S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Hej allihop
Efter mycket om och men börjar det bli dags att kasta ut den gamla provisoriska arbetsbänken som överlevt 2 år, och göra något ordentligt som är funktionellt och håller.
Det finns plats för en arbetsbänk på 3 m vilket ger en maximal längd på virket som bearbetas på 3,60. Eftersom det ibland behöver hanteras längre saker än 3,60 ska bänken vara flyttbar så den går att rulla ut och ställas mitt i rummet så virket går att skicka igenom dörrhålet.
Min plan är därmed att bygga 2 st bänkar än 75x150, så det går att få en 3 meters längd, men även att skapa 150x150 mitt i rummet beroende på projekt.
Problemet är att golvet lutar åt alla möjliga håll och en renovering med flytspackling ligger 5-10 år framåt i tiden. Bänkarna behöver därmed ha ben som är rimligt enkla att justera höjden på så det inte vovlar runt när det ska byggas. Samtidigt som det måste vara tillräckligt stabilt för att tåla löpande misshandel med diverse verktyg
Kollat lite på justerbara maskinskor men verkar kosta lika mycket som resten av bänken.
Någon där ute i byggahusvärlden som har en stabil och smidig lösning?
Efter mycket om och men börjar det bli dags att kasta ut den gamla provisoriska arbetsbänken som överlevt 2 år, och göra något ordentligt som är funktionellt och håller.
Det finns plats för en arbetsbänk på 3 m vilket ger en maximal längd på virket som bearbetas på 3,60. Eftersom det ibland behöver hanteras längre saker än 3,60 ska bänken vara flyttbar så den går att rulla ut och ställas mitt i rummet så virket går att skicka igenom dörrhålet.
Min plan är därmed att bygga 2 st bänkar än 75x150, så det går att få en 3 meters längd, men även att skapa 150x150 mitt i rummet beroende på projekt.
Problemet är att golvet lutar åt alla möjliga håll och en renovering med flytspackling ligger 5-10 år framåt i tiden. Bänkarna behöver därmed ha ben som är rimligt enkla att justera höjden på så det inte vovlar runt när det ska byggas. Samtidigt som det måste vara tillräckligt stabilt för att tåla löpande misshandel med diverse verktyg
Kollat lite på justerbara maskinskor men verkar kosta lika mycket som resten av bänken.
Någon där ute i byggahusvärlden som har en stabil och smidig lösning?
Kolla på amazon.se. Där finns det lite alternativ.S Skrivbordsbonden skrev:Hej allihop
Efter mycket om och men börjar det bli dags att kasta ut den gamla provisoriska arbetsbänken som överlevt 2 år, och göra något ordentligt som är funktionellt och håller.
Det finns plats för en arbetsbänk på 3 m vilket ger en maximal längd på virket som bearbetas på 3,60. Eftersom det ibland behöver hanteras längre saker än 3,60 ska bänken vara flyttbar så den går att rulla ut och ställas mitt i rummet så virket går att skicka igenom dörrhålet.
Min plan är därmed att bygga 2 st bänkar än 75x150, så det går att få en 3 meters längd, men även att skapa 150x150 mitt i rummet beroende på projekt.
Problemet är att golvet lutar åt alla möjliga håll och en renovering med flytspackling ligger 5-10 år framåt i tiden. Bänkarna behöver därmed ha ben som är rimligt enkla att justera höjden på så det inte vovlar runt när det ska byggas. Samtidigt som det måste vara tillräckligt stabilt för att tåla löpande misshandel med diverse verktyg
Kollat lite på justerbara maskinskor men verkar kosta lika mycket som resten av bänken.
Någon där ute i byggahusvärlden som har en stabil och smidig lösning?
Enkla att justera med den gängade stången från ovan.
Ser fram emot slutresutatet!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Dom där fötterna såg jag faktiskt riktigt smidiga ut, och med konsolen dessutom lättmonterade.stigen skrev:
stort tack för tipset!
Återkommer med någon form av resultat, förhoppningsvis här i tråden och inte i GAAAAHHH! Eller humortråden
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Efter mycket om och men, saker som kom ivägen, fler undanflykter mm, dök äntligen en helg upp där det fanns tid över för att förbättra arbetsmiljön i källaren. Gjorde nästan slut på restvirket som legat till sig i källaren sen projekten på ovanvåningen så bortsett från de justerbara fötterna blev slutkostnaden ca 300kr för bägge borden, ej inräknat att kap/gersågen gick sönder och jag fick låna grannens Biltemasåg som syns på bilden. Så nu blir det väl att starta ny tråd med rubriken vilken Kap/gersåg ska inhandlas på mellandagsrean.
Blev ett bord på 130 och ett på 170 istället för 2 på 150, för att det minskade svinnet på virket och även lite fler möbleringsmöjligheter
Blev ett bord på 130 och ett på 170 istället för 2 på 150, för att det minskade svinnet på virket och även lite fler möbleringsmöjligheter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Har inte riktigt hunnit med att använda dem allt för mycket, men känns utan tvekan stabilt. Utan fötterna hade borden aldrig varit stabila, utan vovlat runt. Nu är borden stumma och alla 4:a fötter är i golvet samtidigt, så utifrån det perspektivet klart nöjd.
Har dock insett att arbetshöjd på 92cm som det blev med fötterna blev lite för högt för min del, så kommer behöva ta av dem och kapa benen någon cm till ca 88cm. Tror det är lättare att kapa benen än att förlänga mig själv…
I samma veva kommer jag också flytta in benen på insidan istället för utsidan. Hade först tänkt ha hyllplan, varför jag valde att montera fötterna på utsidan. Utan hyllplanet så blir det bättre med fötterna invändigt då det är lättare att justera, främst de bakre benen.
Slutsats efter någon vecka. J*vligt bra med justerbara fötter!
Har dock insett att arbetshöjd på 92cm som det blev med fötterna blev lite för högt för min del, så kommer behöva ta av dem och kapa benen någon cm till ca 88cm. Tror det är lättare att kapa benen än att förlänga mig själv…
I samma veva kommer jag också flytta in benen på insidan istället för utsidan. Hade först tänkt ha hyllplan, varför jag valde att montera fötterna på utsidan. Utan hyllplanet så blir det bättre med fötterna invändigt då det är lättare att justera, främst de bakre benen.
Slutsats efter någon vecka. J*vligt bra med justerbara fötter!
Klicka här för att svara