Hej!
Sitter skissar på en mediabänk som jag vill ha två st. Luckor i ek på. Skulle gärna vilja ha dem så solida som möjligt så att ådringen syns, kommer jag behöva använda faner eller kan jag göra dem helt solida?
Är total nybörjare på detta och behöver lite experttips, vill ju inte att den slår sig.
Sitter skissar på en mediabänk som jag vill ha två st. Luckor i ek på. Skulle gärna vilja ha dem så solida som möjligt så att ådringen syns, kommer jag behöva använda faner eller kan jag göra dem helt solida?
Är total nybörjare på detta och behöver lite experttips, vill ju inte att den slår sig.
Hur stora är luckorna? Om du har möjlighet att lägga upp en skiss kan säkert folk hjälpa dig enklare.
Vad skall resten av stommen vara byggd i?
Om luckorna inte är för höga kanske det är lättast med solida ekbitar ( men du behöver torka & hyvla dem) annars ekfanerad mdf.
Vad skall resten av stommen vara byggd i?
Om luckorna inte är för höga kanske det är lättast med solida ekbitar ( men du behöver torka & hyvla dem) annars ekfanerad mdf.
Jag skulle tillverkat den i fanerad mdf.
Det ser ut som du skissat på en limträskiva som stomme.
Jag skulle hellre även göra stommen i mdf, samt vrida dörrarna 90° så fiberriktiningen blir lika som lådorna- dvs
liggande. Jag skulle även placerat lådorna i mitten om ditt behov tillåter det.
Det ser ut som du skissat på en limträskiva som stomme.
Jag skulle hellre även göra stommen i mdf, samt vrida dörrarna 90° så fiberriktiningen blir lika som lådorna- dvs
liggande. Jag skulle även placerat lådorna i mitten om ditt behov tillåter det.
Alternativen är att stavlimma eller att bygga dessa som favino skriver i ekfanerad MDF - Den MDF'n är väl tyvärr inte billig så stavlimmat är nog det billigare alternativet.
Enligt mina prislistor ligger en Ekfanerad MDF 1220x2440x16 på 1030+moms. Och då skall den kantas om det skall bli riktigt snyggt.
Skall resten av hyllan göras av stavlimmat skulle jag gå på samma linje gällande dörrarna - Fast det kan bli ganska hysteriskt med en hel möbel i stavlimmat enligt mig...
Enligt mina prislistor ligger en Ekfanerad MDF 1220x2440x16 på 1030+moms. Och då skall den kantas om det skall bli riktigt snyggt.
Skall resten av hyllan göras av stavlimmat skulle jag gå på samma linje gällande dörrarna - Fast det kan bli ganska hysteriskt med en hel möbel i stavlimmat enligt mig...
Det är som sagt bara en snabb skiss för att veta på ett ungefär hur den ska se ut. Ska göra en riktig skiss i sketchup så småningom.
Det yttre skalet tänkte jag olja med vitt pigment, så den blir ju inte så vild. Det är luckorna som ska sticka ut lite och blir därmed i oljad ek. Är dock inte helt hundra på något än.
Hur breda stavar kan jag ha i luckorna? Skulle det bli bra med lite bredd på dem?
/F
Det yttre skalet tänkte jag olja med vitt pigment, så den blir ju inte så vild. Det är luckorna som ska sticka ut lite och blir därmed i oljad ek. Är dock inte helt hundra på något än.
Hur breda stavar kan jag ha i luckorna? Skulle det bli bra med lite bredd på dem?
/F
Håller med ovanstående. Byggde en skänk med skåp och lådor helt i stavlimmad ek. Använde standardbänkskiva och de har ganska små, korta stavar. Jag skulle inte göra om det idag, det blir inte någon harmoni med så mycket "mönster".slacker skrev:
Det hela blir väl en kompromiss av tillgänglighet, kostnad, tid och tillgång till verktyg/verkstad. Det optimala skulle väl vara att bygga av massiv ek sågat och hyvlad av relativt breda plank. Tillverka en ram och fylla sidor med tunnare hoplimmade plank vilka man spegelvänt så att man får symmetri i ådringen. Tänker lite enligt principen man bygger en massiv dörr med speglar. Vad man behöver skulle i såfall vara ett antal meter plank typ (2*10)", en hyfsad bandsåg, rikt och planhyvel, lim samt en mängd tvingar av varierande längd. En överhandsfräs hade inte heller varit dumt. Har man ytterligare specialverktyg blir det naturligtvis enklare (domino, kexfräs, justersåg, CNC-maskin...).
Har man inte tillgång till verktyg eller material får man så klart anpassa slutprodukten efter det. Ett alternativ kanske kan vara att leta upp skivor limmade av helstavar. Eller köpa ett paket enstavs parkettgolv (plankgolv) av lite bättre kvalité, lägger man lite tid på bygget går det att få riktigt snyggt. Annars är väl färdigfanerad mdf som nämnts tidigare ett bra val.
OT: Nu blev jag själv sugen på att bygga något kul, synd (tur) att det ska vara så omständigt att få tag på vettigt virke som privatperson. Finns det någon som för plank av annat än gran till privatpersoner?
Fredriksson Trä har du ute i Arlöv - Säljer dock inte till privatpersoner men du kanske kan hitta något med branschanknytning som kan plocka ut det du vill ha?Matte_Nörden skrev:
Dom har nog det mesta i virkesväg..
Jag brukar hålla mig till skivmateriel då det mesta byggs i modernt snitt idag. Skåp, lådor, hyllor osv.
Infärgad Valchromat är en annan favorit som jag byggt ofantligt mycket utav. Det har blivit bord, bänkar, hyllor, garderober, skrivbord, sängramar, badrumsmöbler och diverse annat smått och gott.
Svart Valchromat som behandlas med Osmo Hårdvax olja är en riktig favorit.
Numer finns det dessutom MDF i flertalet kulörer som gör det hella snyggt och enkelt. MDF är dock inte lika hård som Valchromaten och ej heller fuktbeständig så man får tänka lite på vad man skall bygga.
Att bygga i fanerad mdf om man är rokie är ingen ide. Väldigt svårt att gera snyggt som skissen visar med tanke på att faneret efter slipning på skivor endast är 0.4-0,5 mm.
Så ett het tips från mig är att använda någon form av färdig stavlimmad skiva. Finns i många kvaliteter från korta många stavar till bredare helstav.
Du skulle även kunna vända dig till ett snickeri så kan dom göra luckor och lådfront i finare ek. Från endast hoplimmad till färdigt mått. Och bygga stommen i stavlimmat skiva från något byggvaruhus.
Pär
Så ett het tips från mig är att använda någon form av färdig stavlimmad skiva. Finns i många kvaliteter från korta många stavar till bredare helstav.
Du skulle även kunna vända dig till ett snickeri så kan dom göra luckor och lådfront i finare ek. Från endast hoplimmad till färdigt mått. Och bygga stommen i stavlimmat skiva från något byggvaruhus.
Pär
Efter att ha läst era tips och rådfrågat lite kontakter så ska jag höra med snickaren jag ska köpa lite material av om han skulle kunna hjälpa mig med luckorna. Resten ska jag nog klara av med lite hjälp!
Tack för alla tipsen, jag återkommer när jag kommit igång med fler frågor!
/F
Tack för alla tipsen, jag återkommer när jag kommit igång med fler frågor!
/F
Klicka här för att svara
