MP52 möbelpolish sen?
Det verkar iofs som att det räcker att bara använda tunt MP52 möbelpolish, det verkar vara en bra produkt till lackad björk, jag har svårt att säga om de är mattlackade kanske.
Ja tack visst är de fina, jag tänkte att lite kanske jag kan pyssla om trät efter ca 20 år, och ge dem nya möbeltassar, och har köpt trälim till ett ställe där konstruktionen släppt.
Nu känner jag inte till den produkten men jag tror att mer eller mindre vilket allrengöringsmedel eller till och med vanligt handdiskmedel fungerar ganska likvärdigt. En mild såplösning kanske? Jag tror absolut de är lackade och då handlar det bara om att "tvätta bort" eventuellt ytlig smuts och damm, men utan att använda "något starkt" som skadar lacken.F Funkisfia skrev:
Skulle du vilja putsa dem trärena och lacka om har du ett jättejobb framför dig som jag ärligt talat ser som ganska meningslöst och med stor risk att slutresultatet blir sämre än det du har idag på jag tycker stolarna verkar var i det närmaste i nyskick.
Hej! Tack för ditt svar. Gysinge säger "Såpan kommer att nöta bort lacken, så den är inte att rekommendera till det. Tyvärr har vi inget som passar till lackade ytor." Så det vågar jag inte använda. Och nån sa att typ diskmedel torkar ut trät och jag vill ju vårda det en gång iaf, förmodligen är lacken bortnött på vissa ställen.
Ja tack att du säger det slipa och lacka känns alldeles för svårt. Jag är så glad att de hållit så fint och vill gärna att de ska hålla länge till de är jättesköna
Ja tack att du säger det slipa och lacka känns alldeles för svårt. Jag är så glad att de hållit så fint och vill gärna att de ska hålla länge till de är jättesköna
Går bra att rengöra med vanlig handdiskmedel och disktrasa. Torka av med rent vatten och torka torrt med en kökshandduk innan du använder möbelpolish.
Förtydligande: en eller ett par droppar diskmedel i vatten och en trasa. Torka därefter med rent vatten och torka torrt med kökshandduk.
Förtydligande: en eller ett par droppar diskmedel i vatten och en trasa. Torka därefter med rent vatten och torka torrt med kökshandduk.
Redigerat:
Steg 1: trälimma glipanF Funkisfia skrev:Hej!
Upptäckte en spricka långt ner på baksidan av en av spjälorna 🤔.
Byta ut och få tag på en likadan verkar jättesvårt.
Stolen står längst ut i burspråket så det syns inte så tydligt, men den får ju inte gå sönder. Har någon ett bra tips på hur jag kan stärka den? Tejp 😅?
Byta ut och få tag på en likadan verkar jättesvårt.
Stolen står längst ut i burspråket så det syns inte så tydligt, men den får ju inte gå sönder. Har någon ett bra tips på hur jag kan stärka den? Tejp 😅?
Klicka här för att svara