P
pd_jansson: Nu finns två fräsar till salu under säljes: http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/110687-saeljes-fraesstal-profil-och-kontraprofil.html#post789832 Jag får helt enkelt skippa profil och kontraprofil delen och istället geringssåga frästa lister som läggs mot spegeln, så är faktiskt mina original dörrar gjorda.
22 svar · 23,9k läst
·
mattiaswahlberg
mattiaswahlberg: Testade själv igår med en al som låg kapad i vedhögen och det blev fina holkar. Kanske mer miljövänligt med en elkedjesåg men nu blev det med Husqvarnan.
5 svar · 4,2k läst
E
error_elle: cheesus du har inte lite ek liggandes nånstans
9 svar · 12,9k läst
Snorunge
Snorunge: Ja här ser du hur IKEA sängen är konstruerad. Men är det inte roligare å bygga nya sängar varje år?
2 svar · 4,9k läst
A
aje99: [citat] Väldigt fyndigt med krönlisten, skulle behövts en rejäl fräs för att göra i ett stycke. Två väldigt snygga byggen förövrigt....
9 svar · 12,9k läst
·
T
Träig snickare: Lycka till. Jag köpte en sådan och gjorde en djup smyg till ett runt fönster. Smyg är det som sitter mellan fönsterkarmen och fodret på insidan om du inte vet. Hade gott
6 svar · 6,5k läst
Larsa
Larsa: Själv limmade jag ryggen på en garderob som skulle stå i hallen. När limmet torkat och jag skulle ställa den på plats så visade det sig att det var för trångt för att resa upp den. Fick knacka bort ryggen (som såklart gick sönder på ett par ställen), skruva isär garderoben och montera ihop den stående istället (och limma ryggen igen). Kanske borde publicera detta inlägg under
10 svar · 10,4k läst
bax
bax: Funkar bra. Fin stol!
14 svar · 4,6k läst
·
bigsnucke
bigsnucke: Maskinen jag har tillgång till (Felder FD 230, tror jag den heter...) har varvtal mellan 1500-4500 att välja på...
6 svar · 2,5k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Den verkar smart, nu ska man bara skaffa sig en domino också:) tack för länken!
1 svar · 1,5k läst
tallmilan
tallmilan: Precis, nu börjar vi komma nånvart :-) Jag har ju kollat på dessa fräsar förrut men inte förståt hur det kan bli symetriskt när ena sidan har ett lager och andra sidan fräses upp till 90 grader. Men nu ser jag ju på bilden att styrlagret har mindre diameter än den smalaste biten på frässtålet - det är ju det som är nyckeln till det hela - TACK !
7 svar · 1,6k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] OK, nu slutar jag snart läsa den här tråden, känner mig bara dummare o dummare. Givetvis är det som du säger, att de ej är vridbara. De såg bara så vridbara ut på bilden....:) O sen tänkte jag inte längre...
6 svar · 4,3k läst
bygga_bo
bygga_bo: I senaste podcasten på http://www.woodworkingonline.com/ pratade man just om olika kvaliteter på plywood och hur de benämns. Måhända skiljer sig det amerikanska systemet sig från vårt - jag minns inte riktigt vad de använde för "skala". Jag har för mig att de blandade in "core" också, dvs materialet "i mitten". (Jag hann inte kolla videon just nu - maten står på bordet ;) )
7 svar · 1,9k läst
G
geschwint: Har ingen aning om torrhet men de funkar nog alldeles utmärkt till möbler. Samma regler gäller för dessa som för normalt virke, dvs planering vid ihopsättning så att inte fuktvariation gör att möbeln spricker.
1 svar · 2,4k läst
O
OverAndOut: Lycka till!
20 svar · 6,3k läst
blåhaken
blåhaken: Ta ett stål du inte är rädd om och prova. Jag skulle testa att köra 0.5-1mm i taget. Vem har bråttom? Jag vidgade centrumhålen på ett par bilfäljar i aluminium. Stålet gick åt skogen. Men jag lyckades med fäljarna. Annars kan du alltid snacka med den lokala smeden. Han har säkert den profil du vill ha, utan större kostnad. Fast det är klart. Det är roligare att göra själv.
12 svar · 31,7k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] har du bild? Denna bara måste man se ju...
7 svar · 5,1k läst
·
pär h
pär h: Kolla med ballingslöv vad det är för ek om det är amerikansk eller svensk om dom nu är villiga att tala om det. Mvh Pär H
10 svar · 9,1k läst
·
T
Träig snickare: OKEJ Tack
16 svar · 2,5k läst
·
bekin
bekin: Den här länken; http://www.woodnet.net/tips/general-shop-tips/driving-screws-in-mdf/ visar hur man kan göra för att slippa att det spricker. Har ingen aning om det funka då jag inte provar själv.
10 svar · 33,3k läst
G
geschwint: Klicka på Avancerat läge under snabbsvarsfältet. Klicka sedan på "gemet" så kan du bifoga bilder om du inte har så du kan referera till en bild på en annan server.
17 svar · 19,8k läst
·
D
djang: Varannan limknekt under och varrannan över när du limmar! Då blir det alltid plant, efter det en runda i planhyvlen och sen en runda i bredbandputsen!
10 svar · 3,3k läst
bax
bax: Jag kexade skrivbordshyllan till min dotters rum. Det håller bra.
3 svar · 5,2k läst
·
Immobil
Immobil: Det är knappast troligt.
5 svar · 1,7k läst
snickarboden
snickarboden: Demontera en befintlig dörr och titta på hur den är gjord. Åk till en brädgård, köp hem några reglar, torka och kör upp till ramen. Där märker du snart vilka mätfel du gör, hur den slår sig, hur du skall limma, fräsa etc. Dvs gör en riktig dörr i enbart billigt virke för att prova arbetsgången, klyvning, riktning, plan, tappa, göra tapphål, limma. Fräsning läggs till där
3 svar · 3,0k läst
M
M
L
imported_Byggaren: [citat] Tja... björk har du kanske på rot i din skog och kan fälla och låta såga upp? I så fall ett utmärkt virkesval. Jag lånar lite fakta ur Fakta om lövträ: Björk är relativt lättorkat men med tendens till deformation. Virket är ganska elastiskt och går lätt att svarva och profilera. Hårdheten och segheten gör att komplicerade listprofiler, luftade golvlister etc. kan hyvlas
14 svar · 3,3k läst
A
a_eji@hotmail.com: svarat på ditt PM Tack
4 svar · 4,6k läst
A
anaitis: Karosseribrickor kallas de ibland
4 svar · 1,2k läst
Snorunge
Snorunge: [citat] Tack för den!!! Man har tydligen 10 Mb totalt och max 5 Mb/bild. Det är en bra början iaf. Gränser går ju att flytta om det visar sig att fungera. Jag ska prova med en av mina inlägg. Återkommer med testresultat. Edit: Nu har jag ändrat och det blev inge bra för den skalade om bilderna . Här är inlägget.
17 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.