Jag har köpt ett begagnat gediget furubord med tillhörande 6 stolar. Bordet har jag slipat helt trärent nu samt nästan en stol.
De ska mörkbetsas är tänkt, men det var attans så jobbigt att slipa!! :eek:

Undrar om någon testat att blanda kaustiksoda med tapetklister för att lättare lösa upp lacken? Det gör inget om det blir att se slitet ut då jag vill ha den looken.

Värmepistol, funkar det bra?
 
Hur är stolarna behandlade idag? Om de är målade skulle jag testa värmepistol och/eller färgskrapa modell parkettskrapa.

Edit: Såg att du skrev lackade, antar att du då menar klarlackade?
 
Ja precis de är klarlackade.

Funkar värmepistol bra även på det?
 
J
Dryas skrev:
Ja precis de är klarlackade.

Funkar värmepistol bra även på det?
Visst det fungerar fint.

Tänk bara på vilket bets du skall ha.

Om det varit oljat tidigare så bör du har oljebets.
 
Hur vet man om det har varit oljat?
Jag har köpt sån här lackbets.
 
Hu, jag får känna mig besegrad men det var svårare OCH jobbigare än vad jag först trott att försöka slipa bort all lack från furun. :mad:

Att betsa får jag glömma, men hur skulle det bli med lasyr? Räcker det om man lätt slipar av ytan då?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.