När man bygger tex en låda eller en benstomme, hur gör man lättast för att undvika "romb formen`"?

Kan man med hjälp av tvingar justera formen för att få 90 grader hörn?
Om så hur sätter man dem, gärna skiss.
 
När jag bygger mindre saker där "rektangeln" sätts ihop i ett och samma moment med lim eller liknande, brukar jag bara se till att mäta diagonalerna. Är de lika är hörnen 90 grader ;)

Om jag som exempelvis limmar ihop en kvadratisk ram så spänner jag hörnen först med tvingar och mäter diagonalerna. Oftast är man ju inte pang på utan måste justera. Det brukar jag göra med en limknekt. Man brukar behöva överkompensera lite, dvs diagonalen som spänns ihop brukar behöva minskas lite mer än vad som behövs för att få diagonalerna lika. Detta för att spänningarna i ramen drar mot rombformen när man släpper tvingarna.

Har man större prylar eller bara korta tvingar som inte räcker över diagonalen brukar jag fästa ett snöre tvärs över diagonalen. Dra snöret dubbelt, stoppa in en pinne mellan dem och tvinna snöret så fungerar det som tving.
 
phl skrev:
När jag bygger mindre saker där "rektangeln" sätts ihop i ett och samma moment med lim eller liknande, brukar jag bara se till att mäta diagonalerna. Är de lika är hörnen 90 grader ;)

Om jag som exempelvis limmar ihop en kvadratisk ram så spänner jag hörnen först med tvingar och mäter diagonalerna. Oftast är man ju inte pang på utan måste justera. Det brukar jag göra med en limknekt. Man brukar behöva överkompensera lite, dvs diagonalen som spänns ihop brukar behöva minskas lite mer än vad som behövs för att få diagonalerna lika. Detta för att spänningarna i ramen drar mot rombformen när man släpper tvingarna.

Har man större prylar eller bara korta tvingar som inte räcker över diagonalen brukar jag fästa ett snöre tvärs över diagonalen. Dra snöret dubbelt, stoppa in en pinne mellan dem och tvinna snöret så fungerar det som tving.
Jag fuskar. Åk ut till Bauhaus, med egen eller deras vinkelhake, gå till byggbeslag, och välj ut ett par platta rejäla 90 graders beslag.Testa dem för 90 grader, eventuellt justera hemma.

När du sätter ihop sidorna sedan, fäst ett byggbeslag på bottenskivan med enhandstving, sedan mot vertikalskivan med enhandstving. Du har nu 90 grader. Är det långa sidor (1 meter eller mer) kommer ett snöre att ha bättre exakthet, men valde du bra beslag är det inte mer än att du inte ser det.

--- Mats ---
 
Är alla bitarna rätt sågade/hyvlade innan och diagonalen ändå inte stämmer (vilket den sällan gör) beror det på att trycket från knektarna eller tvingarna har hamnat snett. Detta åtgärdas enkelt genom att flytta in eller ut knektarna lite för att justera trycket. Kommer inte på hur jag skall förklara åt vilket håll i förhållande till diagonalmåttet, men testa först åt ett håll och se vad som händer och flytta åt andra hållet om problemet skulle bli större...

Kan tipsa om senaste nummret av tidningen "fine woodworking" som hade ett ingående reportage om limning!
 
aof skrev:
Är alla bitarna rätt sågade/hyvlade innan och diagonalen ändå inte stämmer (vilket den sällan gör) beror det på att trycket från knektarna eller tvingarna har hamnat snett. Detta åtgärdas enkelt genom att flytta in eller ut knektarna lite för att justera trycket. Kommer inte på hur jag skall förklara åt vilket håll i förhållande till diagonalmåttet, men testa först åt ett håll och se vad som händer och flytta åt andra hållet om problemet skulle bli större...

Kan tipsa om senaste nummret av tidningen "fine woodworking" som hade ett ingående reportage om limning!
Passar då på att tipsa om att "fine woodworking" finns att få som ren webbsida, med 14 dar trial.

--- Mats ---
 
Hej, bifogar en bid på ett enkelt verktyg som hjälper att rikta en låda under limning. delarna köper du enkelt på en båthandel.

Sätt en vinkelhake i ett "ledigt" hörn, skruva på vantskruvarna tills du har en rätt vinkel.
 
  • lådfix.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tryckte iväg mitt svar lite för snabbt och förstår inte riktigt varför jag inte får redigera :mad:

Iallafall, poängen med det förslag som jag visar på bilden ovan är att man slipper hålla på med justeringar av tvingarna, vilket imho är svårt och tidsödande. Man sätter tvingarna, applicerar ett lagom tryck och justerar "kvadreringen" :) med justeringsverktyget. Så!

/t
 
Smidigt sätt. Själv brukar jag sätta en limknekt på den längsta diagonalen och pressa ihop den. Ofta överkompenserar jag lite då jag tycker att lådor har en tendens att fjädra tillbaka lite när man släpper alla tvingarna när limmet torkat.
 
Jag brukar också mäta diagonalerna och tycker det är väldigt smidigt, ibland blandar jag in Pythagoras också om det är lite större mått på det jag bygger eller snickrar.

Till smålådor och ramar har Rockler en smidig lösning....
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.